אחרי מאבק במחלה

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן נפטר בגיל 71

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, הלך הבוקר לעולמו והוא בן 71, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. במערכת הפוליטית והביטחונית סופדים. ריבלין: "היה מגדולי הלוחמים שקמו לעם היהודי (בארץ)

(צילום: מרים אלסטר - פלאש90)

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, הלך הבוקר לעולמו והוא בן 71, זאת לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן ממנה סבל בשנים האחרונות.

בהודעת אבל שפרסם המוסד נכתב: "המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים מודיע כי ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הלך לעולמו הבוקר. ראש המוסד יוסי כהן, ראשי האגפים ועובדי המוסד מביעים צער עמוק ומביעים תנחומים למשפחת דגן".

לוחמה בטרור, ראשות המוסד ועיטור העוז

מאיר דגן, נולד בינואר 1945, בעיר חארסון שבאוקראינה, בגיל 5 עלה לארץ. ב-1963 החל לשרת בחטיבת הצנחנים וב-1970 תחת פיקודו של אריק שרון, הקים את סיירת "רימון", סיירת מסתערבים.

במלחמת יום כיפור פיקד על יחידת סיור ולחם בסיני. במלחמת לבנון הראשונה פיקד על חטיבת שירון, והיה מהראשונים שהגיעו לביירות. לאחר מכן היה ממיסדי צבא דרום לבנון והפעיל את זרועות הביטחון של צד"ל.

ב-1991 מונה לעוזר הרמטכ"ל לענייני אינתיפאדה, וב-1992 קודם לראש חטיבת המבצעים במטכ"ל. ב-1995 פרש מהצבא, לאחר שנפצע פעמיים ואף קיבל את עיטור העוז כשהסתער על מחבל פלסטיני שהחזיק בידו רימון עם ניצרה שלופה.

לאחר פרישתו שימש כיועץ ללוחמה בטרור של יצחק רבין ובנימין נתניהו, ב-2001 מונה לתפקיד ראש מטה יום הבחירות של אריאל שרון, ולאחר הניצחון מונה לראש צוות המו"מ עם הפלסטינים.

בשנת 2002 שרון מינה אותו לראש המוסד, וכהונתו הוארכה פעמים גם על ידי אהוד אולמרט וגם על ידי נתניהו, הוא כיהן בתפקיד עד שנת 2011.

אחרי פרישתו התבטא בחריפות נגד תקיפה צבאית באיראן, ואף תקף מספר פעמים את נתניהו ואת ההנהגה הביטחונית היום.

ב-2012 התגלה אצל דגן סרטן בכבד, הוא עבר טיפולי כימותרפיים, אולם המחלה התפשטה והוא לקה באי ספיקת כבד, לאחר שלא עמד בקריטריונים להשתלה בישראל, הוטס לבלררוס שם עבר השתלה. למרות זאת הסרטן עדיין נשאר בגופו.

"מגדולי הלוחמים שקמו לעם היהודי" - ההספדים במערכת הפוליטית

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני מבקש להביע צער עמוק, על פטירתו של אלוף במיל' מאיר דגן ז"ל.
מאיר היה לוחם ומפקד נועז, שתרם רבות לביטחון המדינה במערכות ישראל, במטה ללוחמה בטרור ובהמשך כראש המוסד. התמונה שבה נראה סבו מושפל בידי חיילים נאצים, זמן קצר לפני שנרצח בשואה, עמדה תמיד לנגד עיניו. מאיר היה נחוש להבטיח שעם ישראל לא יהיה עוד חסר כוח וחסר מגן, ועל כן הקדיש את חייו לביצור כוחה של מדינת ישראל.
ב-8 השנים בהן כיהן כראש המוסד, הוביל את הארגון למבצעים נועזים, פורצי דרך וגבולות. לוחם גדול הלך לעולמו, יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר: "מאיר היה מגדולי הלוחמים עזי הנפש, רבי הדמיון ועמוקי האמונה שקמו לעם היהודי. מסירותו של דגן למדינת ישראל הייתה מוחלטת. הוא ראה את טובתו בטובתה ועשה כל שביכולתו להבטיח את קיומה לדור ולדורות. מורשת ותלאות השואה שעבר סבו, נחרתו בנפשו. ביום השואה האחרון ביקש ממני מאיר כנשיא מדינת ישראל להזכיר את שמות בני משפחתו ואת התמונה הנוראה של סביו בטקס לכל איש יש שם וכך עשיתי. מאיר דגן, ענק הענקים כפי שכונה, סימל בעיני רבים את השואה והתקומה. הכרתי את מאיר כאיש עצה, איש תבונה, איש אוהב ואהוב בחספוסו, מנהיג ואחד העם. אני מרכין בכאב ראש לזכרו ושולח תנחומי למשפחתו".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ספד: "מאיר היה גיבור ישראל שלחם באומץ באויבינו ומבקשי רעתנו וחתר באותה נחישות לשלום לו ייחל. הוא פיקד על המוסד בשלל מבצעים עלומים וכמוסים והגן על חייהם של אזרחי ישראל. מדינת ישראל חייבת לו חוב עצום על כל שעשה במהלך שירותו. באופן אישי אני גאה שהוא חתן פרס חיים הרצוג לתרומה ייחודית למדינת ישראל של האוניברסיטה העברית אף שבעצם היה ראוי לפרס ישראל על תרומתו לבטחונה. משתתף באבלם הכבד של רעייתו ילדיו ונכדיו וחבריו על לכתו של מאיר, שנאבק במחלתו במשך זמן ממושך, באותם כוחות ותעצומות נפש השמורים לגיבורים. יהיו זכרו וזכר פועלו ברוכים."

השר יובל שטייניץ אמר: "מאיר הוא אחד הלוחמים המהוללים ביותר בתולדות ישראל, ותרומתו לביטחון ישראל בתפקידיו השונים הייתה משמעותית ביותר. מאיר היה לא רק לוחם נועז ואיש מודיעין מדהים, אלא גם איש שיחה חכם ומרתק. זוהי אבידה גדולה למכיריו, מוקיריו ולעם ישראל".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן מסר: "מדינת ישראל מרכינה את ראשה על מותו של מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר ולוחם אמיץ שתרומתו הגדולה לביטחונה של מדינת ישראל תוכל להתפרסם ברבים, אם בכלל, רק בעוד שנים רבות. הכרתי את מאיר דגן בשנת 1996 כשקלטתי אותו לעבודה במשרד רה״מ כראש המטה ללוחמה בטרור והיתה לי הזכות לעבוד איתו אח״כ בתפקידיי השונים כיו״ר ועדת החוץ והביטחון, כשר החוץ, השר לעניינים אסטרטגיים וחבר הקבינט. בכל המקומות האלו גיליתי איש אמיץ שגילם בדמותו את התעוזה והעוצמה של מערכת הביטחון הישראלית".

ח"כ ציפי לבני אמרה: "מת גיבור היום. מנהיג שידע להוביל אחריו חיילים בשדה הקרב הצבאי ולוחמי מוסד בשדה החשאי. ראיתי אותו מישיר מבט לדרג המדיני ואומר עמדותיו ללא מורא, מתוך אחריות כבדה לעתיד המדינה. אהבתי והערכתי אותו מאוד, וכך גם חש כל מי שעבד איתו. יהי זכרו ברוך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר