מהפכת הטסטים יוצאת לדרך; זמני ההמתנה לטסט יקוצרו משמעותית

לאחר טענות שהועלו נגד זמני ההמתנה הארוכים ל"טסטים" בישראל, מהפכת ה"טסטים" יוצאת לדרך ומערך המבחנים המעשיים במשרד התחבורה יצא למכרז ויופרט. כך זה יעבוד (רכב)

שרון מנדל | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מהפכת מבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) יוצאת לדרך. משרד התחבורה פרסם היום (חמישי) מכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה המעשיים, הכולל בין השאר קיצור משמעותי בזמני המתנה ל"טסטים", שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי על המבחנים. זאת במסגרת הרפורמה שמוביל שר התחבורה ישראל כץ במבחני ה"טסט".

במסגרת הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים יוקם מערך פיקוח מקצועי על בוחני הנהיגה, הכולל עשרות מפקחים של משרד התחבורה. המפקחים שיבצעו בקרה על פעילות הבוחנים, יסייעו בהגברת השקיפות בעת המבחן, ינטרלו פעילויות חריגות ופסולות בזמן אמת ויביאו להעלאה מתמדת ברמת מבחני הנהיגה.

משרד התחבורה מפתח בימים אלה מערכת טכנולוגית מיוחדת, שתשמש את הזכיינים ותשרת את הנבחנים, את בתי הספר לנהיגה, מורים ועובדי משרד התחבורה. המערכת, המהווה קפיצת מדרגה בתחום מבחני הנהיגה, תאפשר בין השאר לנהל את מערך המבחנים המעשיים ולעקוב אחריו, תוך הקפדה על רמה מקצועית גבוהה.

המערכת החדשה תאפשר לשמור על טוהר הבחינות ועל רמת שירות גבוהה לנבחנים. באמצעותה יבוצע רישום ראשוני של נבחנים, וכן מעקב אחר תשלום אגרה, העברת בקשה לקביעת מבחנים, קבלת מועד למבחן מעשי ותוצאות המבחן המעשי.

הזכיין יידרש להפעיל מערכת אוטומטית להקצאת מבחני הנהיגה, שתקבע את מועד המבחן. זימון המבחנים יעשה באמצעות אתר האינטרנט של הזכיין, לאחר ביצוע המבחן הפנימי בבית הספר ללימוד נהיגה. שיבוץ הבוחנים למבחני הנהיגה יעשה גם כן בצורה אוטומטית. תוצאות השיבוצים ימסרו לבוחנים לפני היציאה למבחן בלבד.

תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול דעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, יעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב.

ברכב יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט. הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב. כמו כן, תותקן ברכב מערכת GPS לצורך ניטור, מעקב ותיעוד מסלולי הנסיעה של הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים.

בסיום כל מבחן יידרש כל בוחן למלא טופס ממוחשב. המערכת תחשב את ציון המבחן, באופן אוטומטי, ותודיע למורה הנהיגה ולנבחן על תוצאותיו, עבר או נכשל. נבחנים שנכשלו יוכלו לצפות בתיעוד המבחן על מנת להחליט האם להגיש ערר.

השימוש באמצעים טכנולוגיים, יאפשר בקרה ומעקב על מהלך ותוצאותיו, וישמש גם לבחינת ערעורים על החלטות הבוחן. הערעור יבחן על ידי גורם בכיר של הזכיין אל מול הצילום ועל ידי מפקחים של משרד התחבורה.

במסגרת הרפורמה, נקבעו מנגנונים מדידים ואובייקטיביים למניעת הטיית אחוזי ההצלחה של התלמידים, לדוגמא איסור קביעת מנגנוני תמרוץ לבוחנים על פי אחוזי מעבר או כישלון. הזכיין יגיש דוח סטטיסטי מדי רבעון, או כפי שיקבע, על אחוזי ההצלחה והכישלון של כל בוחן, לצורך הפקת לקחים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר