מחדל משטרתי

אזרחים ראו את המחבל, במשטרה לא התייחסו

חקירת הפיגוע בת"א, בו נרצחו 3 בני אדם, ממשיכה לעורר הדים. ע"פ רשת ב', שתי אחיות פנו למשטרה מיד לאחר הפיגוע וסיפרו שראו את המחבל, אך אף אחד לא טרח לבדוק המידע (משטרה)

קובי רוזן | כיכר השבת |
זירת הפיגוע (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

שוב פיגוע, שוב מחדל משטרתי: בשנים האחרונות ידעה משטרת ישראל מספר מחדלים ביטחוניים חמורים במיוחד - המחדל בחטיפת שלושת הנערים כששיחה מאחד החטופים לא נלקחה ברצינות והמחדל במצעד בירושלים כשישי שליסל הצליח לדקור למוות את שירה בנקי ע"ה למרות שכולם ידעו שהוא מסוכן.

כעת, נראה כי גם בפיגוע הקשה בתל אביב, בו נרצחו שלושה בני אדם על ידי המחבל נשאת מלחם, שהצליח להתל בכוחות הביטחון במשך שבוע, התרחש מחדל משטרתי חמור. על פי תחקיר של כרמלה מנשה מרשת ב', אל המשטרה הגיעו עדויות על הימצאותו של המחבל במקומות שונים, אך אלו לא נענו ואף אחד לא טרח לבדוק את המידע.

על פי התחקיר, שתי אחיות נסעו עם המחבל באוטובוס מתל אביב לכיוון ואדי ערה, הבינו כי מדובר במחבל, התקשרו למשטרה מספר פעמים, אך שם לא בדקו את המידע, למרות הפצרות האחיות.

סרטוני הסלפי של נשאת מלחם

על פי הדיווח, האחיות ניסו לפנות למשטרה פעמיים ביום הפיגוע באמצעות המעסיק שלהן, וכשלא קיבלו תשובה התקשרה אחת האחיות בפעם השלישית למשטרת זבולון ביום ראשון שלאחר הפיגוע, אך גם אז לא זכתה להתייחסות. אם זה לא מספיק, ביום שני, כשהתקשרה למשטרה בפעם הרביעית, היא נענתה כי "אם לא חזרו אליך עד עכשיו - סימן שזה לא רלוונטי".

במשטרה טוענים כי באותן שעות דרמטיות שלאחר הפיגוע התקבלו במוקד אלפי שיחות ולכן הם לא הספיקו לחזור לאותן נוסעות ולחקור לעומק את עדותן. גם לנהג האוטובוס באותה נסיעה לא הספיקו לחזור בסמוך לפיגוע.

על פי התחקיר, סמוך לשעה 15:30, ראו שתי אחיות צעירות את המחבל נשאת מלחם כשהוא עולה על האוטובוס. לאחר שהתיישב לצדן הן הבחינו בכתמי דם על חולצתו, ובתיק גב שבו אחז בחוזקה. מלחם עורר את חשדן והן ניגשו אל נהג האוטובוס כדי לשתף אותו בדברים. הנהג הרגיע אותן ואמר להן שהנוסע החשוד יורד ממילא בקרוב מהאוטובוס. שתי הצעירות שמעו את הנהג קורא למחבל ואומר לו "מכאן אתה יכול לנסוע לוואדי ערה, רד כאן".

סמוך לשעה 21:00 לאחר שהבחינה בתמונת המחבל בכלי התקשורת וזיהתה כי מדובר בחשוד שישב בסמוך אליה באוטובוס, סיפרה אחת האחיות לחברותיה על הכל.

האחות כתבה בקבוצת ווטסאפ לחברותיה: "אתן חייבות לשמוע משהו הזוי. אני ו-נ' עלינו מארלוזורוב הביתה. תחנה אחת או שתיים ומישהו עלה עם סווטשירט, תיק ומשקפיים ממש מוזרות. במקרה היה מקום פנוי ספסל לידי וליד נ', וישבה שם מישהי, אז הוא התיישב לידה. ערבי".

"נ' הסתכלה לו על המשקפיים כי הן היו ממש מוזרות וגדולות. פתאום היא עושה לי 'א', יש לו דם על השרוולים'. טוב, אני מסתכלת, אני קולטת את הדם, אני אומרת לה: 'בואי, יורדים עכשיו'. צלצלנו ובאנו לרדת בהרצליה. היה נהג מופרע שכל הזמן צועק וזה, אז באנו לרדת מקדימה. הוא עושה לנו 'מה יש לכן?', אמרתי לו 'אנחנו פוחדות' והוא צעק 'ממה אתן פוחדות, הוא יורד עכשיו'.

"טוב, הוא ירד בהרצליה באמת איפה שבאנו לרדת גם, ואז גם הנהג עושה לו 'מפה אתה יורד בוואדי ערה".

לאחר מכן היא סיפרה כי במוקד 100 העבירו אותה למוקד 110, אך שם הפנו אותה חזרה למוקד 100, וכך הלאה.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "השיחה נשוא פנייתכם התקבלה במוקד המשטרה שעות לאחר האירוע ולאחר שהצעירות ירדו מהאוטובוס, וזאת כחלק מאלפי שיחות מוקד במשטרת ישראל שטופלו התאם למכלול משתנים, ובהם אופי המידע שנמסר, מידת הרלוונטיות בעת קבלת הפניה ועוד. פניה למוקד נבדקה ונמצא כי על אף אי הבהירות הרבה נעשו פעולות דוגמת איתור נהג האוטובוס ותשאול עדים רלוונטיים, כפי שנעשה בגין פניות רבות נוספות, לצורך חיזוק תמונת המצב והבנתה.

"מיד עם סיום המבצע ללכידת המחבל נשאת מלחם הורה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, על ביצוע תחקיר מקיף ומעמיק, בראשות ר' אג"מ, לבחינת תפקוד כלל היחידות והכוחות שפעלו במהלך המבצע. בתוך כך נבחן גם תפקוד המוקדים, המענה והטיפול שניתן לפניות אלפי האזרחים שהתקשרו. ממצאי התחקירים והלקחים לשימור ולשיפור לאחר שיוצגו ויאושרו, ילמדו ויאושרו כולל שיפורים טכנולוגיים נדרשים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר