גפני הקים צוות לקידום רפורמה מקיפה בחקלאות

בוועדת הכספים נערך דיון סוער בעקבות החלטת האוצר להוריד מכסים על תוצרי חקלאות שונים. גפני הודיע על הקמת צוות לקידום רפורמה מקיפה בחקלאות • צפו בנאום של ח"כ וקנין (חדשות)

מקדם רפורמה בחקלאות. גפני (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

בוועדת הכספים נערך הבוקר (שני) דיון סוער במיוחד בעקבות החלטת האוצר להוריד מכסים על תוצרי חקלאות שונים והגדלת מכסות הייבוא. בתום הדיון הודיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני על הקמת צוות מטעם ועדת הכספים ש"ימליץ לוועדה על מתווה ורפורמה ארוכת טווח בחקלאות, כזו שתאזן בין הצורך להוריד את יוקר המחייה לצרכן ובין הצורך להגן על החקלאים ולהבטיח את עתיד החקלאות בישראל".

גפני קצב לצוות 60 יום להגשת המלצות והודיע שבצוות יהיו חברים שני ראשי השדולה החקלאית, חברי הכנסת יצחק וקנין (ש"ס) ואיתן ברושי (המחנה הציוני). עוד יהיו חברים בצוות בכיר ברשות המיסים, משנה למנכ"ל משרד החקלאות, סגן ראש אגף התקציבים ונציג החקלאים.

"לנגד עינינו כוועדת הכספים, עומדת המטרה הורדת מחירים שזה האינטרס של כולם וזאת תוך מניעת פגיעה בחקלאים ובמפעלים העוסקים בתוצרי חקלאות שונים", אמר גפני. "הורדת מכסים זה הדבר הכי קל אך לא הפתרון. זה ייפגע בחקלאים ולא יוריד מחירים ולכן נדרשת תכנית מקיפה למציאת פתרון אמיתי שייטיב בפועל עם החקלאים וגם עם 8 מיליון אזרחים".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) קרא במהלך הדיון "להקים ועדה עם נציגות חברי כנסת וחקלאים" ופנה למנכ"ל משרד החקלאות: "תנועת המושבים בראשות אבו-וילן לא מייצגת אותנו. מהלכיה רק פוגעים בחקלאים. אל תדון איתם אלא איתנו החקלאים ישירות".

צפו בנאום הסוער של ח"כ יצחק וקנין (באדיבות המצלם)

"צריך לטפל בפערי התיווך ותו לא. כולם מרוויחים על גב החקלאים", הוסיף וקנין. "לשר האוצר יש כוונות טובות ורוצה להוריד את יוקר המחייה אך הורדת המכסים לא תביא כל בשורה לצרכן. יש פער עצום בין מחירי התוצרת החקלאית לבין מחירה ברשתות השיווק. גם היבוא לא הוביל להוזלה ומחירי פירות וירקות מיובאים הם גבוהים. תוסיפו את המיסים ומחירי המים על החקלאים ולא נשאר להם דבר".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר בדיון כי "המגדל בישראל אין לו היכולת להתמודד עם הצפת יבוא של שמן, שבאירופה ייצורו מסובסד. הכיוון הזה של הורדת מכסים חד-צדדית תוביל לקריסת הענף ולא תשיג את מטרתה המוצהרת - הורדת מחירים".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר כי "קודם כל תתנו את ההגנות, תתנו את הסובסידיות ואח"כ תורידו מכסים. זו רפורמה ככל שאר הרפורמות שמתקנות במקום אחד ובמקביל פוגעות והורסות במקום אחד. ניתן להשיג מחיר זול וחקלאי מאושר".

חברי ועדת הכספים ממפלגתו של שר האוצר, ביקשו להגן על הרפורמה. ח"כ רועי פולקמן (כולנו) אמר כי "מדברים על הרפורמה הזו כבר 3 שנים ועל הצורך להוריד מחירים ועכשיו חייבים להתקדם בעניין. הבעיה במונופולים. החקלאות היא נכס והמטרה לטפל במונופולים, כך בהגדלת היבוא של ירקות ודגים קפואים. המאבק שלנו הוא לא בחקלאים אלא במונופולים ובמתווה הפיצוי כל חקלאי יקבל פיצוי. לא ייפגע כאן חקלאי אחד".

נציגי החקלאים העירו: "לא רוצים כסף, רוצים להרוויח כדין מהעבודה שלנו".

נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי אמר בדיון כי "משרד החקלאות לא מדבר איתנו. אנחנו בעד תחרות, אך צריך לראות מה מונע אותה. בפירות וירקות אנחנו הזולים ביותר ב- OECD, ששם זה נתמך ומסובסד. שר האוצר מתקשה להתמודד עם המונופולים אז הולכים על החוליה החלשה. יש ריכוזיות. למשל במו"מ על מגה, לא מכניסים שחקנים חדשים. הודיעו שהמטרה להוזיל את המחירים לפסח, אך צו הפחתת המכסים הוא עד חודש יולי".

אמיתי התעמת עם מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו שקרא לעברו: "דובי הבעיה שלך שאתה לא מבין בחקלאות ולכן אני לא מדבר איתך".

מזכ"ל תנועת המושבים, אבשלום אבו-וילן, הגיב על טענות נגדו ואמר: "היה הסכם נקודתי והצווים בניגוד לעמדתנו הוסבו לארבעה חודשים ולא לתקופת פסח בלבד. הודיעו לנו שזו רק הפתיחה ושבחוק ההסדרים 2017 תהיה פתיחה טוטלית של היבוא. באירופה מי שפתח את היבוא שילם 17% יותר. המדינה תוותר על מאות מיליוני שקלים הכנסות במהלך חד-צדדי. אנחנו נתנגד למהלך".

אחרי מחאה מצד החקלאים נגדו, אמר מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו כי "לאורך זמן אנחנו רואים שהחקלאות מידרדרת ומשקים נסגרים, יש יתרון לגודל. לחקלאי יש חוסר ודאות כלכלית, והוא במידה רבה מהמר; מזג האוויר, שערי החליפין ועוד וכדי להקטין את אי הוודאות, הפתרון הוא בתמיכה ישירה. שיהיה מזון בריא וטרי ישראלי, עדיף מיבוא. המטרה שהחקלאות הישראלית תספק את צרכי המשק וגם תייצא.

"כשהשוק לא מתוכנן ואני לא אומר באיזה שטח מגדלים עגבניות וכד', אז יש פיקים ויש חוסרים. יש עליות וירידות. השוק – אין דבר כזה שמחיר עגבנייה 1.5 שקל בישראל אז מישהו יביא עגבנייה מחו"ל שמחירה 4 שקל, כשיש שפע לא יהיה יבוא. עד היום כשהחקלאים סגרו עסקה עם הממשלה והאוצר האוצר עמד בהסכמים. 'סד הזמנים הלחוץ' נובע מכך שמי שממן את החקלאות זה בעיקר הבנקים, וכשהם שומעים שייתכנו שינויים הם עוברים ל- HOLD ולא יעמידו אשראי לחקלאים. לא נגיע למתווה הישיר אם לא תהיה הסכמה עם החקלאים. ועל כל הפסד שייגרם לחקלאים נשיב להם שקל מול שקל".

החקלאים הגיבו בזעם על דבריו: "לא רוצים טובות" אמרו.

יו"ר ועדת הכספים גפני סיכם את הדיון ואמר כי "אני מודיע על הקמת צוות שיגיש המלצות לוועדה בתוך 60 יום והחברים בו יהיו: שני ראשי הלובי החקלאי חברי הכנסת וקנין וברושי, משנה למנהל רשות המיסים, ערן יעקב, סמנכ"ל משרד החקלאות, צביקה כהן, סגן ראש אגף התקציבים, אודי אדירי ונציג החקלאים".

נציגי הארגונים השונים של החקלאים דרשו להוסיף נציגי חקלאים וגפני השיב: "אם כנים דבריכם שהחקלאות בקריסה, תחליטו ביניכם על נציג אחד לכולם". עוד הודיע גפני, כי יפנה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) על-מנת לשתף פעולה בכל ההיבטים הנדרשים לרפורמה בחקלאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר