סקר עיתונות

'משפחה' מוביל, 'מרווה לצמא' במקום השני

'הפלס' כמעט אחרון, 'משפחה' בראש, 'מרווה לצמא' מפתיע במקום השני ו'כפר חב"ד' מעל 'יום ליום' ו'שעה טובה' • ובשוק האינטרנט? "כיכר השבת" מוביל במקום הראשון ובפער ניכר עם למעלה ממיליון מבקרים מידי חודש • כל הנתונים (עיתונות)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
"משפחה" (צילום ארכיון: כיכר השבת)

שוק העיתונות החרדית ידוע כסוער מטבעו, וככזה שהתחרותיות בו רבה עם ארבעה עיתונים יומיים, שבעה עיתונים שבועיים, ועוד שלל מגזינים מגזריים, תחנות רדיו ואתרי אינטרנט בהם "כיכר השבת" מוביל בבטחה במקום הראשון עם למעלה ממיליון מבקרים מידי חודש.

סקר חדש שנערך על ידי מכון 'מדגם', בראשותם של יו"ר איגוד מכוני המחקר הישראלי מנו גבע וד"ר מינה צמח, עושה סדר בנתוני החשיפה של העיתונות החרדית. מדובר בסקר עומק בהשתתפותם של 500 נסקרים המהווים מדגם מייצג של המגזר החרדי בגילאי 18 ומעלה. הסקר נערך בקרב כל החוגים ושכבות המגזר החרדי ברחבי הארץ.

אחת ההפתעות המשמעותיות שעולות מהסקר, מתייחסת לעיתון 'הפלס' - בטאון הפלג הירושלמי השנוי במחלוקת. 'הפלס' מחלק את מהדורת סוף השבוע שלו בתפוצה רוויה וחינמית בריכוזי המגזר. למרות זאת, הסקר מציג תוצאה דלה עבור העיתון - 5.5 אחוזי חשיפה בלבד.

'יתד נאמן' עומד על 14.8 אחוזים בלבד, פחות ממה שקיבל בסקרי טי.ג'י.איי. ההסבר לכך נעוץ באופי הסקר של 'מדגם' - שמיקד את הנשאלים בעיתונות סוף השבוע בלבד, בעוד העוגן המרכזי של 'יתד נאמן' נעוץ במהדורת יום ג' של העיתון, שמחולק חינם בריכוזים החרדיים וזוכה לתפוצה גבוהה.

במערכת 'משפחה' יכולים לחיי: נתוני הסקר מציבים את 'משפחה' בראש טבלת החשיפה עם 22 אחוזי חשיפה, הרבה לפני כולם. למעשה, 'משפחה' מקבל את המקום הגבוה, כעיתון החרדי הנקרא ביותר והיחיד שחוצה את רף 20 אחוזי החשיפה. לעומתו, עיתון 'בקהילה', המתחרה העיקרי, זוכה ל-8.0 אחוזים.

בגזרת היומונים, מוביל דווקא 'המודיע'. היומון החסידי המזוהה עם 'הסיעה המרכזית' באגודת ישראל ממשיך לשמור על מעמדו כביטאון היומי הנקרא ביותר, עם 17.2 אחוזי חשיפה בסופי שבוע, ומותיר מאחור את 'יתד' הליטאי ואת המתחרה החסידי 'המבשר', שזוכה ל-10.9 אחוזים.

הסקר מתייחס לעיתונים שמעולם לא נכללו בסקרי TGI, דוגמת 'מרווה לצמא' - מגזין א-פוליטי שעוסק במאמרים, בתוכן חינוכי ובסיפורים בהמשכים לכל המשפחה. 'מרווה לצמא', שמחולק בעיקר למנויים, מקבל את המקום השני והמכובד עם 19.1 אחוזים.

ביטאון ש"ס, 'יום ליום', ממוקם במקום שלפני האחרון, עם 3.1 אחוזי חשיפה בלבד - פחות משבועון 'כפר חב"ד' שזוכה לנתון נכבד - 3.3 אחוזים. ואילו 'שעה טובה' שומר על המקום האחרון, כעיתון החרדי עם נתוני החשיפה הנמוכים ביותר, בתוצאה של 22.7 אחוזי חשיפה.

כאמור, לנוכח העובדה שהסקר מתמקד בעיתונים הנקראים בסוף השבוע בלבד, לא נכללו בו עיתונים נוספים, דוגמת 'מרכז העניינים' (שמחולק חינם ביום ב') ו'קו עיתונות דתית' (שמחולק חינם ביום ד').

לעומת שוק הפרינט בעיתונות החרדית, שוק האינטרנט סוער וגועש. אתר "כיכר השבת" מוביל בבטחה במקום הראשון עם הישג מדהים של למעלה ממיליון מבקרים מידי חודש, הרבה מעבר לכל המתחרים, הן באינטרנט והן בעיתונות הכתובה, מה שקיבע את מעמדו של האתר ככזה שקובע שוב ושוב סדר יום במגזר החרדי.

להלן נתוני החשיפה בעיתונות הכתובה:

'משפחה' - 22%

'מרווה לצמא' - 19.1%

'המודיע' - 17.2%

'יתד נאמן' - 14.8%

'המבשר' - 10.9%

'בקהילה' - 8%

'הפלס' - 5.5%

'כפר חב"ד' - 3.3%

'יום ליום' - 3.1%

'שעה טובה' -2.7%

מנו גבע, מנכ"ל מכון המחקר 'מדגם' אומר בעקבות ביצוע הסקר כי "העיתונות החרדית היא שוק תוסס ודינמי, עם ריבוי גדול של מגזינים ועיתונים שיוצאים לאור בקביעות וזוכים לתשומת לב מגזרית גבוהה במיוחד".

"במידה רבה", אומר גבע, "רשות הרבים החרדית משתקפת בעיתונות החרדית, וסדר היום של המגזר נקבע בזירה הזאת. סקירת נתוני החשיפה של העיתונים הנפוצים במגזר החרדי היא עבורנו משימה מרתקת ומאתגרת, ואנו מקווים להמשיך בכך גם בעתיד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר