הטור השבועי

דב הלברטל: ללמוד מנשות הכותל נחישות ועמידה על ערכים

מול נשות הכותל ניצבת נבחרת עלובה של נציגים חרדים, שספק אם בכלל מבינים את משמעותו ההיסטורית של המהלך. הניצחון האדיר של הרפורמים הוא שיעור מאלף בנחישות ועמידה על ערכים (דעות)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

רב הכותל והשרים החרדים, יירשמו בהיסטוריה היהודית כאחראים להכרה של הזרם הרפורמי במדינת ישראל. לא מדובר רק על הקצאת מקום תפילה בכותל. מדובר על דבר הרבה יותר חמור – הקמת מועצה רפורמית מתוקף חוק המדינה שתפקח על הכותל הדרומי. אולי כדאי כבר עכשיו למנות אישה "רבה" לכותל. הן לפחות יודעות להילחם.

זה ברור. השרים החרדים התאהבו במדינה ובכיסאותיהם. השר החרדי הבכיר, דרעי, הוא בוודאי שותף סוד לקנוניה על חשבון הכותל יחד עם ביבי. הם הרי כבר פעלו יחד כשותפי סוד בעסקת בראון חברון. אז הם מכרו את עיר האבות. עכשיו הם מוכרים את הכותל.

הקנוניה של השרים החרדים, בראשותו של דרעי, תביא גם למינוי של אדריכל ההסכם, מנדבליט, ליועץ משפטי לממשלה. כמה שזה מזכיר את הפרשה ההיא. אלא שבמקרה זה, כיוון שידם של הרפורמים על העליונה, היא לא תתפוצץ בראש חוצות בתקשורת. זו אולי תפקידה של התקשורת החרדית. בעסקה אז, אנשים הועמדו לדין פלילי.

מכיוון שדרעי הוא מראשי השושבינים של המהלך, והבולט שבהם בפעילותו, קיים בהחלט מקום לחשש סביר להכרה של המדינה בזרם הרפורמי גם בתחומי הגיור והרבנות. יהיו לרפורמים שותפי דרך נאמנים, רב הכותל והשרים החרדים.
פעם, כשהגיעו מטוסים בשבת, או הסיעו משחן בשבת, נוצרו משברים קואליציוניים.

הפגנה חרדית נגד נשות הכותל, ארכיון (צילום: כיכר השבת)

כי פעם היו נציגים חרדים ודתיים בעלי ערכים ואישיות. הרושם הוא שהנציגים החרדים של היום, מסוחררים מליטופה של התקשורת החילונית כלפיהם. תשאלו את ליצמן ואת גפני. ודרעי? הוא הרי כבר הבטיח לדאוג לשקופים. ומי יותר שקופים מאשר הרפורמים.

התגובה האנמית והרופסת של הנציגות החרדית בממשלה, היא מדרון חלקלק לחיסול הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה. הניצחון האדיר של הרפורמים ונשות הכותל במאבקם, הוא שיעור מאלף של נחישות ועמידה על ערכים ליברלים. מול נשות הכותל ניצבת נבחרת עלובה של נציגים חרדים, שספק אם בכלל מבינים את משמעותו ההיסטורית של המהלך.

מרן הרב אלישיב זצ"ל, אמר לא פעם, בהקשרים פוליטיים שונים, שלא עושים מסחר עם התורה. השרים החרדים עשו בעצם מסחר עם התורה והבג"ץ. הטיעון המקומם שהם מפחדים מהבג"ץ, הוא עלבון לאינטליגנציה של ציבור בוחריהם. הקמתה של מועצה רפורמית, היא לא רק מסחר, אלא פשיטת רגל מוחלטת של ערכים ומסירות ליהדות.

לא היה צריך לתת לרפורמים ולנשות הכותל כלום. שום פשרה. הם אינם מייצגים אפילו אחוז אחד במדינה. ועוד במקום הקדוש ביותר לעם ישראל. לא רק שהיה צריך ללכת עד למשבר ממשלתי, אלא שהיה עדיף לסגור את הכותל בכלל למתפללים. שיסגרו את כל הרחבות בכותל. לי ולהם לא יהיה. אבל מה אכפת לשרים החרדים ולרב הכותל? הם הרי כבר יושבים בכותל המזרח. את כותל המערב, אפשר להפקיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר