הפגיעה בגב הוכרה כנכות מעבודה – איך העובד הצליח בתביעה?

צבעי שעבד כשכיר וכעצמאי במשך עשרות שנים, טען כי הפגיעה בעמוד השדרה נגרמה עקב עבודתו הפיסית הקשה. ביטוח לאומי טען כי מדובר בהשערה בלבד, אך בית הדין לעבודה בתל אביב קבע כי מדובר בפגיעה על פי תורת ה"מיקרוטראומה", וקיבל את התביעה.

עו"ד אפרים טנחיל | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לפני כשנתיים, אחרי שביטוח לאומי דחה את תביעת העובד להכיר בו כנפגע עבודה, הגיש העובד תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. התובע טען כי הוא סובל ממחלה ניוונית בעמוד השדרה, שנגרמה כתוצאה מ-35 שנות עבודתו כצבעי.

סובלים מנכות?

פנו ל-עורך דין ביטוח לאומי

התובע טען כי הייתה זו עבודה פיסית קשה ותיאר כיצד מדי יום, בעת הצביעה, נהג לכופף ולהרים את גבו מדי יום. להוכחת טענותיו הוא הגיש מסמכים רפואיים המעידים על תלונותיו בזמן אמת.

התובע ביקש שיכריזו עליו כנפגע עבודה בהתאם לעיקרון ה"מיקרוטראומה", לפי פגיעה בכושר העבודה יכולה להיווצר עקב פגיעות זעירות שהצטברו עם השנים מתוקף העבודה, וגרמו לבסוף לנזק ממשי.

בינתיים, מונה מומחה מטעם בית המשפט, שהתרשם כי בין תנאי עבודתו של התובע כצבעי לבין מצבו הרפואי ישנו קשר סיבתי בשיעור של 33%, והוסיף כי ייתכן שגילו, משקלו העודף וכן פגיעה שעבר בזמן שעבד גם כמאבטח החמירו את מצבו.

למקרא חוות הדעת התנגד ביטוח לאומי בכל תוקף לתביעה ודרש לדחות אותה. נטען, כי התובע לא הוכיח קיום קשר סיבתי של 50% קיומו בין תנאי עבודתו למצבו הרפואי, ולכן לא עמד בדרישות החוק.

כיצד התובע נפגע?

בפתח דבריה, הסבירה השופטת ד"ר אריאלה גילצר כץ כי על למנת לקבל את טענת התובע בדבר מיקרוטראומה, עליו לעמוד בשני תנאים: הראשון – הוכחת קיומן של פגיעות זעירות, שכל אחת מהן גרמה לנזק קטן; השני – גיבוי הדברים באמצעות חוות דעת מומחה, שיכול לערוך אבחנה בין פגיעות זעירות מצטברות, לבין תהליך תחלואתי רגיל הקשור למצב הבריאותי של הנפגע.

מכאן, השופטת אמנם קיבלה את טענת ביטוח לאומי, לפיה המומחה לא מצא קשר סיבתי בסבירות של מעל ל-50% בין תנאי עבודתו של התובע למצבו הרפואי. ואולם, היא החליטה דווקא להסתייג מחוות דעתו של המומחה (מעשה די נדיר) תוך שהבהירה כי בית המשפט אינו כבול לחוות הדעת.

השופטת הסבירה כי תקופת עבודתו הארוכה של התובע כצבעי מחזקת את ההנחה לפיה נפגע בגבו עוד לפני שגילו המתקדם (63) החל להשפיע על מחלתו, מה גם שלא הוכח שמצבו נגרם מסיבה אחרת.

לפיכך, החליטה השופטת לקבל את התביעה, כך שהתובע יוכר כנפגע עבודה. לא ניתן צו להוצאות.

  • ב"כ התובע: עו"ד עדי גרינפלד
  • ב"כ הנתבע: עו"ד מאיה עזאם

לעורכי דין נפגעי עבודה • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותב: עורך דין אפרים טנחיל מייצג בבתי הדין לעבודה.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

* הכותב לא ייצג בתיק

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר