המלחמה בסוריה

בית הכנסת העתיק בחאלב שבסוריה בסכנת הריסה

הקרבות בין אסד למורדים מתמקדים כעת בעיר חאלב שבסוריה וכתוצאה מכך בית הכנסת המרכזי בעיר נמצא בסכנת הריסה. בית הכנסת נחשב לאחד העתיקים ביותר בעולם. תיעוד (חדשות, בעולם)

(צילום: ארגון עמליה)

המלחמה בסוריה: הלחימה בין נשיא סוריה בשאר אסד למורדים, מתמקדת כעת בחאלב וכתוצאה מכך בית הכנסת המרכזי בעיר, הנחשב לאחד מהעתיקים בעולם, בסכנת הריסה.

על פי דיווח של ארגון הסיוע 'עמליה', סכנת ההריסה המרחפת על בית הכנסת העתיק, אשר ספג כמה וכמה פגיעות בעבר ואף לאחרונה, נובעת בשל קרבתו למספר רב של עמדות צלפי צבא האופוזיציה בעיר. בשל כך, האיזור מהווה מטרה מרכזית להפצצות צבא המשטר, אשר עלולות להיסב למבנה העתיק פגיעות חמורות שיביאו להריסתו המוחלטת. לנוכח סכנה זו, נעשים מאמצים רבים מצד ארגון "עמליה" על מנת לחלץ את ספרי התורה ותשמישי הקדושה מתוך בית הכנסת, בטרם יחלו הקרבות באיזור.

"אנו עושים כל שביכולתנו על מנת להציל כמה שיותר ספרי קודש ותשמישי קדושה מתוך בית הכנסת", מספר איש העסקים הישראלי-אמריקאי מוטי כהנא, מייסדו ונשיאו של ארגון הסיוע "עמליה". "בית הכנסת הוא אתר מורשת יהודי חשוב ביותר לא רק בשל מבנהו העתיק, אלא גם בשל שלל ספרי התורה ותשמישי הקדושה ההיסטוריים שנמצאים בו. הריסתם עלולה להרוס גם כל זכר לחיים היהודיים אשר היו חלק מן הנוף של העיר במשך מאות שנים. אנו עובדים בשיתוף פעולה עם גורמי האופוזיציה בעיר, על מנת להציל עד כמה שניתן מתוך בית הכנסת. תהליך זה הוא ארוך ויקר ולכן אנו קוראים לכל יהודי באשר הוא להצטרף אלינו במאמצים ולתרום לטובת מטרה מקודשת זו. יחד, נוכל להציל את סיפורם של יהודי ח'אלב, אשר מהווה חלק מסיפורם של החיים היהודיים בעיר עוד מן העת העתיקה".

בית הכנסת, אשר נבנה במאה ה-9 לספירה, משמש כאמור כאחד מבתי התפילה היהודיים העתיקים ביותר. בשנת 2012, עם תחילת המצור של כוחות אסד על העיר, ספג בית הכנסת מספר פגיעות ישירות כחלק מן הקרבות. הפגיעות, אשר היו קשות ביותר, הביאו את הארגונים הפועלים בעיר לכדי אמונה כי בית הכנסת נהרס לחלוטין.

אלא שבשנת 2014 התקבלו דיווחים חדשים לפיהם בית הכנסת שרד את ההפצצות, אך למרות זאת, גורלו עדיין נותר בידי ארגוני המורדים הפועלים בעיר. בשנת 2015, כאשר באמצעות ארגון "עמליה" הוברחה המשפחה היהודית האחרונה בעיר אל מחוץ לסוריה, הפך בית הכנסת לשריד האחרון של הקהילה היהודי בעיר, שתיעוד אודות קיומה קיים כבר מהמאה ה-12.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר