מונית עלתה על המדרכה, ודרסה רוכב אופניים. מדוע הנהג זוכה?

נהג המונית טען שהתעלף, וכתוצאה מכך דרס את רוכב האופניים שנסע על המדרכה ברחוב אבן גבירול תל אביב. בהכרעת הדין שניתנה לאחרונה זיכה אותו השופט עופר נהרי מחמת הספק, בעקבות עדות נוסע, שאמר שלפני התאונה הנהג נראה ערני ופתאום ראשו נשמט.

מערכת פסקדין | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: קובי גדעון, פלאש90)

באחד מימי ספטמבר 2014, סמוך לשעה שש בערב, נסע נהג המונית ברחוב אבן גבירול בתל אביב מכיוון דרום לצפון, בהתאם לבקשת הנוסע שישב במונית. לפתע הנהג איבד שליטה על המונית שסטתה באיטיות לכיוון המדרכה, ולחץ על דוושת הגז. המונית האיצה ועלתה על המדרכה, פגעה בחוזקה באופניים דרסה אותם ואת הרוכב, ונעצרה.

לייעוץ בתחום

פנו ל- עורך דין תעבורה

כתוצאה מהתאונה סבל רוכב האופניים משברים מרובים: בארובת העין, עצם הבריח, עצם החזה ועצם האגן, אושפז למשך 13 ימים ושהה בשיקום. האופניים והמונית גם ניזוקו.

כחודשיים לאחר התאונה, הגישה המדינה כתב אישום נגד הנהג בבית המשפט לתעבורה בתל אביב. היא טענה כי הוא נהג בקלות ראש ובחוסר שליטה ברכב.

הנהג לעומת זאת, טען באמצעות עו"ד אסף שמיר ועו"ד משה רבי, כי איבד את הכרתו תוך כדי הנסיעה, ומדובר בתאונה בלתי נמנעת.

הנהג הביא לעדות את הנוסע שישב ברכב בזמן הנסיעה, שהעיד כי לפני התאונה הוא לא הרגיש שיש איזושהי בעיה עם הנהג. לדבריו, עד התאונה הנסיעה התנהלה כשגרה – הנהג עצר באדום בצומת ונהג לפי המסלול. רק לאחר שהרמזור התחלף לירוק, הוא החל בנסיעה איטית מאוד שלא בכיוון הנכון. אז הבחין כי ראשו של הנהג מוטה שמאלה בצורה חשודה שלא נראתה כאילו נרדם. הוא החל לצעוק לעברו, ואף טלטל אותו בכתפיו ללא הועיל. רק לאחר שהמונית התדרדרה ופגעה בשפת המדרכה, הנהג התעורר למספר שניות, ואז חזר לאותו מצב. הוא עבר "כל מיני פרכוסים כאלה, כמו התקף", סיפר הנוסע.

נראה כמו "זומבי"

עוברת אורח שהעידה במשפט תיארה שכשהנהג יצא מהמונית מספר דקות לאחר התאונה הוא "נראה לגמרי זומבי", והשופט עופר נהרי האמין לעדותה.

השופט הסביר כי מכוניות לא סוטות סתם כך מהכביש, עולות על מדרכות ופוגעות בהולכי רגל. בדרך כלל, מקרים כאלה קורים שנוהגים בצורה לא ראויה. עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו ובהחלט צריך לבדוק אם אמת בטענת הנאשם כי התעלף.

במקרה זה, קבע השופט, הנאשם הצליח לעורר ספק בדבר אחריותו לתאונה בזכות העדים שהביא. עדות הנוסע שהנאשם פרכס ולא הגיב לסביבה, ועדות עוברת האורח מספיקים כדי לסבור שהנהג איבד את הכרתו וזה מה שגרם לתאונה.

עם זאת, השופט ציין, כי מאחר שלא מדובר בקביעה של רופא ומאחר שלנוסע אין את היכולת לקבוע אם הנהג התעלף או נרדם, הוא לא יכול לזכות אותו לחלוטין אלא רק מחמת הספק.

לבסוף השופט חש צורך לציין שהוא מבין את התחושה הקשה שנגרמה לרוכב האופניים שבסך הכל רכב על המדרכה ונפגע, אך תוצאת התאונה אינה חזות הכל, ובמקרה של משפט התעבורה מה שקובע הוא שאלת האחריות.

לעורכי דין תעבורה • לפסק הדין לחצו כאן.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר