סערת פורים ברמות

הראשל"צ הגר"ש עמאר: "תושבי רמות שיקראו מגילה בט"ו לא יצאו ידי חובה"

רבה של ירושלים הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר בשיעורו השבועי על סוגיית פורים ברמות: "מי שיקרא את המגילה ביום ט"ו הברכות שלו הן ברכות לבטלה". בהתייחסו למחלוקת אמר הרב עמאר: "מי שעושה בט"ו ידע שהוא עושה עליו עול גדול"

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם )

המחלוקת על שכונת רמות: רבה של ירושלים הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר התייחס אמש (חמישי) בשיעורו השבועי למחלוקת מתי קוראים את המגילה בשכונת רמות בירושלים וקבע כי מי שיקרא את המגילה ביום ט"ו הברכות שלו הן ברכות לבטלה.

בתחילת דבריו אמר הגר"ש עמאר: "אמת, היות ויש כאלה שחושבים שזה מחלוקת, הייתי נמנע מלומר כלום. אבל אני התמניתי לתפקיד של רב בעיר הקדושה הזו לשרת את עם ה', וחובה עלי להגיד את דעתי במה שאני מבין בהלכה, ק"ו שמדובר בדעתם של רוב ככל גדולי עולם, אשכנזים וספרדים". לדבריו, מדובר בפסק שנפסק עוד לפני שנים רבות ומעל כולם מרן פוסק הדור הגאון הרב עובדיה יוסף זצוק"ל וראש ישיבת פורת יוסף הגאון חכם בן ציון אבא שאול זצוק"ל.

הרב הוסיף ואמר: "כל דבר שיש מחלוקת, כותב הרמב"ם, כותב השו"ע: מקום שיש ספק, מה עושים? קוראים בי"ד בברכה ובט"ו בלא ברכה, האם יש מי בעולם שיכול לאמר שבזה אין ספק? האם אפשר להגיד שדעתו של הרב עובדיה וכל גדולי העולם כאילו לא היו? הם הרוב".

רבה של י-ם התייחס לביתנים שהוצבו בשבוע האחרון בדרך לשכונת רמות: "אמרו עכשיו עשו ארגזים של ברזל, הם יותר גרועים מהעץ, הראו לי אותם. צריך לגור בהם, אלו אם מישהו ישן שם שעה אחת הוא ימות, אין להם לא חלון ולא פתח ולא אוויר, החום ישרוף אותו, זה מפח, אפילו לבעלי חיים עושים להם פתח. אפילו נחשים ועקרבים זפק אם יש שם, זה יער, יער שאין בו כלום, לא כרמים ולא פרדסים, אפילו אם היו עושים בתים ממש זה בעיה, צריך לאכלס אותם, כך פסק מרן".

הרב העלה את הבעיה של הכבישים המובילים לשכונת רמות: "ועוד, פה יש מערכת כבישים ענקית, שהמרחב שלה - כל הכבישים של ירושלים ות"א עוברים שם. המרחב שלהם יותר מחמש מאות מטר. אחד כתב שזה דומה לנהר, שכתוב בגמרא שאם יש נהר הוא נחשב עם העיר. אבל מה יהיה אם זה לא נהר, כביש או אדמה, ה'מגן אברהם' הסתפק, במה שהוא הסתפק הם התפשטו.

"ובנוסף על כל זה, גם נהר כתוב בירושלמי עד שבעים אמה, 35 מטר, לא חמש מאות. אז גם אם היה נהר ממש זה רק עד ש-70 אמה. כך כתוב בירושלמי".

הרב הדגיש: "אנחנו אומרים שיעשו פורים ביום י"ד, הברכה תהיה בי"ד, וכל המצוות יעשו גם בט"ו, מרן כתב ב'יביע אומר 'כתב שגם 'על הנסים' יגידו בט"ו. על כן, כל השכונות האלה - הייתי שותק אלמלא אם הייתי חייב לאמר. וכואב לי שאנשים יישארו בלי מצווה. אלו שעושים בט"ו, לפי רוב הפוסקים לא מקיימים מצוות פורים. לפי דעתנו יוצאים לפי כולם".

אחרי שהביא מקורות מהפוסקים הוא הוסיף: "המקום הזה הוא ספק, אם הוא יברך בט"ו הוא לא יוצא ידי חובה, הברכה ברכה לבטלה. אבל אם מברך בי"ד הוא יוצא. מי שעושה בט"ו ידע שהוא עושה עליו עול גדול שלא יהיה לו קיום פורים בכלל, זה ברור לרוב הפוסקים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר