מחקר: זוגיות יציבה משפרת את הבריאות הפיזית והנפשית

מחקרים מצביעים על קשר תלוי בין איכות מערכת היחסים הזוגית לבין הבריאות הנפשית של בני הזוג. זוגיות טובה מביאה לעלייה במצבו הבריאותי הפיזי והנפשי של האדם, מצבו החברתי והצלחה בלימודים (מחקר)

(צילום: shutterstock)

מערך הזוגיות הוא מורכב. מעבר לאהבה ובניית משפחה, הזוגיות מקרינה על מצבנו הבריאותי בחיי היום יום. אפילו סתם חיבור בין בני אדם, ולאו דווקא בני זוג, אלא חברים, משפחה, שכנים. על כל אלה כבר הקדים את כולנו קהלת שאמר: "טובים השניים מן האחד...כי אם יפלו, האחד יקים את חברו, ואילו האחד שיפול ואין שני להקימו".

פסיכולוגים מסבירים את הפרמטרים להשפעת הזוגיות, ומדגישים את הצורך הבסיסי להיות אוהב ונאהב, כמו גם הצורך בהשתייכות, בהערכה, בביטחון ואפילו בהגשמה עצמית. כל הפרמטרים האלה הם חיוניים לבריאותו הפיזית והנפשית של האדם.

במחקרים רבים בחנו את המרכיבים שמכילה בריאות הנפש, ואחד מהם הוא המצוקה שנובעת מבדידות. מצוקה נפשית באה לידי ביטוי בקשרי האדם עם סביבתו, שבאה מאבדן קשרים עם אחרים: חברתיים, זוגיים וקהילתיים. המחקר מצא כי קשרים חברתיים הכרחיים לקיום חיים בריאים כבסיס לרווחה נפשית.

בשנת 2014 הוקמה וועדה מיוחדת בישראל לבחינת דרכי התמודדות עם בריאות בקרב אנשים זקנים. ממצאי הוועדה הראו שתחושת הבדידות משפיעה על מצבו הבריאותי של הקשיש. הם מצאו כי הבדידות קשורה ללחץ דם, סיבוכים בלב, וכן עם מחלות כרוניות כמו סכרת, סרטן ושבץ. לכן גם בריאות פיזית מושפעת מהרגשת הבדידות.

באותה שנה בקוריאה ערך חוקר בשם לי, ניסוי בין 518 סטודנטים לסיעוד במטרה לבדוק את היחס בין שלווה נפשית ומעורבות חברתית לבין דיכאון ולחץ בלימודים. מסקנת המחקר הייתה שככל שהשלמות הנפשית של הסטודנטים, גם הדתית, גבוהה יותר, כך הם סבלו פחות מלחץ נפשי ודיכאון במהלך לימודי הסיעוד אשר דורשים התמודדות מסובכת עם אירועים קליניים של חולים ומשפחותיהם.

במחקר נוסף גילו שהתמיכה החברתית אותה מקבל האדם דרך חייו הזוגיים מונעת פשיעה אפשרית של בן הזוג, ואף משמרת חדילה מן הפשע במקרה שאחד מבני הזוג היה בעברו עבריין.

מכל המחקרים אנו רואים שתחושת הבדידות מקרינה על המצב הנפשי והפיזי, ויכולה לגרום לעלייה בלחץ דם וסיכונים בלב. גם בתוך מערכת יחסים אפשר להרגיש בודד. אם מרגישים שבן הזוג לא מביא לנו תמיכה חברתית, הרי שהדבר יכול לפגוע בחיי היום יום שלנו. הצלחה בלימודים והרגשת סיפוק ואושר, וכן בריאות טובה וחזקה, כל אלה תלויים בטיב מערכת היחסים שלנו.

אז בואו נשקיע ונשמע את בן הזוג, ננסה להבין ולסייע ולהביא את התמיכה החברתית הנדרשת. לא רק למען בן הזוג אלא גם למעננו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר