עקב הזנחה: חסוי הוצא מבית אמו ויהיה תחת אחריות של עמותה חיצונית

צעיר בן 28 הסובל מפיגור שכלי נמצא לפני כשנה כשהוא כבול בשרשרת ברזל לרכב בחניון. האצבע המאשימה הופנתה כלפי אמו

עו"ד נורית פיש | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב מינה אפוטרופוס חיצוני לצעיר בן 28 הסובל מפיגור שכלי, לאחר שהגיע למסקנה שאמו אינה מסוגלת לטפל בו בצורה ראויה. עמותת "אקי"ם אפוטרופסות" מונתה במקום האם כאחראית לחסוי.

לשאלות בענייני משפחה:

פנו ל-עורך דין דיני משפחה

החסוי, כיום בן 28, בעל פיגור שכלי בינוני-נמוך וסובל מאפילפסיה פעילה ובעיות הליכה. עד גיל 21, הוא שולב במסגרות חינוכיות מיוחדות, ולאחר מכן עבר לגור עם אמו.

ל

לפני כשנה נמצא החסוי כשהוא כבול בשרשרת ברזל לרכב חונה בחניון. האם סיפרה לשוטרים שהגיעו למקום שבנה כבל עצמו לרכב בזמן שהלכה לשירותים. רשויות הרווחה זימנו אותה לחקירה בלשכת הרווחה ,אלא שהאם סירבה להגיע לחקירה, ונציגי הרווחה נאלצו להגיע לביתה. בבית האם הם מצאו את החסוי שרוע במיטה כשהוא מוזנח ומלוכלך עם שבר ביד השמאלית. כתוצאה מכך הם פנו לבית המשפט וקיבלו צו זמני להשמתו במעון.

במקביל, פנה אחיו הבכור של החסוי לבית המשפט בדרישה למנותו כאפוטרופוס במקום אמו. לטענת האח, שגר בנפרד, האם התעללה באחיו במשך שנים על ידי כבילתו והרעבתו, ואינה מסוגלת לדאוג לצרכיו.

רשויות הרווחה דיווחו כי החסוי מגיע ממשפחה המוכרת לרשויות הרווחה מזה שנים רבות, וטענו שהאם מסרבת לשתף פעולה, לא משלבת את בנה במסגרת חברתית או טיפולית, ואינה מודעת לכך שהתנהגותה גורמת לו לנזקים.

מנגד, טענה האם כי היא מטפלת בבנה באהבה ומסירות ללא דופי, ושמדובר בהתנכלות מצד שירותי הרווחה. כמו כן, במהלך הדיונים בתיק, האח הבכור שינה את גרסתו מקצה לקצה, והחל להרעיף שבחים על אמו, כינה אותה "אם השנה" ו"אשת חיל" וביקש שאחיו יוחזר לביתה. בתוך כך האם ובנה הציגו לבית המשפט סרטון בו נשמע החסוי אומר שהוא רוצה לחזור הביתה.

טובת החסוי

"אין ספק בליבי כי האם אוהבת את החסוי ודואגת לו בכל ליבה. כמו כן, אינני מקלה ראש בהתמודדות הקשה ובעומס הכרוך בטיפול בחסוי", כתבה השופטת איריס ארבל-אסל בפתח פסק הדין.

עם זאת, השופטת לא יכלה להתעלם מהראיות הרבות המצביעות על התנהלותה הבעייתית של האם, המגלה חוסר הבנה ותוקפנות כלפי רשויות הרווחה.

השופטת ציינה כי מאז שהחסוי נלקח למעון, חלה הטבה משמעותית במצבו, הוא עלה במשקל, מצליח ללכת בצורה יציבה ונמצא במעקב רפואי הדוק אשר סייע בהפחתת התקפי האפילפסיה שלו.

בד בבד הביעה השופטת ספק באמינות גרסת אחי החסוי, אשר תחילה העלה טענות קשות ביותר כלפי אמו, וכעת, ללא הסבר של ממש, שינה את עמדתו.

השופטת גם בחרה שלא לייחס חשיבות להקלטה שהוצגה בפניה. "יש לזכור, כי מדובר בחסוי שהיה רגיל משך שנים ארוכות להיות לבד בבית עם אמו, ללא מסגרת וללא חברה, אשר לפתע פתאום הועבר למקום שאינו רגיל אליו עם אנשים זרים לו", כתבה השופטת.

לפיכך, הגיעה השופטת למסקנה שלעת עתה, האם אינה מסוגלת לשרת את האינטרסים של בנה, ומינתה את "אקי"ם" כאפוטרופסית לגופו ורכושו של החסוי. בתוך כך, הורתה השופטת לבחון את האפשרות להשיב את האפוטרופסות לידי האם בעוד שנה, במידה שתשנה את התנהלותה.

  • ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

לעורך דין אפוטרופסות • לפסק הדין לחצו כאן.

עורכת דין נורית פיש עוסקת בדיני משפחה.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר