סערת הצילום

ארץ נהדרת לכלא? עו"ד: "פגיעה ברגשות דת"

הצילום של אנשי "ארץ נהדרת" בבית כנסת ממשיך לעורר סערה. כעת טוען עו"ד במכתב לרשות השניה: דינם של עורכי הצילום - מאסר בפועל. הרשות השניה: "הקטע לא שודר בערוץ 2" (בארץ)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לאחר מכתב הזעזוע של הרבנים הראשיים לישראל בעקבות צילומים של התכנית "ארץ נהדרת" בבית כנסת, הסערה לא נרגעת. במכתב שנשלח לנציבות תלונות הציבור של הרשות השנייה על ידי עו"ד ישראל אנקונינה, הוא מצטט את החוק האוסר לפגוע ברגשי דת ומסורת ומאפשר הטלת עונשי מאסר על פגיעה גסה באמונה או רגשות.

במכתבו לנציב תלונות הציבור כותב עוה"ד בין היתר: "נחרדתי הבוקר לשמוע כי תוכנית הסאטירה "ארץ נהדרת" עובדת בימים אלו על הפקת סאטירה בבית כנסת תוך רמיסת ערכי הדת המקודשים למיליוני אנשים במדינת ישראל".

לטענתו, חוק העונשים אוסר במפורש מעשים מסוג זה. הוא מצטט את לשון החוק "פגיעות ברגשי דת ומסורת", שם נקבע: "ההורס, מזיק או מחלל מקום פולחן, או כל עצם המוחזק מקודש לקהל אנשים, בכוונה לבזות דתם, או ביודעין שהם עשויים לראות במעשה זה עלבון לדתם, דינו - מאסר שלוש שנים".

"העושה אחת מאלה, דינו - מאסר שנה אחת; מפרסם פרסום שיש בו כדי לפגוע פגיעה גסה באמונתם או ברגשותיהם הדתיים של אחרים; משמיע במקום ציבורי ובתחום שמיעתו של פלוני מלה או קול שיש בהם כדי לפגוע פגיעה גסה באמונתו או ברגשותיו הדתיים".

לדבריו, "מעשים אלו אשר נעשים בבית כנסת, ע"פ ההלכה מדובר בחילול בית הכנסת ומשכך יש להימנע לאלתר מהפקות תכוניות סאטירה במקום המקודש ביותר לעם היהודי. מפיקי התוכנית יודעים כי מעשים אלו מבזים ופוגעים ברגשותיהם של מיליוני אזרחים במדינת ישראל, עובדה זאת לא מונעת מהם את השידור המבזה וזאת מתוך שיקולי רייטינג לתוכנית תוך רמיסת רגשותיהם של הצופים".

לסיום הוא כותב: "מעניין מאוד אילו היה מדובר במסגד המקודש למוסלמים או כנסייה המקודשת לעם הנוצרי, היה ניתן האישור ע"י מנהלי התוכן ברשות. עם פרסום הפורומו לתוכנית נראה כי הדבר עורר הלם וזעזוע אצל מיליוני אזרחים חילונים ודתיים כאחד. באם תכונית זאת תשודר ראו הודעה זאת טרם הגשת בקשה לקובלנה פלילית וכן תביעה לפיצוי בגין עוגמת הנפש ששידור תוכנית זאת תגרום לצופים.

דוד רגב, נציב תלונות הציבור ברשות השנייה, כתב בתגובה: "אני מודה לך על פנייתך בעניין הקדימון לתכנית "ארץ נהדרת" המצולם בבית כנסת. בפנייתך, כמוה הגיעו נוספות, קבלת על כך שהקדימון מצולם בבית כנסת והוא מבזה את אחד מקודשי ישראל ופוגע באוכלוסייה הדתית ובכלל".

"מבדיקה שערכנו בנציבות עולה כי הקדימון לא שודר בערוץ 2 אלא במסגרות שאינן מפוקחות על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בהן רשתות חברתיות. בפנייתך ביקשת למנוע שידור עתידי של הקטע עליו הלנת ואשר הופיע בקדימון".

"ככלל אני מטפל בפניות העוסקות בתכנים ששודרו ולא בתכנים האמורים להיות משודרים. אך יחד עם זאת, במקרים בהם מעלה הפונה חשש כי התוכן שישודר בעתיד עלול לפגוע בציבור, הנושא ייבדק על ידי הגורמים המקצועיים ברשות השנייה. העברתי את פנייתך לבדיקת המחלקה המשפטית של הרשות השנייה. עם סיומה אשיבך".

כאמור, מוקדם יותר היום התייחסו באורח נדיר שני הרבנים הראשיים לישראל לעניין ותקפו אותו בחריפות. בהודעה משותפת מטעם הרבנים הראשיים לישראל הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"ד לאו, הרבנות הראשית לישראל והשר לשירותי דת דוד אזולאי נאמר כי הם "מגנים בתוקף את השימוש בספרי תורה ובבית כנסת לצרכי בידור בתוכנית סאטירה".

"בית כנסת הוא בית תפילה וספרי התורה הם בעלי הקדושה הגבוהה ביותר ביהדות. יהודים, במשך כל הדורות, מסרו נפשם כדי שלא לפגוע בקדושתם. אזרחי ישראל הפוקדים את בית הכנסת לתפילה או ללימוד, חשים, מעבר לקדושה ההלכתית, יראת כבוד וחשיבות ייחודית למקום ושימוש זול מהסוג הזה הוא בגדר חציית קו אדום ומעורר זעזוע ושאט נפש בליבו של כל יהודי באשר הוא. אנו מצפים מאחרים שגם אם אינם מתפללים יכבדו את הציבור ורגשותיו".

יצויין, כי צילום בבית כנסת מבוצע באופן די תדיר בצילומי קליפים חרדים, סדרות טלוויזיה ותכניות שונות. אך נראה כי הפעם, מאחר ומדובר בתכנית סאטירה ובידור, היו שראו בכך טעם לפגם יותר מבמקרים אחרים.

מהפקת "ארץ נהדרת" נמסר הבוקר ל"כיכר השבת": "התמונה צולמה לרגל תחילת העונה ה-13 ו"חגיגות הבר-מצווה" של התכנית. לכן, באופן טבעי נבחר המקום שבו כלל עם ישראל מציין את האירוע. מי שמחפש פרשנות אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר