רבנים נשאלו: מה הדין של חילונים בלבוש חרדי?

גדולי הפוסקים דנו לאחרונה מה דינם של "יוצאים בשאלה" הלבושים כחרדים ומחללים שבת בצנעה בפני קבוצת חברים, אך כלפי חוץ שייכים לחברה החרדית. האם יינם הוא יין נסך? התשובות (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
למצולם אין קשר לכתבה (צילום: שאטרסטוק)

התפתחות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, מביאות לשולחנם של פוסקי ההלכה דיונים מרתקים לאור שינויי התקשורת בעולם.

גדולי הפוסקים דנו לאחרונה מה דינם של "יוצאים בשאלה" הלבושים כחרדים ומחללים שבת בצנעה בפני קבוצת חברים, אך כלפי חוץ שייכים לחברה החרדית - האם הודעה בקבוצת הווטסאפ הפנימית הופכת את השולח למחלל שבת בפרהסיא שיינו יין נסך ודינו כגוי לכל דבר ומומר לכל התורה כולה?

ל"כיכר השבת" הגיע נוסח השאלה שנשלחה השבוע לפוסקים: "ישנם יהודים רבים שמראים עצמם כלפי חוץ כיהודים חרדים לכל דבר, אולם בפנימיות הם רחוקים משמירת תורה ומצוות, עד כדי כך שהם מחללים שבת בצנעה, ורק כלפי חוץ מבקשים להשתייך לחברה החרדית, ויהודים אומללים אלו שולחים הודעות זה לזה בשבת, כך שכל מי ששולח הודעה נודע הדבר לכל חברי הקבוצה ונמצא שאם שלח הודעה בשבת חילל שבת בפני עשרה יהודים, האם נחשב למחלל שבת בפהרסיא מחמת זה או לא?".

גאב”ד חניכי הישיבות הגר”מ גרוס השיב: "די בזה שעשרת חברי הקבוצה יודעים אודות החילול שבת בזה כבר נחשבים למחללי שבת בפרהסיא לכל דבריהם, אך אם חילל באותו אופן בפני חמישה למרות שהם יפרסמו הדבר אין זה נחשב בפרהסיא".

"הגר"נ נוסבוים פסק: "אם אכן כל חברי הקבוצה יודעים שהיה כאן חילול שבת בפני עשרה הוא נחשב למחלל שבת בפהרסיא, אך אם שלח בצורה שכל אחד חושב שרק הוא קיבל אין זה נחשב לפרהסיא".

הגר"ש גרוס פסק: "אם כל חברי הקבוצה נזהרים שלא יתפרסם דבר החילול שבת שלהם, ולא יוודע לאיש מלבדם - לא חשיבי מחללי שבת בפרהסיא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר