מפריד רשויות

ריבלין נגד שקד: "חייבים לשמור על עצמאות בית המשפט"

בטקס השבעת שופטים אשר התקיים בבית הנשיא, בנוכחות נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ושרת המשפטים איילת שקד, מתח נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקורת על דברי שקד לצמצום כוחו של בית המשפט העליון, ואמר: "ליהוק שופטים אינו תכנית כבקשתך" (חדשות, משפט)

יהודה לוינגר | כיכר השבת |
נשיא המדינה רובי ריבלין (צילום: מתוך וידאו מעמוד הפייסבוק של הנשיא ריבלין, תמונה: מארק ניימן, לע"מ.)

בטקס השבעת שופטים חדשים שנערך היום (רביעי) בבית הנשיא, נשא דברים נשיא המדינה רובי ריבלין וקרא לשמירת עצמאותו של בית המשפט העליון.

בטקס השתתפו גם נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ושרת המשפטים איילת שקד אשר דברי הנשיא כוונו לכוונתה לצמצום כוחו של בית המשפט העליון.

ריבלין התייחס לבחירת שופטים חדשים וכוונת שרת המשפטים להתערב בבחירתם, ואמר "איננו יכולים ללהק שופטים מתוך מחשבה שמלאכת השיפוט היא תכנית כבקשתך", והוסיף כי מלאכת השיפוט היא אומנות מורכבת אשר מצריכה מיומנות ושיקולים לטווח ארוך.

בנאומו, הביא הנשיא לדוגמה את פסק הדין שניתן בבג"ץ בנושא מתווה הגז, אשר שרת המשפטים מחתה על החלטת בית המשפט העליון והתערבותו בנהלי הממשלה: "האם יעלה על הדעת לכבד את ההכרעה רק כשהיא מתאימה לדעתי? עלינו להיזהר בכבוד המוסדות הדמוקרטיים ולבצר את עצמאותם, שאלמלא הם, איש את רעהו חיים בלעהו".

בנושא הביקורת שמוטחת נגד בית המשפט העליון, אמר הנשיא כי הרשות השופטת היא נאמן של הציבור וכי מכוחו היא שואבת את זכות הקיום שלה. הפרדת הרשויות היא למענו של הציבור.

אמנם גם הרשות השופטת אינה חסינה מטעויות וצריכה להיות נתונה לביקורת, אמר ריבלין, "אבל אסור לשכוח את העיקר: רשות שופטת יציבה, אמיצה ובלתי תלויה לצידן של רשות מבצעת ומחוקקת חזקות ואמיצות, הנה הכרח במשטר דמוקרטי".

נשיא המדינה ידוע בעמדותיו כנגד המהפכה החוקתית ונמנה עם מבקריה הראשיים של גישתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק.

בנאומו היום הזכיר את ביקורתו בדבר המהפכה שהנחיל ברק בבית המשפט העליון וטען שהיא "מאיימת על יסודות הדמוקרטיה הישראלית באשר היא מבקשת לקחת מהכנסת, נציגתו של הריבון, את סמכות ההכרעה בדבר ערכיה של מדינת ישראל". אך יחד עם זאת הדגיש הנשיא בחשיבותה של הרשות השופטת שתהיה גוף עצמאי ובלתי תלוי ברשות המבצעת והמחוקקת.

בהמשך הטקס נשאה דברים גם נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, והתייחסה אף היא לבג"ץ שניתן בנושא מתווה הגז ולביקורת נגדו שהוא מתערב בהחלטות ממשלה: "כשבית המשפט פוסק הוא אינו מגביל את המשילות , אלא מבהיר מה מותר ומה אסור" אמרה נאור.

בסיכום נאומה אמרה נאור כי היא מקווה ש"הרוחות הרעות" לא יכניעו את בית המשפט העליון וכי "נמשיך לפעול לפי מיטב הכרתנו ומצפוננו".

שרת המשפטים איילת שקד התייחסה לביקורת שהטיחה בבית המשפט העליון וטענה שהיא עניינית בלבד: "אין מערכת שהיא חפה מטעויות" אמרה שקד, והוסיפה כי "חשיבותם הרבה של השופטים בתרבות הישראלית נבעה מכך שהם ביטאו את זהותו של הציבור לגווניו. תפקידם להוות את התרבות הישראלית באופן האותנטי ביותר".

כזכור, שבוע שעבר תקפה שרת המשפטים את פסיקת בג"ץ בנושא מתווה הגז: "שוב הפך בית המשפט לזירה שבה מתבררות שאלות פוליטית ומקרו כלכליות. שאלות שאמורות להיות מוכרעות לא באולם הגדול, אלא באולמות קטנים של בתי ספר פעם בארבע שנים בשעה שאנשים הולכים לבחירות ובוחרים בנציגיהם לכנסת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר