חטף התקף לב לאחר ויכוח עם עובד: אירוע חריג בעבודה?

אחראי מטבח בבית חולים הדסה בירושלים חטף התקף לב לאחר שצעק על העובד שלו. בית הדין הארצי הכיר בוויכוח בין השניים כ"אירוע חריג" והורה לבית הדין האזורי לעבור לשלב הבא, ולבדוק אם יש קשר סיבתי בין הוויכוח לבין התקף הלב.

עו"ד תומר בכר | כיכר השבת |
בית החולים הדסה (צילום: פלאש90)

הוויכוח הסוער פרץ בינואר 2013, ולאחריו אחראי מחלקת הבשר, האמון על הזנת אלפי העובדים בבית החולים הדסה שבירושלים, חש ברע ואובחן עם התקף לב. במאי 2015 הוא תבע מבית הדין האזורי לעבודה להורות לביטוח לאומי להכיר במקרה כתאונת עבודה.

לייעוץ בתחום

פנו ל- עורך דין תאונות עבודה

בתביעתו תיאר התובע כיצד התרחש האירוע. הוא סיפר שלאחר ארוחת הבוקר הוא גילה שהעובד עוד לא התחיל לעבוד ונכנס ללחץ.

הדבר הרגיז אותו מאוד, וכששאל את העובד מה קרה, הוא התחיל לצחוק עליו ואמר שהוא לא יודע לעבוד ושיש זמן. התנהגותו המזלזלת של העובד, שאף הרים עליו את הקול, הובילה ל"פיצוץ" משמעותי, והתובע מצא עצמו צועק על העובד כשהוא רועד בכל גופו, מסביב מתאספים עובדים רבים, ומנהלו הוזעק למקום.

לאחר שהאירוע הסתיים מצבו לא שב לקדמותו ובהמשך היום הוא חש ברע. לאחר שפנה לקבלת טיפול רפואי אובחן כאמור שהוא חווה התקף לב.

המוסד לביטוח לאומי סירב להכיר באירוע כתאונת עבודה, משום שבין האחראי לעובד התנהלו בעבר ויכוחים רבים בתדירות גבוהה. משכך טען המוסד שההתקף הוא תוצר של מתח מתמשך ואינו אירוע חריג בעבודה – תנאי חיוני להכרה בתאונת עבודה.

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קיבל את טענת הביטוח הלאומי ודחה את התביעה. נפסק שבין התובע לעובד הייתה מתיחות גבוהה לאורך זמן, כך שהוויכוח לא היה "אירוע חריג", גם אם בעקבותיו מצבו של התובע היה חמור יותר בהשוואה לפעמים קודמות.

ואולם, התובע, שסבר שמדובר בהחלטה שגויה, ערער לבית הדין הארצי לעבודה במאי 2015 והרכב של שלושה שופטים קיבל באחרונה את ערעורו.

עליית מדרגה

הנשיא יגאל פליטמן, סגנית הנשיאה ורדה וירט-ליבנה והשופט אילן איטח הסבירו שכדי שהתקף לב יוכר כתאונת עבודה, על המבוטח להוכיח שהתרחש אירוע חריג שיכול למצוא ביטוי ב"דחק נפשי בלתי רגיל" או ב"מאמץ מיוחד" בסמוך להתקף.

בניגוד לבית הדין האזורי, קבעו השופטים שגם אם בעבר התקיימו בין התובע לעובד ויכוחים בעוצמה גבוהה, עדיין מדובר באירוע חריג. לפי השופטים הוויכוח הנוכחי היה בגדר "עליית מדרגה", בין היתר לנוכח התנהלותו של התובע, שהגיע ממש למצב של רעד בגוף.

משכך, נפסק שמדובר ב"אירוע חריג". אך בכך לא הסתיימה הפרשה, ובהמשך התובע יצטרך להוכיח כי יש קשר סיבתי בין האירוע החריג להתקף הלב. ההכרעה בנושא הוחזרה לבית הדין האזורי לעבודה.

  • ב"כ המערער: עו"ד אמיר הר ציון
  • ב"כ המשיב: עו"ד שרי דימרי-דבוש

לעורכי דין תאונות עבודה • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותב: עורך דין תומר בכר עוסק בתאונות עבודה.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

* הכותב לא ייצג בתיק

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר