נהג מונית – עצמאי או שכיר?

ביטוח לאומי סירב לשלם דמי אבטלה, בטענה שבתקופת עבודתו כנהג מונית, הוא היה עצמאי ולא שכיר. בית הדין לעבודה קיבל את תביעת הנהג, וקבע כי הוא זכאי לדמי אבטלה (משפט)

עו"ד איריס אלמוג | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לפני כשנתיים הגיע האיש למשרדי ביטוח לאומי והגיש תביעה לקבלת דמי אבטלה. לאחר בדיקה, קיבל האיש הודעה על כך שתביעתו נדחתה, בטענה שלא עבד בתור עובד שכיר מספיק זמן כדי לקבל דמי אבטלה.

לסיוע מול ביטוח לאומי:

פנו ל-עורך דין ביטוח לאומי

לטענת ביטוח לאומי, חודשיים לפני הגשת התביעה, האיש הפסיק לעבוד כשכיר, ועבד כנהג מונית עצמאי.

בעקבות החלטת ביטוח לאומי לשלול ממנו דמי אבטלה, החליט האיש להגיש תביעה לבית הדין לעבודה בבאר שבע, בה דרש מביטוח לאומי לשלם.

התובע טען כי עבד כנהג מונית שכיר עבור מעסיק ששילם לו שכר חודשי, ואף שילם עבורו דמי ביטוח.

מנגד, טען ביטוח לאומי כי יש לדחות את התביעה, והסביר כי לפי צו הביטוח הלאומי, המסווג את מעמדם של המובטחים – התובע היה עצמאי ולא שכיר.

בתגובה, השיב התובע כי כל מטרתו של הצו הייתה להרחיב את מעגל המבוטחים, ולא לצמצמו.

התובע אף זימן לעדות את בעל המונית ומעסיקו לשעבר, שסיפר כי המונית בה בוצעה העבודה הייתה בבעלותו, וכי נהג לשלם לתובע משכורת חודשית קבועה עבור שעות עבודה קבועות, ללא קשר להכנסות המונית.

סימן מובהק

השופטת יעל אנגלברג קיבלה את טענות הנהג, והבהירה כי אכן, הוראות צו הביטוח הלאומי נועדו להרחיב את מעגל המבוטחים.

"יש לבחון תחילה את מעמדו של התובע כעובד שכיר ורק אם ייקבע כי לא ניתן להגדירו ככזה, יהא מקום לבחון את מעמדו על פי הוראות הצו.", כתבה השופטת.

מכאן, השופטת הסבירה כי במקרה זה, בו הוכח שהתובע השתכר על סמך מספר השעות בו עבד, הרי שמדובר בסימן מובהק לכך שהיה שכיר ולא עצמאי.

כמו כן, השופטת הדגישה את העובדה שהמעסיק היה זה ששילם את כל הוצאות אחזקת המונית, שכאמור שייכת לו, קיבל את כל הכנסות המונית, ושילם לתובע את שכרו בהתאם לזמן שעמד לשירותו.

לפיכך, החליטה השופטת לקבל את התביעה, וקבעה כי יש להכיר בתקופת עבודתו של התובע אצל מעסיקו האחרון כתקופה בה השלים את זכאותו לקבלת דמי אבטלה.

התוצאה היא שביטוח לאומי ישלם לתובע דמי אבטלה בהתאם לזכאותו, ויחזיר לו דמי ביטוח ששילם בתקופה בה היה מובטל ולא קיבל דמי אבטלה, בתוספת להוצאות משפט בסך 4,000 שקל.

  • ב"כ התובע: עו"ד אהוד שמואל
  • ב"כ הנתבע: עו"ד בתואל חדד

לעורך דין דיני עבודה | • לפסק הדין לחצו כאן

הכותבת : עורכת דין איריס אלמוג עוסקת בדיני עבודה.

אתר המשפט הישראלי "פסק דין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר