המקור נחשף: מדוע משחקים בנפצים בפורים?

מנהג הילדים לשחק בימי הפורים במשחקי אש - זיקוקים ונפצים הוא כדי לרמוז שעמלק ועשו יפלו • ומדוע קוראים לעוגיות המפורסמות בשם "אוזני המן"? בגלל המן שנטה אוזן לעצת אשתו - כך נחשף בספר חדש "אוצר מגילת אסתר" (יהדות)

הגר"ח קנייבסקי מעניין בספר החדש (באדיבות המצלם)

מקור קדמון למנהג הילדים לשחק בימי הפורים במשחקי אש - זיקוקים ונפצים, ולטעם השם "אזני המן" נחשף בספר חדש "אוצר מגילת אסתר" שיוצא בימים אלו לאור.

להורדת תדפיס מתוך הספר - הקליקו כאן

בספר נחשף לראשונה כתב יד קדמון של רבי תנחום הירושלמי, מתקופת בנו של הרמב"ם, רבי אברהם. כתב זה נכתב בערבית ותורגם לראשונה ללשון הקודש. בכתב היד נמצאו חידושים רבים מתקופת הגאונים עם פירושים שלא נודע מקורם עד היום. מלבד פירוש זה נדפסו עוד תשעה פירושים קדמונים על המגילה.

בין היתר נמצאו בספר טעמים למנהגים שונים שנהגו קהילות ישראל בימי הפורים. כגון המובא בפירוש "זרע שמשון" (הנודע בהבטחת המחבר כמסוגל לישועה לבני חיי ומזוני): "ואף על פי שמרדכי ואסתר היו משבט בנימין, הלא איתא בילקוט מסורת היא שאין עשו נופל אלא ביד בניה של רחל, כדכתיב 'אם לא יסחבום צעירי הצאן', ובני רחל הם יותר קטנים מכל השבטים. ואפשר שמטעם זה נוהגים הנערים הקטנים להרבות באש ולהבה לשמחת פורים, כדי לרמוז שעמלק ועשו יפלו".

הספר החדש

טעם מעניין נוסף נזכר כטעם שעוגיות הפורים נקראו בשם "אזני המן: "כנגד עשיית העץ שעשה המן למרדכי בשביל שנטה אוזן לעצת אשתו, משום הכי אנו אוכלים מיני מתיקה וקוראים אותם אזנים של המן, שעיקר הנס בא מחמת עשייתו העץ שחרה אף המלך עליו ואמר 'תלוהו עליו'".

הספר שיוצא על ידי הרב אפרים לניאדו, רבה של קהילת בית יעקב סאן פאולו ברזיל, באמצעות מכון "האוצר", הודפס בעיצוב עתיק ובכריכות עור.

ביום חמישי האחרון, ביקר הרב לנידאו בבית מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי והציג בפניו את הספר. שר התורה התפעל רבות מהספר תוך שהוא מביע את התפעלותו מהאוסף הנפלא של הפרשנים הקדמונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר