בור ללא תחתית

חרדים נפלו להלוואות בשוק האפור: "הכו אותי ליד הילדים שלי"

יעקב נתקל בסירוב מהבנקים ונפל להלוואות מהשוק האפור בעקבות מודעה תמימה בעיתון. אברהם, אב לעשרה, חי במנוסה מהלווים שהכו אותו ליד ילדיו. סיפורי החרדים שנפלו בשוק האפור (חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)

בור בלי תחתית: לא מעט ישראלים שנתקלים בסירוב בעת בקשת הלוואה מהבנקים, נופלים למלכודת השוק האפור. בעיתונים, בהודעות SMS בטלפונים הניידים וברשתות החברתיות מתפרסמות מידי יום מודעות על פתרון זמין וקל לסגור את החוב - לקחת הלוואה מחברות אנונימיות, מה שמתבררת מאוחר יותר כ"הלוואה מהשוק האפור".

החייבים שמתקשים להחזיר את ההלוואות והריביות שמצטברות עם הזמן, עוברים שיחות איומים מצד המלווים. זה מתחיל בשיחות ומפגשים מאיימים ולעתים יכול להגיע עד פגיעה פיזית בלווים. יעקב, (שם בדוי), איש עסקים חרדי לשעבר מבני ברק, מספר בשיחה עם "כיכר השבת" על נפילתו בהלוואות בשוק האפור: "התחלתי עם הלוואה קטנה של חמישים אלף שקל, שהיום עומדת על כמה מאות אלפי שקלים".

"הגעתי למצב שהעסק שלי לא מייצר כסף ורק גורר אותי למחוזות לא רצויים - למקום ממנו חששתי, והוא לקיחת הלוואות כדי שהעסק לא יתמוטט", הוא מספר ל"כיכר השבת". "לקחתי הלוואות שלא יכולתי לעמוד בהחזר החודשי שלהן, ומכאן הדרך להתמוטטות העסק הייתה קלה".

אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: קרן פרימן, פלאש 90)

הבנקים החלו לסרב לבקשות של יעקב להלוואות והוא נאלץ לפנות לשוק האפור: "ראיתי מודעה בעיתון ש'מזמינה אותך לקבל הלוואה באופן מידי וללא כל קושי'. התקשרתי וקיבלתי", הוא נזכר. "לקחתי הלוואה של כמה עשרות אלפי שקלים... הבעיה מתחילה עם הריבית, כל מה שתחזיר לא יעזור כי הריבית כל כך גבוהה, אפילו יותר מהלוואה עצמה", הוא מספר, "שאתה מתחיל לשחק עם הלווים, אתה משחק בחיים שלך ושל משפחתך". יעקב נאלץ למכור את דירתו בכדי לנסות ולעמוד בתשלומים, וכיום הוא חי בשכירות ומנסה לשרוד.

יעקב לא לבד, מאות בני אדם שנפלו בעקבות מודעה מפתה בעיתון חיים בצל הפחד מאיומי המלווים. לאברהם, תושב עיר חרדית מוכרת, מערכת יחסים של כשנתיים עם השוק האפור. "אתה מגיע למצב שאתה חי ברכב, רחוק ממשפחתך", הוא מספר, "אין לך חיים. החיים שלך תלויים בהם (במלווים. צ"ג), אתה כל הזמן חושש שהם באים ודופקים בדלת או נמצאים אחריך במעקב, כל דקה הם יכולים לפגוע בך".

אברהם מספר כיצד הכול החל: "אני אב למשפחה בת 10 נפשות והחיים הכלכליים קשים, אז נאלצתי לקחת הלוואות מחברים ומהבנק כדי להתקיים. הגעתי למצב שזהו, אף אחד לא מסכים להלוות לי, כי אני לא עומד בהתחייבויות. ראיתי מודעה בעיתון להלוואה מהירה, פשוט התקשרתי ויום אחרי זה ללא קושי קיבלתי את הכסף שהייתי צריך".

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

הכסף לא הספיק, ואברהם המשיך לקחת הלוואות נוספות מהשוק האפור. "ברגע הפירעון הראשון עוד היה לי, אז החזרתי. אבל אז אתה מגיע למצב שאין לך להחזיר בפירעון השני והשלישי והם מתחילים לאיים בטלפון ואחר כך עוברים לפיזית".

"זה היה קשה" הוא מספר, "הם הגיעו אליי בזמן שהילדים יצאו לתלמוד תורה בבוקר והכו אותי לידם. אחרי שהם סיימו הם הבטיחו סיבוב שני בקרוב אם לא אחזיר את הכסף. היום אני חי בדירות של משפחה וחברים. אין לי דירה משלי, העיקר שהם לא יידעו איפה אני".

"גם אם אתה רוצה להחזיר אין לך אפשרות, כי הרביות כל כך גבוהות שכל החיים שלך תצטרך להחזיר להם אלפי שקלים בחודש" מסכם אברהם ומזהיר אנשים שעשויים ליפול במלכודת ההלוואות הקלות של השוק האפור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר