15 חודשי מאסר לעבריין סדרתי שהונה קשישים

פקיד בסוכנות ביטוח ניצל את תפקידו כדי להשיג מידע של לקוחות מבוגרים, במטרה להוציא מהם כספים במרמה. שופט בית משפט השלום בנצרת: "גניבה בדרכי עורמה מקשישים הינה מן המעשים הנקלים ביותר"

עו"ד הילל בבייב | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לפני כשנה עבד האיש כפקיד סוכנות ביטוח "סיני", המשווקת ביטוחים של חברת הביטוח "הראל". במסגרת עבודתו, הוא נחשף לרשימת של לקוחות מבוגרים בני 65 ומעלה, ולמרבה הצער החליט לנצל זאת לרעה.

"נעקצתם" על ידי נוכל?

פנו ל-עורך דין פלילי

במשך כחודש, התקשר האיש לשלושה קשישים, הציג את עצמו כעובד חברת ביטוח, וסיפר להם כי הם נמצאו זכאים להחזר כספי בסך עשרות אלפי שקלים. כל שעליהם לעשות, הוא לשלם לו עמלות כספיות בסך כמה אלפי שקלים.

וכך, האיש הגיע לביתו של אחד הקשישים, הציג בפניו פוליסת ביטוח מזויפת, וקיבל לידיו שיק פתוח בגובה סכום ה"עמלה" בסך 11,970 שקל, אותו פדה אצל אדם העוסק בניכיון שיקים.

אלא שהאיש לא הסתפק בכך, ופנה לקורבן ההונאה פעם נוספת, בטענה שמגיע לו החזר נוסף. בניגוד לפעם הקודמת, בה דרש וקיבל את עמלתו דרך שיק, הפעם הוא ביקש 3,500 שקל במזומן. בקשה זו הדליקה "נורה אדומה" אצל הקשיש, שהחליט לפנות למשטרה. כעבור כמה ימים הגיע הקשיש לפגישה בבית קפה בליווי שוטרים, שעצרו את האיש.

במהלך החקירה, התברר שהאיש ניסה את השיטה על שני קשישים נוספים, אך ניסיונותיו לא צלחו. אחד הקשישים אושפז לפני שמסר כל תשלום, ואילו השני לא "הספיק" לשלם כיוון שהאיש כבר נעצר.

בשנת 2015 הגישה המדינה לבית משפט השלום בנצרת כתב אישום שייחס לאיש עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון קבלת דבר מרמה, וכן עבירות זיוף ועושק.

הנאשם הודה במעשיו, אך ביקש להתחשב במצבו האישי. לדברי הנאשם, הוא פעל על רקע חובות כספיים כבדים שנגרמו לו בהליך גירושים קשה מאשתו הראשונה.

מעבר לכך, הנאשם ציין כי ברצונו לעבור שיקום, על מנת לא לאבד את משפחתו החדשה.

מנגד, המדינה דרשה עונש מאסר ממושך, והדגישה את חומרת מעשיו, שתכוננו בקפידה מתוך מטרה לנצל אוכלוסייה חלשה.

אחד המתלוננים אף סיפר כיצד איבד את אמונו בבני אדם בעקבות מעשיו של הנאשם, שהסתכל לו בעיניים ושיקר במצח נחושה.

ניצל את גילם

"גניבה בדרכי עורמה מקשישים הינה מן המעשים הנקלים ביותר ויש בה מימד חמור שבעתיים מכל מעשה גניבה אחר", כתב השופט אדריס נעמן, והבהיר שמדובר בנאשם שהשתמש במידע שהשיג בעבודתו, כדי להונות לקוחות מבוגרים, מתוך תקווה שגילם יסייע לו ב"מלאכתו".

מן הצד השני, השופט לכך שהנאשם שיתף פעולה עם גורמי החקירה וחסך זמן שיפוטי יקר, לפגיעה שתיגרם למשפחתו בעקבות עונשו, וכך גם לרצונו להשתקם. כמו כן, השופט הבהיר כי הנזקים הכספיים הישירים ממעשיו אינם מן הגבוהים.

ואולם, השופט הדגיש כי לא ניתן להתעלם מהנזק החמור שנגרם למתלוננים, בעקבות החדירה לפרטיותם, הפגיעה בתחושת ביטחונם ובשלוות נפשם.

השופט אף ציין כי מדובר בנאשם בעל עבר פלילי מכביד הכולל לא פחות מ-16 הרשעות בשורה ארוכה של עבירות רכוש, הונאה ואלימות, שחזר לסורו למרות הזדמנויות רבות שקיבל להשתקם.

לכן, בסופו של דבר השופט גזר על הנאשם מאסר בפועל לתקופה של 15 חודשים, 10 חודשי מאסר על תנאי, ואף הורה לו לשלם 12,000 שקל לקשיש ממנו גזל את כספו.

  • ב"כ המאשימה: לא צוין בפסק הדין
  • ב"כ הנאשם: עו"ד רינת גלעד

לעורכי דין פלילי • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותב: עורך דין הלל בבייב עוסק בתחום הפלילי.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

* הכותב לא ייצג בתיק

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר