החזרת האיים

יעלון: ישראל חתמה על העברת האיים לסעודים

שר הביטחון יעלון הודה כי ישראל הסכימה להעברת השליטה באיים סנפיר וטיראן מריבונות מצרית לריבונות סעודית ואף חתמה על ההסכם בין המצרים לסעודים. גם ארה"ב חתומה על ההסכם (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

התבטאות חריגה: שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הודה היום (שלישי) כי ישראל הסכימה להעברת השליטה באיים סנפיר וטיראן מריבונות מצרית לריבונות סעודית לפני יומיים. לדברי יעלון, ישראל אף חתמה על ההסכם בין המצרים לסעודים ואישרה כי למרות הרגישות שנובעת מהמיקום הגאוגרפי, ישראל מאשרת את ההסכם.

העברת הריבונות על האיים שבים סוף, סמוך למפרץ אילת, התקבלה בהסכם שנחתם בשבועות האחרונים בין סעודיה למצריים. ההסכם הגיע על רקע סיוע כספי משמעותי שתעביר סעודיה למצרים, בהיקף של כ-16 מיליארד דולר. השר יעלון הצהיר כי הנספח הצבאי להסכם השלום בין ישראל למצרים נפתח מחדש בעקבות העברת הריבונות על האיים, שנמצאים כ-200 ק"מ דרומית לאילת.

(מתוך יוטיוב)

מלבד ישראל, מצריים וסעודיה, גם ארצות הברית חתמה על ההסכם שמיועד גם להשכנת שלום אזורי. בנוסף הסכימה ישראל לבקשת הסעודים והמצרים כי באזור האיים ייבנה גשר אל היבשה כחלק מפיתוחם.

ההסכם נחשב לרגיש ובעל משמעות גם עבור ישראל בעקבות העובדה כי המיצרים הסמוכים לשני האיים מהווים פתח להפלגה של כוחות חיל הים הישראלי לים התיכון דרך מפרץ סואץ ויציאה לים האדום למטווחי אימונים על בסיס קבוע לטובת לוחמי הדבורות והדבורים שאחראים על זירת ים סוף.

גורמים מדיניים בכירים אמרו השבוע כי מצרים הודיעה לישראל מראש על המשא ומתן בינה לבין סעודיה ועל המהלך להחזרת האיים, ראש הממשלה נתניהו עדכן כבר לפני שבועיים את הקבינט המדיני-ביטחוני בהסכם המסתמן. סעודיה התחייבה בפני מצרים ובפני האמריקנים לקיים את ההתחייבויות בנספח הצבאי של הסכם השלום עם ישראל ולשמור על חופש השיט באזור. האיים סנפיר וטיראן היו בשליטת ישראל מאז שנכבשו במלחמת ששת הימים, ועד הנסיגה מסיני, כ-15 שנה אחר כך.

במקביל, על רקע המתיחות בימים האחרונים בגבול רצועת עזה, הביע יעלון שביעות רצון בכל הקשור להרתעת חמאס. אחרי שתי תקריות, שבהן נפתחה אש לעבר כוח צה"ל ומטען חבלה הופעל בקרבת גדר המערכת, ציין השר יעלון במהלך תדרוך לכתבים בקריה בתל אביב כי "מאז מבצע 'צוק איתן' חמאס לא פעל נגדנו בגלל ההרתעה שנשארה מהמבצע".

למרות דבריו בנוגע להרתעת חמאס, הזהיר יעלון מהתחזקות ארגון הטרור האיסלאמיסטי ואמר כי "חמאס מתעצם והקושי המרכזי שלו הוא להבריח אמצעי לחימה, מאחר שנתיב ההברחה מסודן לא קיים יותר אבל הנתיב מלוב לסיני עדיין פתוח. חמאס מתעצם גם בנושא פיתוח וייצור כלי טיס בלתי-מאוישים במימון וידע איראני ובשיפור הכוחות הימיים שלו שיכולים לחדור דרך החוף".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר