תקדים היסטורי

בית הדין שלח מיליונר חרדי לכלא: עומד מאחורי בנו סרבן הגט

לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל: בית דין שלח אב של סרבן גט למאסר בפועל מאחר ונקבע כי עודד את בנו לא לגרש את אשתו. האב - מיליונר חרדי מוכר שהגיע לביקור בישראל (חדשות,חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הנגיד שנשלח למאסר (צילום: מתוך Ynet)

תקדים היסטורי: מיליונר חרדי וידוע בציבור החרדי שתורם רבות למוסדות החינוך, נשלח לשלושים ימי מאסר בפועל על ידי בית הדין הרבני בתל אביב, זאת לאחר שנקבע כי הוא עומד מאחורי סרבנות הגט של בנו במשך למעלה מעשור. מדובר בפעם הראשונה בתולדות המדינה שבית הדין מטיל מאסר על אביו של סרבן גט.

אב בית הדין הרבני האזורי בתל אביב, הגאון הרב שלמה שטסמן ציין כי "פרשת עיגונה המתמשך והאכזרי של התובעת היא אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר שאיתן מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים". מי שמייצג את הנדיב החרדי הוא עו"ד אליעד שרגא, מהתנועה לאיכות השלטון.

תחילתו של הסיפור לפני 19 שנה, כאשר בני זוג חרדים נישאו, התגוררו בארצות הברית ומאז נולדו להם שני ילדים. לפני כעשר שנים הגיעו בני הזוג וילדיהם לביקור בישראל ובמהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי קשה. לאחר טיפול היא נשארה נכה ומוגבלת.

לאחר האירוע המוחי החליט בעלה לנטוש אותה יחד עם ילדיו וחזר לארה"ב, מאז נשארה האישה עגונה ללא גט. בית הדין הרבני בת"א חייב את הבעל לגרש את אישתו אך זה בחר להתעלם מהחלטת בית הדין.

בבית הדין ובאגף העגונות ניסו לבדוק מדוע הבעל מסרב לגרש את אישתו הנכה, והגיעו למסקנה כי אביו של סרבן הגט, שכאמור מדובר באיש עסקים ידוע במגזר החרדי - יחד עם אשתו - הם העומדים מאחורי העיגון.

כאשר הגיעו הורי הבעל המעגן לביקור בישראל, זימן אותם בית הדין הרבני למתן עדות ואף הוציא כנגדם צו עיכוב יציאה מהארץ עד למיצוי העדות. בבית הדין מספרים כי "בשלב זה הפעילו ההורים לחצים כבדים באמצעות רבנים ואישי ציבור ששלחו אל בית הדין, תוך ניסיון לשבש הליכי משפט".

אמש (ראשון) פרסם בית הדין הרבני בתל אביב את החלטתו. בפסק דין המשתרע על 45 עמודים – המסבירים ומנמקים את התשתית העובדתית, ההלכתית והמשפטית להחלטה – נקבע כי אביו של הבעל "הוא העומד באופן מרכזי ואקטיבי מאחורי עיגון כלתו על ידי סרבנות בנו. ברצותו יאריך את עיגונה ואם ירצה יקצרה – ועל כן יש להטיל עליו סנקציה ראויה והולמת". לכן "על הנתבע (אבי הבעל) אנו מטילים ומצווים מכוח סעיף 7 לחוק בתי הדין וסעיף 6 לפקודת בזיון בית המשפט – מאסר למשך 30 יום".

"אנו מעכבים החלטת מאסר זו למשך עשרה ימים מהיום כדי לאפשר לנתבע, אם יהיה מעוניין בכך, לערער לבית הדין הרבני הגדול על החלטה זו". על ההחלטה חתומים אב בית הדין הרב שלמה שטסמן והדיינים הרב אייל יוסף והרב עידו שחר. בתוך כך, במהלך נדיר חייב בית הדין את עו"ד אליעד שרגא, שייצג את הורי הבעל המעגן, בהוצאות משפט אישיות לטובת אוצר המדינה.

בית הדין ביקר בחריפות את "ההתפרצויות הבוטות, המבזות והחוזרות ונשנות" של ב"כ הנתבעים, עו"ד אליעד שרגא, כלפי בית הדין. בית הדין התרה בעו"ד שרגא כמה פעמים, והבהיר לו כי את כל טיעוניו וטענותיו יוכל לומר בפני בתי הדין, ובית הדין ישמע את דבריו 'בלב פתוח ובנפש חפצה', אך לא בדרך בלתי מכובדת, מבזה ותוך הטלת דופי בבית הדין".

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי אמר כי "החלטת בית הדין – כמו החלטות אחרות מן התקופה האחרונה – מבטאת את המחויבות העמוקה והחד-משמעית של בתי הדין הרבניים לסייע לעגונות ולמנוע סרבנות גט. משעה שניתן פסק-דין יש לקיימו ככתבו וכלשונו.

"בית הדין עשה שימוש ראוי בכלים ההלכתיים והמשפטיים העומדים לרשותו כדי לחשוף את הסיוע שנותנים הורי הבעל לסרבן הגט – בניגוד לדין – ובהתאם לכך נקט פעולות מתאימות נגד הסייענים. זהו מסר חשוב לכל העשוקים: אל תרימו ידיים! בית הדין אינו מסיים את מלאכתו בחתימה על פסק דין; בית הדין פועל ללא לאות, בכפוף לדין, ליישם את פסק הדין ולמצוא פתרון אמיתי לסרבנות הגט".

מנכלית ארגון מבוי סתום עו"ד בתיה כהנא דרור הגיבה: "מדובר בצעד תקדימי וחשוב של שימוש בכלים העומדים לרשות הדיינים על מנת שיוכלו למגר את התופעה הנפשעת של סחטנות ושימוש ציני בגט. גם מצד בני משפחתו של הסרבן. אני מצפה כי פסק הדין יהווה מסר חד משמעי לחוסר הסובלנות של מערכת המשפט לתופעת סרבנות הגט".

"אני מאמינה כי עשיית שימוש נרחב בכלים העומדים לרשות הדיינים עשוי למגר את התופעה. צריך לזכור שגם אם מדובר בהורים המסייעים לדבר עברה הרי מדובר באנשים שמתאכזרים לחלשים וכל השיח של זכויות אדם ואזרח לא חל במקרה הזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר