התקין בלוני גז בשטח משותף – עבירה על החוק?

דייר בבית משותף בערד הציב שני בלוני גז ניידים בחצר הבניין, וחיבר אותם לצנרת הגז. האיש הורשע בעבירות של שימוש חורג והצבת מבנים ללא היתר, אך ערער למחוזי בטענה שכלל לא הפר את החוק. הערעור השתלם: בשבוע שעבר המחוזי קיבל את טענתו, וזיכה אותו מכל אשמה.

עו"ד יצחק קורלנסקי | כיכר השבת |
(צילום: פלאש90)

כתב האישום הוגש נגד הדייר, שהניח את בלוני הגז בחצר המשותפת של הבניין בו הוא מתגורר בערד, לפני כשלוש שנים.

זקוקים להיתר בנייה?

פנו ל-עורך דין תכנון ובנייה

בית משפט השלום בבאר שבע קיבל את טענות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כי מדובר בעבירת בנייה, והרשיע את האיש בעבירה של הצבת מבנים ושימוש חורג ללא היתר. על הנאשם נגזר לשלם קנס כספי בסך 5,000 שקל, ולחתום על התחייבות כספית להימנע מלבצע עבירות דומות.

אלא שהנאשם סירב להשלים עם התוצאה העגומה, ובשנה שעברה הגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

לטענתו, הנחת בלון גז נייד, להבדיל מבלון נייח או התקן גז המחובר לקרקע, אינה מהווה עבירה לפי חוק התכנון והבנייה, ועל כן – אינה מותנית בקבלת היתר כלשהו. לחלופין, התלונן המערער כי מדובר באכיפה בררנית ופסולה, בטענה שנגד תושבים אחרים, שביצעו פעולות דומות, לא ננקט כל הליך.

מה שלא נאסר - מותר

"אכן, בלון גז הנו חפץ בעל פוטנציאל סיכון – הדורש את הזהירות המתחייבת והמוקפדת", כתב השופט יוסף אלון. ואולם, לאחר שעיין בתקנות התכנון והבנייה, הגיע השופט למסקנה שאין בהן כל "זכר או אזכור" בנוגע להנחת בלוני גז ניידים.

לפי השופט, בית משפט השלום טעה כאשר יצא מתוך נקודת מוצא שמה שלא הותר במפורש – אסור, והסביר כי הפרשנות המשפטית הנכונה היא בדיוק ההיפך "מה שלא נאסר מותר". עקרון זה, הבהיר השופט, הוא עקרון יסוד בדין הפלילי. מאחר שהחוק קובע כי יש לבקש היתר להנחת בלוני גז נייחים בלבד, ואינו מאזכר בלוני גז ניידים, אין צורך בקבלת אישור מהוועדה המקומית להצבתם, וכך, למעשה, המערער כלל לא הפר את חוק התכנון והבנייה.

משכך, גם אין צורך לדון בטענת האכיפה הבררנית ויש לזכות את המערער מאשמה.

  • ב"כ המערער: עו"ד צבי רוזנטל
  • ב"כ המשיבה: עו"ד חיים שימן

לעורכי דין תכנון ובנייה • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותב: עורך דין יצחק קורלנסקי עוסק בדיני תכנון ובנייה.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

* הכותב לא ייצג בתיק

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר