לקראת תפנית דרמטית?

משפטן בכיר פנה ליועמ"ש: "אישור מתווה הכותל חסר תוקף"

עורך הדין רנאטו יאראק, מבכירי המשפטנים בארץ ובעבר ראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות, במכתב מיוחד ליועמ"ש לממשלה: מתווה הכותל שאושר בממשלה חסר תקף ואין לפעול על פיו (חדשות,ארץ)

ישי כהן וחיים אבני | כיכר השבת |
הכותל המערבי (צילום: Garrett Mills/Flash 90)

סערת הכותל הרפורמי • פרסום ראשון: בשעות האחרונות (חמישי) פנה עורך הדין רנאטו יאראק, מבכירי המשפטנים בישראל ומי שכיהן בין היתר כראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה לביטול החלטת הממשלה בנושא הכותל הרפורמי מכיוון שלדבריו החטלת הממשלה איננה חוקית.

המכתב יוצא הדופן מגיע על רקע קריאת הרבנים הראשיים לביטול החלטת הממשלה לאחר שדו"ח שהוכן לבקשת מכון ליבה על ידי עורך הדין שמואל ברקוביץ, ונחשף לראשונה בכיכר השבת, קבע כי החלטת הממשלה איננה חוקית בשל העובדה שלא התקיימה התייעצות עם הרבנות הראשית והממשלה איננה יכולה לחייב את שר הדתות לאשר את החלטת הממשלה.

במכתב ששלח הערב יאראק למנדלבליט הוא כותב: "ביום 31.1.16 החליטה ממשלת ישראל לאמץ את המלצות הצוות המייעץ (בנושא הכותל המערבי), והטילה על השר לשירותי דת לפעול, תבוך 30 יום, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 4 לחוק השמירה על המקומות הקדושים, לאחר התייעצות עם הרבנים הראשיים לישראל ובהסכמת שרת המשפטים, לתיקון תקנות השמירה על מקומות קדושים ליהודים כנדרש לצורך ישומן של המלצות והחלטת הממשלה".

"מושכלת ראשונים כי החלטות הממשלה כפופות לכללי המשפט המנהלי, על אף שהממשלה עומדת בראש הרשות המבצעת, סמכותה מוגבלת בדין. ככלל, הממשלה איננה מוסמכת להפעיל סמכות שהמחוקק מסר בידי גוף מנהלי אחר. עיקרון זה באת לידי ביטוי בחוק יסוד הממשלה הקובע כי "הממשלה מוסמכת לעשות בשם המדינה, בכפוף לכל דין, כל פעולה שעשייתה אינה מוטלת בדין על רשות אחרת".

"החלטת הממשלה בדבר "אימוץ החלטות הצוות המייעץ לסוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי" בהיותה מתיימרת להכתיב לבעל הסמכות, השר לשירותי דת , כיצד להפעיל סמכותו, היא על כן בעייתית ביותר כשלעצמה. אולם בכל מקרה, אם הממשלה רוצה להפעיל את שיקול הדעת שהוענק לשר, עליה למצער לקיים היא עצמה היוועצות רצינית וממשית, בלב פתוח ובנפש קולטת עם "נציגי הדת היהודית", ככתוב בחוק השמירה הנ"ל".

בהמשך הדברים כותב רנאטו יאראק כי התייעצות זו מחוייבת להתקיים מול הרבנות הראשית ואי קיומה מבטל למעשה את ההחלטה שהתקבלה תוך הפרתה. עורך הדין מסיים ואומר כי "במילים אחרות, החלטת הממשלה הינה חסרת תוקף ובטלה ולא ניתן להוסיף ולפעול על פיה, ובשם מרשתי אתכבד לבקשתך להנחות את הממשלה בהתאם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר