חשיפה

גלגולה של הקערה הנדירה ושמירת השבת של הרבי יהושע נויבירט זצ"ל

בירושלים ייערך הערב דינר למוסדות הגאון רבי יהושע נויבירט זצ"ל, מחבר "שמירת שבת כהלכתה", בשילוב תערוכה של חפצים שנשמרו על ידו • "כיכר השבת" עם סיפורה של הקערה הנדירה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הקערה הנדירה מה"ערוך לנר" (באדיבות המצלם)

אין בעולם היהודי מי שלא מכיר את הספר המונומנטלי "שמירת שבת כהלכתה", הנכתב על ידי הגאון רבי יהושע נויבירט זצ"ל, על פי פסיקותיו של פוסק הדור הגרש"ז אוירבך זצ"ל והפך לספר יסוד בכל בית שומר תורה ומצוות.

הערב (חמישי) ייערך דינר לישיבת וולפסון ומוסדותיו של הרב נויבירט זצ"ל בו יוצגו בתערוכה ייחודית חפצים מיוחדים שנשמרו על ידו.

בין היתר תוצג קערה מיוחדת מבעל ה"ערוך לנר". סיפורה הייחודי והנדיר של הקערה ששרדה מלחמות וטלטולים נחשף כעת לראשונה ב"כיכר השבת".

ראשיתו בבני הקהילה שהעניקו את הקערה היקרה לרב בכדי לכבדו. נינו של ה"ערוך לנר", הגאון רבי יהושע נויבירט זצ"ל, העלה את הקערה עמו לארץ לאחר השואה.

יחד עם הקערה הנדירה, נחשף גם סיפורה הייחודי השזור בקורות חייו של הגרי"י נויבירט זצ"ל שעבר את שנות המלחמה במחבוא בהולנד תחת שלטון הנאצים והתאמץ בכל כוחו שלא לחלל את השבת בשום אופן למרות הסכנה הגדולה.

לאחר שהסתיימה המלחמה הגיע הרב נויבירט לצרפת, ושם הוטעה על ידי מספר יהודים פורקי עול לחלל שבת בכך שאמרו לו שאם לא יעלה בשבת לאוניה, לא יוכל לנסוע לארץ ישראל וכי הדבר גובל בפיקוח נפש.

לימים סיפר הרב כי לאחר שגילה כי אלו הטעו אותו בכוונה תחילה והאוניה הפליגה רק כעבור מספר ימים, קיבל על עצמו לעשות משהו למען חיזוק גדרי השבת בכל כלל ישראל, וכך נולד הספר "שמירת שבת כהלכתה" שהפך לאבן יסוד בכל בית יהודי.

לאחר שהאוניה הפליגה והגיעה לארץ, פרקה הספינה באישון ליל את המעפילים לחוף, אך הפעם הדבר היה כרוך בחילול שבת אמיתי. הרב נויבירט התעקש שלא לשאת עמו את מטלטליו מהחוף על אף שאלו נשארו בחוף וביניהם אף היתה הקערה היקרה והנדירה. הרב הוזהר כי החוף שורץ גנבים אך דבק בכך כי השבת שווה ויקרה יותר מכל הון או פריט כזה או אחר.

ואכן, כאשר הגיע ביום ראשון חזרה לחוף, מטלטליו נותרו שלמים וביניהם אף הקערה ששרדה באורח פלא את כל הגלגולים שעברו עליה.

כאמור, הסיפור המרתק נחשף לראשונה כאן ב"כיכר השבת" ויוצג הערב בתערוכת "הוד קדומים" שתוצג במהלך הדינר שיערך הערב למוסדות ממלכת התורה בית וגן מיסודו של הרב נויבירט זצ"ל, ישיבת נתיבות חכמה וולפסון, ישיבת חכמת שלמה, ישיבה לצעירים פני שמואל, מכון שמירת שבת כהלכתה ועוד.

בדינר שיערך בטרקלין מלון יהודה בירושלים צפויים להשתתף בכירים ואישי ציבור שיכבדו את הישיבה והרב נויבירט זצ"ל.

בתערוכה יוצגו כתבי יד נדירים ובהם חילופי המכתבים עם הגרש"ז אויערבך זצ"ל והטיוטות הראשוניות של הספר "שמירת שבת כהלכתה" לו הקדיש הרב נויבירט את מרבית חייו לתועלת כלל הציבור.

לצד פריטים נוספים ששרדו את השואה ובהם גמרא קרועה שנזרקה על הרצפה בביזיון על ידי הנאצים ונאספה לאחר מכן תוך סיכון עצמי על ידי הרב נויבירט.

כמו כן יוצגו כתבי יד מקוריים ממרנן גדולי הדורות כגון ספר תהילים עם הערות מהגרי"ש אלישיב בכתב יד, פרק שלם ב"אבי עזרי" בכתב ידו של הרב שך, סיכום שיעורים שכתב הסטייפלער, פתק לתפילה בכתב ידו של החזו"א, מכתבים נדירים והקדשות בספרים ממרן החפץ חיים, רבנו חיים עוזר, ורבי איסר זלמן מלצר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר