לכל הרוג חרדי יש שם

לאחר הסערה והתירוצים: 'אגד' פרסמה מודעת ניחומים חדשה

לאחר הסערה שנוצרה ומסכת התירוצים של חברת 'אגד', בהם ניסתה להצדיק פרסום מודעת ניחומים שפגעה במשפחות, מפרסמת הבוקר החברה מודעת ניחומים חדשה עם שמות ההרוגים (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
המודעה החדשה על רקע התאונה הקשה (צילום: פלאש 90)

אסון 402: לאחר הסערה שנוצרה ומסכת התירוצים בעקבות פרסום מודעת התנחומים למשפחות הרוגי התאונה בעיתונות החרדית, מתקפלים הבוקר (חמישי) בחברת אגד ומפרסמים מודעה נוספת בעיתונות החרדית בה נכתבים באופן מפורש ששת שמות ההרוגים.

במודעה הראשונה נכתב בשם חברת אגד כי הם "אבלים דואבים וכואבים על מותם של ששת נוסעי קו 402", ללא הזכרת שמות ששת ההרוגים, מה שגרם לכעס רב בקרב בני המשפחות והציבור החרדי.

במודעה המתפרסמת הבוקר נכתב כי "אבלים, דואבים וכואבים את מותם בתאונה הטראגית של ששת נוסעי קו 402", כאשר בשלב זה מפורטים שמות ההורגים: "הבה"ח לוי יצחק אמדדי ז"ל; הבה"ח ישראל וינברג ז"ל; הבה"ח יעקב מאיר חשין ז"ל; הבה"ח אהרן מרדכי כהן ז"ל; מרת לאה מלמוד ע"ה; מרת חנה פעשא פרנקיל ע"ה".

"תנחומינו הכנים למשפחות האבלות על אובדן יקיריהם ע"ה. בנחמת ציון תנוחמו", נכתב בסיום המודעה של חברת 'אגד'.

גורמים המקורבים למשפחות אומרים כי מדובר במעט מידי ומאוחר מידי. "לא היינו צריכים את מודעת האבל מלכתחילה אולם לאחר שכבר פורסמה נגרם לנו רק יותר צער".

המודעה הראשונה שחוללה את הסערה

"גם העובדה שבאגד התעקשו במשך יממה "להצדיק" את הפרסום והמשיכו לטעון כי מדובר בנורמה הנהוגה במגזר הוסיפה חטא על פשע והעצימה את רגשות הכאב והפגיעה", הם אומרים.

"מה קרה עכשיו?", הם תוהים בצער מהול בציניות, "פתאום לכל איש יש שם? פתאום זה כבר לא נהוג במגזר?".

"חבל מאוד שמלכתחילה לא השכילו בחברה לפעול נכון ולכבד את משפחות הרוגי התאונה", הם אומרים.

בתחילת הסערה, דובר אגד רן רטנר מסר בתגובה ל"כיכר השבת" כי "עסקינן במודעות אבל ונחומין למשפחות השכולות ומקורביהן מקרב המגזר החרדי, אשר קפדו את חיי היקר להן מכל בתאונת הדרכים הקשה והמצערת הזו. ההשתתפות בצער היא אמיתית וכנה והיא מבטאת את תחושת כל עובדי ונהגי אגד בימים קשים אלה".

לאחר מכן שיגרה ח"כ עליזה לביא מ'יש עתיד' מכתב ליו"ר חברת 'אגד' בו הביעה שאט נפש מהמודעה המזלזלת ודרשה פרסום מודעה חדשה.

"אני מצפה שתפרסמו בקרוב מודעה נוספת שמזכירה את ההרוגים בשמם. לא יהיה די בכך לכסות על המחדלים שגרמו לתאונה המחרידה הזו, אבל זה לפחות צעד בכיוון של חשבון נפש והשתתפות אמיתית בצער", כתבה לביא.

המודעה החדשה שמתפרסמת הבוקר

בתגובה, השיב לה יו"ר חברת 'אגד' כי "התייחסנו למודעת התנחומים ברגישות רבה וביקשנו להביע באמצעותה את תנוחמינו הכנים בצער המשפחות. וודאי שלא היה בכך שום התנשאות, חלילה". לעצם הניסוח הוא כותב כי הוא "נעשה בעצה אחת עם יועצינו למגזר החרדי ובהתייעצות עם נציגי העיתונות המגזרית".

גם ח"כ שלי יחימוביץ' הזדעזעה מהמודעה הראשונה שפרסמה 'אגד' ובסטטוס נוקב בפייסבוק, כתבה כי "מודעת האבל שפרסמה חברת אגד על הרוגי התאונה היא מופת של עוות מוסרי כזה. איזו קהות חושים, איזו אטימות גמורה לסבל הזולת שהוא "האחר". איזו גזענות. מודעת תנחומים, בלי להזכיר ולו שם אחד משמות ההרוגים".

"חנה פשה פרנקל בת ה- 23, ישראל וינברג בן ה – 26, יעקב מאיר חשין בן ה- 27, לוי יצחק אמדדי , רק בן 17, אהרון מרדכי הכהן בן ה – 18, ולאה מלמוד בת ה- 61 - הפכו במותם ללא יותר מ"ששת נוסעי קוו 402". לא היו להם פנים, לא אופי, לא חלומות, אפילו לא שם. כולה 'נוסעי אוטובוס 402'", כתבה יחימוביץ'.

אמש, מנסח המודעה הראשונה, אריה פרנקל, היועץ החרדי של חברת 'אגד' אמר ל"כיכר השבת" כי "היה שיקול מאוד רציני, כתבתי את המודעה במשך כמה שעות בכמה גרסאות כולל שמותיהם, אך לבסוף החלטתי שאני לא כותב שמות".

בסופו של דבר, בעקבות הסערה, מפרסמת הבוקר 'אגד' מודעה חדשה עם שמות ההרוגים החרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר