יוסי ורטר תוקף

פרשן עיתון הארץ: החרדים איבדו את הערכים שלהם

פרשן עיתון 'הארץ' עוקץ הבוקר בטורו השבועי את המפלגות החרדיות: ״הים אולי אותו ים אבל החרדים אינם אותם החרדים״. על הח״כים החרדים: ״אם צריך לבלוע איזה צלם, שיהיה״ (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
גפני, ליצמן ודרעי (צילום: אהרן ברוך ליבוביץ)

העובדה שהמפלגות החרדיות יושבות בממשלה שלראשונה הכירה ברפורמים וב'נשות הכותל' והעניקה להם רחבת כותל משלהם, רחבה שתהיה מעורבת ולא על פי הורה היהודית, ממשיכה לעורר סערה. הפרשן הבכיר של עיתון 'הארץ' יוסי ורטר עוקץ הבוקר בטורו השבועי את המפלגות החרדיות ואומר כי הם אינם החרדים של שנת 1967.

בפתח דבריו מתייחס ורטר לעצם ההסכם וכתב: "לא ניתן להגזים בחשיבות, בדרמטיות, בהיסטוריות ובכל הגדרה מפוצצת אחרת של החלטת הממשלה להקים מתחם מעורב לגברים ונשים בצד רחבת הכותל. ההחלטה מכירה לראשונה בזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי ביהדות ומעניקה לחסידיהם שטח תפילה משלהם בכותל. 20 שנה התבחבשו ממשלות ישראל סביב הסוגיה הרגישה הזאת ודווקא ממשלת נתניהו הרביעית - שאפו! - ביצעה את המהלך".

ואז עובר הפרשן הבכיר לעקוץ את הפוליטיקאים החרדים: "לפני 40 שנה נפלה כאן ממשלה מכיוון שכמה משריה לא הספיקו לחזור הביתה לפני כניסת השבת מטקס קבלת מטוסי האף־15 הראשונים שהגיעו לצה"ל. אם משווים בין התקרית הפעוטה ההיא מדצמבר 1976 (שרי המפד"ל נמנעו אז בהצבעת אי אמון בממשלת רבין הראשונה) לבין מה שקרה השבוע ועבר בדממה במערכת הפוליטית החרדית והדתית, זה כמו להשוות בין קפצון של פורים לפצצת אטום".

לדבריו: "אין ספק, השתנינו מאז. הים אולי אותו ים אבל החרדים אינם אותם החרדים. בציבור החרדי הרוחות סוערות באופן יחסי. העיתון הנפוץ ביותר במגזר, "משפחה", יצא שלשום בכותרת ענקית "צלם בהיכל" על רקע אדום־דם. מנגד, יעקב ליצמן ומשה גפני (יהדות התורה) מלמלו משהו כדי לצאת ידי חובתם ועברו לסדר היום.

"אריה דרעי (ש"ס) שמר את אקט ההיעלבות הנזעם שלו (נטישת המליאה) — לא לכותל אלא כתגובה למופע נוסף של גניבת קרדיטים על ידי נתניהו — הפעם לגבי הורדת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, החלטה שיזם דרעי וביבי כהרגלו ניכס לעצמו. בכך הסתיימה הפרשה מבחינת הפוליטיקאים".

ורטר מסביר את הסיבה, לדבריו, מדוע החרדים שותקים: "ככה זה: כשאתה משומן ומפונק ומורעף תקציבים ומתנות כיד המלך ומה לא על ידי ראש הממשלה לא תמהר לחולל משברים קואליציוניים שעלולים להתפתח השד יודע לאן ולקטוע באיבו את כל הטוב הזה. ואם צריך לבלוע איזה צלם, שיהיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר