איזה "נוסח" לקדיש של נעילה יודע השטן?

אירוע מיוחד התקיים השבוע בעולם החזנות, כשהחזן משה האשל, אחד החזנים המפורסמים בלונדון, חזר אל המקום ממונו התחיל "מכון תל אביב לחזנות". ומה העירו לו בתפילה הראשונה? (חזנות)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

השבוע התקיים אירוע מיוחד בעולם החזנות, שהוגדר על ידי מביני דבר "אירוע מכונן". החזן משה האשל מי שכיהן עד השנה האחרונה כחזן הראשי בבית הכנסת סיינט גונ'ס ווד המפואר שבלונדון, חזר למקום לימודיו מכון תל אביב לחזנות, שם ינק את תורת החזנות מפי מורו ורבו החזן נפתלי הרשטיק.

החזן האשל אשר שמו פרץ את גבולות לונדון והגיע לכל רחבי תבל, קבע לאחרונה את מגוריו בישראל, והשבוע, לאחר שנים רבות, עמד מול תלמידי מכון תל אביב לחזנות ומסר בפניהם הרצאה בנושא נוסח הקדיש במועדים ובמשך השנה.

בתחילת דבריו חזר האשל בגעגועים אל התקופה ההיא, שנת 1984 עת לימודי החזנות התקיימו במרתף המיושן של 'היכל שלמה' בעיר ירושלים, מאז, ידו לא עוזבת את ידו של החזן נפתלי הרשטיק.

צפו: החזן משה האשל בביצוע מיוחד לקדיש (מתוך: ערוץ היוטיוב jeremy613)

באירוע השתתפו רבים מחובבי החזנות, מורי, תלמידי ובוגרי 'מכון תל אביב לחזנות' לדורותיו ומעריציו של החזן האשל שבאו במיוחד להרצאה.

כאמור, הנושא המרכזי בערב התנהל סביב נוסח הקדיש, ובפתח דבריו סיפר האשל בהומור על מקרה משעשע שאירע לו בצעירותו, בשנת 1985, השנה הראשונה שעבר לפני התיבה בימים הנוראים.

"אספר לכם סיפור שקרה איתי בשנה הראשונה שהייתי חזן בראש השנה ויום כיפור", פתח האשל. "התפללתי כחזן בבית הכנסת הגדול של גבעתיים, הם לא ידעו שזו השנה הראשונה שלי, הם חשבו שיש לי ניסיון, איכשהו נדחפתי למשרה הזאת, ואחרי תפילת הנעילה הראשונה שהתפללתי, ניגש אלי יהודי מבוגר בסוף גבורות, ואומר לי, "אתה לא יודע נוסח!", קצת הפתיע אותי, הרי למדתי נוסח וגדלתי על נוסח, אבל הוא הסביר והדגים לי שאת הקדיש של נעילה הייתי צריך לעשות אחרת".

"לאחר ששמעתי איך שאותו זקן הדגים לי את הקדיש, אמרתי לו, "עד כמה שידוע לי, הנוסח שעשית מזכיר לי בכלל את תפילת 'גשם' ולא את הקדיש של נעילה", כעת הגיע התור שלו להיות קצת מבולבל, הוא לא חשב שהוא יקבל תשובה כזאת. ואז הוא השיב לי, "לא!, זה מנהג לעשות ככה בשביל לבלבל את השטן", ענה האיש המבוגר בנחרצות. וזה בעצם היה החידוש הכי גדול ששמעתי עד היום, שגם השטן יודע נוסח... כי יש הרבה חזנים שלא יודעים", סיים האשל בציניות.

בהמשך דבריו אמר החזן האשל כי "אחרי הרבה שנים בחו"ל, חזרתי להשתקע בארץ, אני חייב למורי ורבי החזן נפתלי הרשטיק הרבה תודה, על כל מה שהוא השקיע בי, ואני חייב לומר לכם - שעד היום כשאני חושב על משהו בחזנות, אני מדמיין בעיני רוחי את נפתלי וחושב מה הוא היה אומר על זה, ואיך הוא היה חושב על זה, הוא השאיר עלי רושם לדורות", אמר האשל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר