צפו בביצוע

נדיר: כשהצדיק מיבניאל ושלמה קרליבך הלחינו את "ממלא כל עלמין"

בעת התבודדות הלחין הצדיק מיבניאל המוהרא"ש שיק, לחן למילים "ממלא כל עלמין", ר' שלמה קרליבך שמע והלחין לחן אחר. וכעת ר' מאיר דוד פרקש ורובי בנט מוציאים לחן משולב ומיוחד. צפו (מוזיקה)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

השיר שמאחד את כל הקצוות: המילים של הרה"ק רבי נחמן מברסלב, עם לחן של הצדיק מיבניאל רבי אליעזר שלמה שיק זצ"ל בשילוב עם לחן של שלמה קרליבך שאותם עיבד רובי בנט, ומבצע ר' מאיר דוד פרקש ואפילו ליפא שמעלצער מעורב בעניין.

הניגון הוא למילים מליקוטי מוהר"ן, "ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין". פרקש מספר כיצד הלחין מוהרא"ש את המילים הללו: "מוהרא"ש לא היה זמר ולא מלחין, נהנה מאוד להאזין לשירה. השיר היחיד שהוא הלחין בכל חייו היה 'ממלא כל עלמין'. הצדיק מיבניאל היה נוהג לצאת באישון ליל לכיוון קווינס כדי להתבודד ביער ולשוחח עם קונו כבן אל אביו. באחת הפעמים כשהגיע ליער לשפוך שיח בהתבודדות פרצו ממנו המילים".

ר' מאיר דוד פרקש עם האדמו"ר מיבניאל

פרקש ממשיך לספר על התגלגלות הלחן: "באחד הימים התקיים שבע ברכות לתלמיד משותף של המוהרא"ש ור' שלמה קרליבך בבית כנסת של מוהרא"ש בברוקלין. הצדיק מיבניאל החל לשיר את 'ממלא כל עלמין' במנגינה שהלחין, קרליבך ששמע את המילים סיים את השיר עם לחן שלו, שהפך לאחר מכן לניגון מפורסם מאד שכולם מכירים, אך לא על המילים המקוריות".

הרב פרקש שמע את הניגון, והחליט כי יש לכתוב לחן חדש ומתאים יותר למילים. כשהגיע לביקור בארץ, ביקר בביתו של המעבד והמלחין רובי בנט, סיפר לו על השיר וביקש שיצור יחד איתו מנגינה חדשה למילים. ואכן השניים יצרו יחד את הלחן החדש ורובי תרם מכישרונו המוזיקאלי וכתב את העיבוד לשיר. "הוא מעניק מימד שמימי מלא בעוצמה ורגש כשהמקהלה הפותחת מדמה את שירתם מלאת הדבקות של חסידי המוהרא"ש ביבניאל. כפי שנהגו לשיר בכל פעם לפני שהוא דיבר דברי תורה בציבור", אומר פרקש.

ר' מאיר דוד פרקש עם ר' שלמה קרליבך

מוהרא"ש אהב מאד את הלחן וביקש מהרב מאיר דוד פרקש להקליט אותו בצורה מקצועית. פרקש פנה לנפתלי שניצלער עם הגרסה אותה לימד מוהרא"ש ב'קהילת ברסלב היכל הקודש' ובאולפן של שניצלער בארה"ב הסתיימה לה ההפקה שהתפרשה על פני 10 שנים תמימות!

בביצוע החדש שיוצא לאוויר העולם משלב פרקש את כל הלחנים יחד, הוא פותח בלחן המשותף שלו עם רובי בנט ומסיים בניגון השמחה הסוחף של קרליבך, "עכשיו, הגיע הזמן שכל העולם יכיר את השיר המיוחד הזה שמספר שהקב"ה מנהל את העולם", אומר הרב מאיר דוד פרקש "בכל מקום שאני שר את הביצוע הזה מיד מצטרפים אלי בשירה סוחפת. יש בו משהו מאוד מדבק"

נציין כי את המילים באידיש כתב ליפא שמעלצער. השיר יוצא לאור לרגל יום השנה הראשון להסתלקות מוהרא״ש זצוק״ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר