רפורמים בכותל המערבי

החרדים ידעו על המתווה והסכימו שיאושר: "חששנו מבג"ץ"

מדוע החרדים לא הלכו למשבר קואליציוני? מה היה החשש הגדול שהכריע להספק בהתנגדות בלבד? בכיר בממשלה מגולל בשיחה עם "כיכר השבת" את מאחורי הקלעים ומונה שורת הישגים (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ראשי המפלגות החרדיות עם מזכיר הממשלה, בשבוע שעבר (באדיבות המצלם)

הממשלה אשרה הבוקר (ראשון) את המתווה שהשיג מזכיר הממשלה היוצא אביחי מנדלבליט עם הרפורמים ו'נשות הכותל', לפיו הם יתפללו ברחבת 'רובינסון' הסמוכה לרחבת הכותל המערבי.

בעקבות האישור בממשלה מוטחת לא מעט ביקורת בשרים החרדים על השתיקה שלהם סביב אישור המתווה המכיר לראשונה ברפורמים, והעובדה שאפשרו למתווה לעבור בממשלה - למרות שהצביעו נגד.

בעקבות כך, בכיר בממשלה, מסביר בשיחה עם "כיכר השבת" את השתלשלות הדברים ומדוע לא יצאו למאבק ומשבר קואליציוני סביב המתווה. לדבריו - בחודש הקרוב צפוי בית המשפט העליון לדון בעתירה של אותם ארגונים בבקשה לאפשר להם להכניס ספר תורה לעזרת נשים ולקבלת שוויון זכויות.

"הבנו מהיועץ המשפטי ומכל הגורמים שבג"ץ מוטה לאשר להם, למעשה להפוך את רחבת הכותל המקורית לרחבה משותפת עם רפורמים", אומר הבכיר, "היה חייב להגיע להסכמות, גם אם לא נוח לנו - ולא נוח לנו, אבל זה הרע במיעוטו".

בשטח בו יתפללו הרפורמים ונשות הכותל כבר כעת מתקיימים תפילות וטקסים. "שלדון אדלסון עשה שם בר מצווה לנכד שלו", הוא מציין. למעשה, מי שסידר להם את השטח היה יו"ר 'הבית היהודי' נפתלי בנט בקדנציה הקודמת.

"מי שמכיר את הסיפור יודע שיש כאן לא מעט הישגים", מציין הבכיר, "הרי המקום הזה גם ככה היה שם מקום תפילה של הרפורמים, רק ש'נשות הכותל' ועוד כמה ארגונים לא הסכימו להתפלל שם, ובהסכמות הללו הן יתפללו שם, ישאירו לנו את רחבת הכותל, העליונה והתחתונה, רחבה יהודית אורתודוקסית, היינו חייבים פשרה לפני שבית המשפט ילך לטובתם, לצערנו בית המשפט מנהל אותנו".

"לא היה לנו בחירה, אביחי הסביר לנו שזה המצב, אין לנו על מה להתפשר, ואז הלכנו להתייעץ עם גדולי ישראל, כל מפלגה עם רבותיה", הוא מדגיש.

הסיבה שראשי המפלגות החרדיות הסכימו לאפשר למתווה לעבור היא בשל חוות דעת של מרנן פוסקי הדור הגאון רבי עובדיה יוסף, הגאון רבי יוסף שלום אלישיב והגאון רבי שמואל וואזנר זצוק"ל, שבשנת 2003 הורו לראשי המפלגות החרדיות ולרב הכותל הגר"ש רבינוביץ להסכים בשתיקה לרחבה החיצונית, רחבת רובינסון, שאינה קשורה לרחבת הכותל המקורית.

"היה לנו ספק יותר משנת 2003", מספר הבכיר בממשלה, "ידענו שכעת מקימים להם מועצה, מה שלא היה אז ולכן זה לא בדיוק דומה להוראה של גדולי ישראל. התלבטנו מאוד, כל הרבנים אמרו להצביע נגד, אבל היה ספק אם להסתפק בהצבעה נגד או להטיל וטו ולא לתת לזה לעבור ואז נראה איך להתמודד עם זה. אם היה וטו - ראש הממשלה לא היה נותן לזה לעבור.

"אבל מה היינו עושים עם בשבוע הבא בית המשפט היה נותן לנשות הכותל ולכל הארגונים הללו את מה שהם רוצים? מה היינו עושים? לא היה אפשר להגיע לשום פשרה, וכל ההסכם הפנימי בכותל היה מתבטל. והגענו למסקנה שעדיף להתנגד ולתת לזה לעבור".

לדבריו, "רק לפנות בוקר הצליח השר אריה דרעי להוריד את הדרישה של הרפורמים שיהיה להם אתר וידאו ל'כותל' שלהם, הם רצו שיהיה שידור חי כמו בכותל. הורידו את הבקשה שיהיו שם סיורים מודרכים כמו בכותל".

הבכיר מגלה כי בהחלטת הממשלה כפי שהופצה ביום שישי, כל דברי ההסבר היה שם קונסרבטיבים, רפורמים וכו', הם היו המחותנים הראשיים בהחלטה, כעת כל זה נעלם, אין בכל דברי ההסבר של החלטת הממשלה מילה על קונסרבטיבים ורפורמים.

כמו כן, ברגע האחרון הצליח השר אריה דרעי להכניס כי התקנות ששר הדתות צריך לתקן לפי החלטת הממשלה יהיה בהתייעצות עם הרבנים הראשיים לישראל, הרפורמים סירבו, אך בסופו של דבר ברגע האחרון הסכימו.

"אתה שואל אם זה לכתחילה? לא. אבל בגלל בג"ץ שהיה נגד עיננו, כמעט בטוח שהיינו מפסידים, כמו בגיוס ועוד, כך פסקו גדולי ישראל שנצביע נגד נעשה מחאה אבל ניתן לזה לעבור, כך עשינו", מסכם הבכיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר