ט"ו בשבט: הסכנות בפירות יבשים ואיך להימנע מהן

ט"ו בשבט כבר כאן, ורגע לפני שאתם מעמיסים ערימות של פירות יבשים, כדאי שתדעו: בחטיפים הטבעיים המתוקים והנהדרים האלה, אורבות סכנות בריאותיות לא נחמדות בעליל • החדשות הטובות: זה לא אומר שתפסיקו לאכול אותם, רק עשו זאת בחכמה - עם המדריך הבא (תזונה, בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
פירות יבשים. חטיף טבעי בריא, אך מה מסתתר בפנים? (צילום: shutterstock)

פירות יבשים - או שאוהבים אותם, או שמעולם לא טעמתם תמר מיובש עם פקאן בפנים. הפירות היבשים מושלמים כחטיף טבעי מזין, מקור מצוין לסיבים תזונתיים ואף שווי ערך למנה של פירות טריים, לפי משרד החקלאות האמריקני.

ייבוש פירות זה אחת משיטות שימור המזון העתיקות ביותר. במקור, הייבוש היה מתבצע מול שמש או על אש, אך כיום כל התהליך הארוך הזה נחסך הודות למכונות ייבוש מודרניות. עם זאת, המודרניזציה והייצור ההמוני שינו את הרכבם של הפירות היבשים, ואותו משמש מלא סיבים, הוא לא בדיוק החטיף הבריא שאתם חושבים שזה.

הנה 3 סכנות בריאותיות שאורבות בפירות מיובשים ואיך תמנעו מהן:

1. גופרית דו-חמצנית

סכנה מספר אחת בפירות יבשים קנויים היא גופרית דו-חמצנית, גז עם ריח לא נעים שנוצר משריפת נפט או פחם, ומשמש כחומר חיטוי, מלבין או כחומר משמר במזון. הוספת גופרית דו-חמצנית לפירות יבשים לפני תהליך הייבוש, שומרת על הצבע והטעם ומאריכה את חיי המדף שלהם.

אל תמהרו לתת להם, בטח לא בגיל הזה (אילוסטרציה: shutterstock)

הצריכה היומית המומלצת לילדים בני 10, במשקל 21 ק"ג, היא עד 15 מ"ל של גופרית דו-חמצנית. כלומר, משמש מיובש אחד.

חשיפה גבוהה לגופרית דו-חמצנית עלולה להזיק מאוד, ואפילו קטלנית לחולי אסתמה ולסובלים מאלרגיות או רגישים לסולפט (מלח של חומצה גופרתית). בנוסף, הגופרית הדו-חמצנית היא חומר כימי רעיל, המסוכן הן לגוף והן לסביבה.

איך להימנע?

קנו פירות יבשים ממותגים אורגניים, וקראו את תווית הרכיבים ביסודיות. אגב, אולי צבעם של הפירות ידהה בשל המחסור בחומרים כימיים, אך הם עדיין יהיו טעימים ויישמרו היטב לאורך זמן אם תאחסנו אותם במקפיא.

2. תוספת סוכר

בתהליך ייבוש הפירות, הם מאבדים מים ואת הסוכרים הטבעיים שבהם, כמו פרוקטוז, אשר אינו גורם לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם, בניגוד לממתקים וחטיפים מתוקים אחרים. כמו כן, פירות יבשים, למרות שהערך הקלורי שלהם גבוה, הם מספקים לגוף ויטמינים, סיבים וסידן.

הבעיה היא שיצרני הפירות היבשים מחזירים את המתיקות לפירות באמצעות תוספת סוכר וממתיקים מלאכותיים שאינם בריאים ומעלים את רמת הסוכר בדם באופן חד, מה שעלול להוביל לסוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם ובעיות רבות אחרות.

איך להימנע?

חפשו פירות יבשים שמצוין על האריזה כי הם לא מכילים תוספת סוכר, או כאלה שהומתקו עם מיצי פירות טבעיים. עם מעט תשומת לב ומודעות, הפירות היבשים יכולים להיות חטיף דיאטה מתוק ובריא בתפריט היומי שלכם.

3. לא להגזים בכמויות

הפירות היבשים הם מזון מלא אנרגיה שקל לנשנש ממנו כמויות גדולות בלי לשים לב.

חשבו על זה: אתם מסוגלים לאכול 20 משמשים מיובשים תוך 10 דקות, עכשיו נסו לדמיין את עצמכם אוכלים את אותה כמות של משמשים טריים - באותו הזמן. ובכן, זו משימה בלתי אפשרית (אלא אם כן אתם ממש ממש אוהבים משמשים).

זכרו כי חצי כוס פירות יבשים = כוס פירות טריים. כדי לעכל את הפירות היבשים, הגוף זקוק לנוזלים משלו (כי הפירות, כאמור, יבשים), מה שעלול להוביל לנפיחות והתייבשות מסוכנת.

איך להימנע?

היו מודעים לכמות הפירות היבשים שאתם אוכלים בבת אחת, ושתו הרבה מים יחד איתם.

וזוכרים את התמר עם הפקאן בפנים? מסתבר שזה לא רעיון טוב כל כך. עדיף להפריד את אכילת הפירות היבשים מאכילת אגוזים, כדי לא להסתכן בצריכה חריגה של סוכר.

או שפשוט תכינו סעודת ט"ו בשבט נהדרת מפירות טריים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר