בדיקת 'רשת': כריכי הבריאות בבתי הקפה מלאים בחיידקים

בדיקת 'רשת' חשפה שכריכי הבריאות הנמכרים בבתי הקפה כמנות מזינות, מלאות בערכים תזונתיים - ומתומחרים בהתאם, עלולים להיות מלאים בחיידקים לא בריאים בעליל (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
כריכי "בריאות" - ועוד כמה דברים דוחים (צילום: shutterstock)

כשהיום עמוס כל כך, המזון שלנו הוא לא בדיוק סמל לבריאות וערכים תזונתיים. כדי להשקיט את המצפון, רבים מוסיפים לתפריט היומי שלהם כריך בריאות שהם קונים באחד מסניפי רשתות בתי הקפה.

מה כוללים כריכי הבריאות? לחם מקמח מלא, ירקות טריים ותוספות כמו סלמון, טונה, ביצים או גבינות שונות. עם זאת, בדיקת 'רשת' חושפת ממצאים מדאיגים ודוחים במיוחד: מסתבר שהכריכים הנחשבים לבריאים ומזינים, מכילים גם כמות גדולה של חיידקים.

הבדיקה, שבוצעה בשיתוף מעבדות המכללה האקדמית בתל חי, גילתה כמות חיידקים שחורגת בהרבה מתקן משרד הבריאות. ואם זה לא מספיק, בחלק מהמקרים התגלו חיידקים פאתוגניים, העלולים להזיק לבריאות, בהם חיידקי קולי צואתיים, העשויים להצביע על ליסטריה - מחלה המתפתחת במזון מזוהם.

הסניפים הכשרים שנדגמו: קפה ג'ו, קופיקס, פרש קיטשן, קפה הלל, קפה קפה, קפה גרג, ארומה תל-אביב, רולדין ולורד סנדביץ' שנמכר ברשת עלית בבתי החולים.

עברו את המבחן בהצלחה:

מבין הסניפים הכשרים, רק הכריכים של קופיקס, רולדין ולורד סנדביץ' נמצאו תקינים לחלוטין.

נכשלו:

בכריכים בשאר הסניפים נמצאו כמויות מדאיגות וחריגות של חיידקים.

לדוגמה, במסגרת הבדיקה, נרכש בארומה ת"א כריך בריאות ועליו סימון של משרד הבריאות, אך הבדיקה מצאה למעלה ממיליון חיידקים. בספירת חיידקי קוליפורמים נמצאו 25,000 חיידקים - חריגה של פי 25 מהתקן המותר. עוד נחשפו 700 חיידקי אי-קולי צואתיים שאינם אמורים להיות במזון או בסביבתו.

בשני כריכים של קפה ג'ו, נמצאו חיידקי קוליפורמים פי 30 ופי 100 מהמותר (בהתאמה) ו-800 חיידקי אי-קולי צואתיים.

כריך החביתה של קפה-קפה איכזב עם פי 150 חיידקי קוליפורמים מהתקן, ו-500 חיידקי אי-קולי צואתיים.

בקפה גרג, פרש קיטשן וקפה הלל, התגלו הממצאים "הכי פחות גרועים" - כמות חיידקי קוליפורמים הייתה גבוהה, אך לא חרגה מהתקן ולכן הם נחשבים "סבירים למאכל".

תגובות הרשתות ל'רשת':

תגובת "קפה ג'ו": "הרשת עובדת עם חברה חיצונית מומחית לבדיקה ופיקוח של תחום בטיחות המזון. הופתענו לשמוע על החריגה, ואנו מודים על כך. לאחר סיום התחקיר בנושא נפעל לתיקון במידה ויידרש".‎

תגובת "קפה קפה": "אנו מקפידים על טריות, איכות וניקיון המזון המוגש. הרשת שמה דגש על ביצוע בדיקות סדירות באמצעות אנשי מקצוע מיומנים. אנו רואים בחומרה רבה את הממצאים וננקוט בכל האמצעים שבידינו אל מול הזכיין".

תגובת "ארומה תל אביב": "כל המנות מוכנות על המקום לאחר הזמנת הלקוח, מחומרי גלם טריים ומוצרים איכותיים. הרשת מלווה ע"י חברה חיצונית על מנת להגיע למצוינות בתחום בטיחות המזון. העניין ייבדק לעומק ויטופל במידת הצורך".

תגובת "פרש קיטשן": "אנו שמחים לראות כי בבדיקת הערכים התזונתיים שהוצגו בתחקיר עולה כי הממצאים עומדים במדדים מאוזנים. הרשת תמשיך להשתמש בחומרי גלם איכותיים וטריים, כדי להבטיח ללקוחות מזון בריא וטעים".‎

תגובת "קפה גרג": "בבדיקה שערכתם הכריך עומד בתקנים. לגבי הערך התזונתי, הכריך לא הוגדר ככריך דל קלוריות, אלא ככריך בריאות. במטבחי הרשת מתקיימת בקרת איכות של שף אזורי כמו גם של חברה חיצונית".

תגובת קפה הלל: "הרשת שמחה על ממצאי הבדיקה, אנו מקפידים על חומרי גלם וטיפול קפדני בהם. נמשיך ונשאף להעניק ללקוחותינו מזון מוקפד, טרי ונקי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר