כפיה חילונית?

חייל וקצין דתי חויבו לגלח את הזקן; הרב אבינר: לסרב פקודה

חייל דתי מצפת חויב לגלח את זקנו למרות שביקש לקבל אישור בשל היותו אדם דתי. בנוסף, קצין דתי ממבוא חורון נדרש גם הוא לגלח זקן. הרב אבינר קורא לחיילים לסרב פקודה (חדשות, צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yossi Zamir / Flash 90)

בצה"ל מתהדרים בגיוס חרדים לצה"ל אך בפועל נדמה שלא תמיד מתחשבים ברגשותיהם. חייל דתי מצפת חויב לגלח את זקנו למרות שביקש לקבל אישור בשל היותו אדם דתי. המקרה מתרחש על רקע השינוי בהוראות שייכנסו לתוקף השבוע.

המקרה התרחש בימים האחרונים כשקצין השלישות דרש מהחייל המשרת בגדוד דוכיפת של חטיבת כפיר, לגלח את זקנו וזאת למרות מכתבו של החייל בו הוא מבקש להתחשב בו בשל אמונתו הדתית.

עד עתה החייל גידל את זקנו לאחר שקיבל אישור מרב הבסיס אולם מאז שההוראות השתנו והסמכות הועברה לקציני השלישות, חוייב החייל לפנות לקצין היחידה וזה כאמור סירב לאשר לו להשאיר את הזקן.

במקביל, קצין דתי נוסף המתגורר במבוא חורון נדרש לגלח את זקנו למרות בקשותיו החוזרות ונשנות. בעקבות שני המקרים מבהירים חיילים דתיים כי במידה ויקבלו דרישה דומה הם לא יהססו לסרב לה גם במידה והעונש יהיה כלא.

הרב שלמה אבינר משווה את הפקודה החדשה בצה"ל לגילוח הזקנים למעשי הגרמנים בשואה. "לא כתוב בשום מקום שיהודי לא דתי חייב להתגלח, מלבד אצל הנאצים בגרמניה". ומבהיר לשואלים כי יש לסרב פקודה.

ההוראות החדשות של צה"ל לאפשר לחיילים וקצינים דתיים וחרדים לגדל זקן גורמים לביקורת נוקבת בקרב החיילים שטוענים כי בזמן שהסמכות הייתה בידי הרבנות הצבאית "הייתה יותר הקשבה ולא היו בעיות. היינו מבקשים ולרוב היינו מקבלים את האישור שנראה כבקשה לגיטימית והכרחית", כפי שאמר אחד החיילים ל"כיכר השבת".

אליהו חן, אביו של החייל, הגיב על כך בשיחה עם "כיכר השבת" ואמר כי ההחלטה הזאת מקוממת, "לאחר שההחלטה על כך הועברה מהרבנות הצבאית לידי אכ"א". לדבריו, הם "טענו להגנתם כי הרב הצבאי הראשי מגלח את הזקן אז אין סיבה שגם הבן שלי לא".

"הוא מסרב להוריד את הזקן ומצידו להיכנס לכלא. האמונה שלו חזקה יותר מההוראה של לגלח את הזקן", הבהיר אביו.

"אני לא מסכים שיורידו לו את הזקן", מבהיר האב. "אני לא יכול לשנות את הבן שלי אחרי 18 שנים. עוד מעט יבקשו ממנו להוריד את הכיפה. אולי שיכניסו חזיר לחדרי האוכל?".

כאמור, בית המשפט העליון דחה את העתירות נגד החלטת הצבא להעביר את הסמכות מהרבנות הצבאית לשלישות.

קודם התקנות החדשות המדוברות יכלו חיילים לקבל פטור מגילוח זקן בכמה דרכים, כמו למשל מטעמי דת - כפי שמקבלים החיילים הדתיים והחרדים, או מסיבות אישיות אחרות, למשל שהזקן הינו חלק מאישיותו. הדרך הנוספת היא לקבל פטור רפואי או לגשת לסגן-אלוף ולקבל ממנו חתימה על טופס הבקשה.

אלא שבעקבות התקנות החדשות האפשרות השלישית מתבטלת והחיילים שיחפצו בפטור יאלצו להציג סיבות מהותיות בכדי לקבל את הפטור. חייל שירצה לקבל פטור זקן יוכל לקבל זאת על ידי אישור דת וזאת עם ההחמרות החדשות, או אישור רפואי. במקום אישור מסגן אלוף הוחלט עתה כי החייל יגיש בקשה חריגה והיא תיבחן על ידי מספר קצינים בדרגת אלוף-משנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר