סיקור מיוחד

מסמנים בתים, עוזבים קבוצות: המלחמה החסידית בטכנולוגיה

המאבק החסידי בטכנולוגיה עובר מכינוסי חירום לשלב המעשי: קבוצות וואטסאפ ננטשו על ידי חסידי ויז'ניץ וחצרות נוספות, בחסידות קרעטשניף החלו לסמן בתים ש"נקיים מטכנולוגיה" (חסידים, דיגיטל)

(צילום: יונתן זינדל פלאש 90, שאטרסטוק וצילום מסך)

המלחמה בטכנולוגיה בחצרות החסידים עולה שלב: לאחר כינוסים בחצרות השונות בהם זעקו האדמו"רים נגד "פרצת הסמארטפונים", בימים האחרונים חלה עלייה של ממש במאבק החרדי בכלים הטכנולוגים - חסידים החלו להתנתק מאפליקציית וואטסאפ כהוראת רבותיהם ובחסידות קרעטשניף כבר החלו לסמן בתים "נקיים".

לפני כשבועיים, קיבלו חסידי קרעטשניף חוברת עם תקנון מיוחד ובו שאלון שאותו נדרשו למלא ולהשיב אם יש להם סלולרי כשר / תומך כשר / סמארטפון / אינטרנט מסונן וכ"ו ולאיזה צורך. לאחר מילוי השאלון, קיבלו החסידים שנזקקו לשימוש באמצעים טכנולוגים לצרכי פרנסה את אישור הוועדה הרוחנית של קהילת קרעטשניף, עם הפתרון המותאם לצרכיהם.

כל אב משפחה שחתם שאינו מחזיק בביתו את "פגעי הטכנולוגיה" או שקיבל אישור להחזיק סלולרי מסונן, קיבל לביתו בימים האחרונים מגנט מיוחד שמודבק על דלת הבית. המגנט, שמעוטר בכותרת "בית נאמן", מוצמד אל הדלת ובכך יוצר הבדל מהותי בין מי שקיבל על עצמו לשמור את התקנות לבין מי שסירב להתחייב ומוצא את עצמו מחוץ לקהילה.

"סימון בתים" בקרעטשניף (צילום: כיכר השבת)

גורם בחסידות מספר כי הפרוייקט "זכה להצלחה מאחר שמדובר בקרייה חסידית סגורה בה כולם מכירים את כולם ולפיכך הלחץ החברתי הוא גדול עוד יותר, כל אחד רוצה שעל דלת ביתו יהיה האישור המיוחל". לדברי הגורם: "מדובר בסנקציה חברתית מעולה, משום שאף הורה אינו מוכן לשלוח את ילדיו לשחק בבית משפחת חבר לכיתה שאין בו את המגנט האישי".

התקנות שמאשרות שהבית "נקי"

נטישה המונית מקבוצות הוואטסאפ

ובמקביל, כיממה לאחר שהאדמו"ר מויז'ניץ הורה לחסידים שלא להחזיק סמארטפונים ולהתנתק מאפליקציות המסרים המידיים "וואטסאפ" ו"טלגרם", ביממה האחרונה נרשמה נטישה משמעותית מקבוצות וואטסאפ של חסידים בחצרות שאסרו שימוש באפליקציה.

בין ה"מתנתקים" נמצא גם מוטי פרידמן, עוזרו של המפיק יוחי בריסקמן שניהל בשנים האחרונים מספר קבוצות וואטסאפ גדולות ומשמעותיות שעוסקות במוזיקה החסידית תחת השם "מוזיקאים". בשיחה עם "כיכר השבת" סיפר פרידמן כי אמנם פיזית היה קשה לו להתנתק מהקבוצות המשפיעות והגדולות שאף סייעו לרבים, אך בעקבות הוראת האדמו"ר "לא היה לי אפילו רגע של היסוס, הרב'ה אמר - אז מיד הודעתי שאני עוזב והתנתקתי מהקבוצות שתחזקתי בשנים האחרונות".

סמארטפונים (צילום: שאטרסטוק)

קבוצות הוואטסאפ אותן עוזבים כעת חלק מהחסידים בהוראת רבותיהם, שימשו אותם לעדכוני חדשות כמובן, אבל לא רק: ברשת פועלות לא מעט קבוצות שעוסקות בחסד, למשל קבוצה שעסקה לא מעט בארגון חתונות עבור יתומים וביממה האחרונה הודיע המנהל שלה על החלטתו לעזוב את הקבוצה בהוראת רבותיו.

"אנחנו ממש ארגנו חתונות מאפס עבור יתומים ועניים בשיתוף איש החסד חונא דייטש, חברי הקבוצה סייעו במאות מקרים בהתנדבות, בין אם מדובר בהופעות עבור אנשים מיעוטי יכולת ובין אם בעידוד חולים בבתי החולים" מספר פרידמן.

מעמד שריפת אייפונים (צילום ארכיון: תומר פולטין, צלם סטילס)

בתקופה האחרונה, בעקבות הדיווחים בחסידות על כך שהאדמו"ר צפוי להתייחס ל"פגעי הטכנולוגיה", הוא הכין את עצמו נפשית להתנתקות מהוואטסאפ. "אנשים אמרו לי שאלך לאדמו"ר ואספר לו על החסדים הגדולים שהקבוצה עשתה, אבל אצלי אין דבר כזה, האדמו"ר אומר אז אני עושה בלי לשאול שאלות. מיד עברתי לטלפון 'כשר'" הוא מספר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר