המאמר והתגובה

למה ישיבות "עץ" צונזרו? הטור שחולל הסערה

הרב יעקב ב. פרידמן קבל על צנזור ישיבות הפלג הירושלמי מסרטון שהוקרן בוועידת "דגל התורה", ובתגובה כתב לו הרב שמואל ברוך גנוט: "שכחת מי עומד מאחורי החרמת הפלג הירושלמי" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ועידת דגל התורה (צילום: שוקי לרר)

וועידת דגל התורה שנערכה בשבוע שעבר עוררה הדים רבים בציבור החרדי בכלל ובציבור הליטאי בפרט, כאשר השיח הציבורי נסוב סביב נאומיהם של מרנן גדולי ישראל, הפאנלים בנושאים שונים העומדים על סדר היום של הציבור החרדי וכן הדרישה לשויון מול הסיעה האחות אגודת ישראל.

בטורו בעיתון בקהילה כותב הפובליציסט והוגה הדעות הרב יעקב ב. פרידמן את רשמיו מהוועידה תוך שהוא מציין את המעמד בו השתתף מרן ראש הישיבה הגראי״ל שטיינמן: "בוועידת דגל התורה ניתן היה לחזות בעיניו העצומות של רבן של ישראל, מרן הגראי"ל שטיינמן, הדיוקן הזה הוא אחד המראות המרשימים שעוד נותרו בדור המַשְׁמִים הזה. התייחסותו של מרן הגראי"ל לעולם סביבו מתחלקת לשתיים: ראיה מפוכחת עד להומור ציני, באשר לחולשותיו של דורנו. ויש את החלק בו עוצם מרן את עיניו הטהורות, ואז הוא לובש דמות של מין נביא קדמון, היונק ויוצק את מלותיו, מילה מילה, מתוך צואת דור קודם. באותם רגעי-קסם אופפת אותו ואת שומעיו תחושה עזה של השראה וחזון, והמילים שלו, גם הפשוטות שבהן, מקבלות עוצמה. צוואה לדורות.ברגעים האלו כמעט לא חשוב מה הוא אומר. המעמד עצמו מעניק לדורנו משענת רוחנית. תחושה משכרת רבת עוצמה: יש לנו אב זקן, והנהגה קדושה שתוסיף להשליט בהירות בערפילי התקופה עד יום בוא האדון אל היכלו".

אלא, שבהמשך בוחר פרידמן לתקוף את הוועידה על הנושאים שעלו בה וכותב בעוקצנות: "החלק האחר של ה'וועידה' כבר גלש לפסים אחרים. ראשית, ההשתלחות הרועשת של היו"ר ב'אגודת ישראל' עם רובה נטול-תחמושת. עם רעש לא עושים מלחמה. וודאי לא מנצחים בה. גם אם הרב גפני צודק, ואני אישית מניח שהוא צודק, הרי זה עניין למספרים ולבירור בחדרי חדרים. ניתן לגשת לשאלת מיקומה וגודלה היחסי של 'דגל התורה' ביהדות התורה בתקיפות או ברַכּוּת. אבל גם התקיפות וגם הרַכּוּת אינם עניין לבימות יוקרה של ועידות. בוועידת היסוד של 'דגל התורה' בתשמ"ט, לא הרשה הרב גפני, בצדק, אפילו למחוא כפיים אחר דברי הנואמים, בגלל כבוד המעמד! החלק השני, המבוזה, היה דווקא החלק שאמור היה לייצג את שיאו של הערב, וגרם לאלפים לדמוע מהתרגשות. זו הייתה מצגת מרגשת באמת, על עולם התורה הצומח ומלבלב לעינינו מבין חרבות העבר. הביצוע היה מרהיב. המראות הצדיקו כל דמעה".

"לכאורה חזון העצמות היבשות! למרות רדיפות השלטון, וגרוע עוד מזה, רדיפות הטכנולוגיה – האייפון ימח-שמו הוא 'סטאלין' של תשע"ו - התרבו ספסלי בי מדרשא, ועולם התורה פורח כפי שלא פרח מעולם! אלא שהמיאוס בעניין, נבלי בתוך הצלילים הפעלולים של הווידאו. מתוך המצגת המרשימה "נמחקו" עשרות ישיבות שרבותיהם אינם מזוהים כיום, ברמה זו או אחרת, עם 'דגל התורה'".

"מעבר למצגת, הוכנסו על ידי עסקנים קטני-דעת וקומה, ניואנסים שונים, מעוררי מחלוקת. דוגמה? מכל מסותיו המפוארים של ריש גלותא מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן משך קרוב למאה שנות תורה וקדוּשָה, נבחר במצגת משאו בישיבת 'תורה בתפארתה'. כל מילה מפורשת-יוצאת מפי כהן גדול, כולל כמובן משאו בישיבה הקדושה 'תורה בתפארתה' - היא קודש-קדשים. אבל האם נכון לה לוועידה המנסה לשווק יוקרה בגרות וממלכתיות, להדגיש דווקא את החלק הזה? זה באמת משרת את התנועה? אם מישהו היה מעוניין להציג למשל, את אור שבעת הימים מרנא הגר"א, משנתו ודמותו הנשגבה, האם היה בוחר מכל משנתו ונשגבוּתוֹ רק בכתב-החרם שלו על החסידות?
היו ב'ועידה' רמיזות ובחירות תמוהות נוספות. האם גישה של עסקונה של מכולת זעירה זו תצעיד את 'דגל התורה' ליעדים הגדולים שנכונו לה?".

הרב פרידמן כותב על המצגת בה לטענתו "נמחקו" באופן מכוון ישיבות המזוהות עם הפלג הירושלמי. "אלפים, לא יכולים להתרגש כמו אריה היקר שלנו, על מצגת הפריחה הזו, שכולנו היינו חלק ממנה. 'בית מאיר' ישיבתי מכורתי שלי, למשל, 'מעלות התורה' של מורי ורבי למשל, לא היו חלק ממנה? זו גם טעות טאקטית. משום שה"מחיקה" לא פוגעת בשום דרך בישיבות הנמחקות. אבל מגמת מחיקה ומלחמה - כן עלולים לפגוע בתנועה הגאה בכך שהיא משהו גדול מ'פלג'. תנועה המבקשת, בצדק, לייצג את עולם התורה, אינה יכולה להסתפק רק בעובדה שהיא מגדירה אחרים כ'פלג'. מישהו שאיננו רק 'פלג' צריך להוכיח גודל-רוח, ממלכתיות והתמרכזות בכלל החברה החרדית".

המצגת של דגל התורה

לדבריו: "הניסיון המגוחך "למחוק" בהנף-סרטון אלפי בני תורה על רבותיהם, נוֹאַל. הוא מתאים יותר לעסקונה ליגה ז', מאשר לתנועה קדושה. הוא גם לא ישיג שום מטרה, מלבד הטבעת חותם רשמי על מחלוקת נצחית. ועובדה פסיכולוגית בסיסית: מרגע שהִבְערת את זעם האחר, חיזקת את כוחו. הזעם הוא ממקורות הכוח החזקים של התנועה הנאמנה לדרכו של הגר"ש אויערבאך". הרב פרידמן מצטט מטורו של עורך העיתון אברהם דב גרינבוים שכתב בהקשר זה: "גם במשבר האחרון אותו חווים ב'דגל התורה', בהיפרדותם של בני התורה מהפלג-הירושלמי – צריך להכיר את מגבלות הכוח. לדעת פרופורציות. להתגבר ולהמשיך הלאה. מי שגדול יודע לכבד את מי שקטנים ממנו".

"גם לפני 28 שנה היה קשה לפטרונים האגודאיים להכיר בכם, אנשי 'דגל התורה', אז בשם 'עץ', שעשיתם שבת לעצמכם. אולי קשה לכם להבין את ה'עץ' של היום, אבל זה יעבור. הזמן יעשה את שלו, הם כאן בשביל להישאר".

התגובה: מי עומד מאחורי ההחרמה?

בתגובה לטור, השיב הערב (מוצ"ש) הרב שמואל ברוך גנוט, ממקורביו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי לרב פרידמן וכותב: "קראתי את מאמרך השבוע על דגה"ת. הצלחת להרגיז ולהכעיס אותי. מאד.לא רק משום שהפלג נלחם באופן שיטתי בכל דבר הקשור לדגה"ת. לא רק משום שאנשי הפלג כלל לא הצביעו דגה"ת בבחירות האחרונות ולא רק מפני שאותה ועידה מרגשת וחשובה, הוצגה בהפלס כועידה של כסאולוגיה ופלגנות. אלא בעיקר ששכחתם דבר אחד, יסודי, בסיסי - מי עומד מאחורי ההחרמה הזאת".

"מי שעומד מאחוריה, במילים ברורות, קשות, חדות, הוא מרן הגר"ח קנייבסקי, שאתה עצמך מכתיר אותו מידי פעם בשפע מילות כבוד והערצה. וגם אם לא, זה לא משנה, משום שדגה"ת, עוד מזמנו של רבינו בעל אבי עזרי זי"ע, מחשיבה והחשיבה ותחשיב את הגרח"ק כאחד ממורי דרכה, אחד ומיוחד מגדולי הדור, כאשר גם לשיטת הפלג, הרי 'הנהגת הדור מסורה בידי מרן הגראי"ל שטינמן' קיבלה חותמת מהגרח"ק, ואין ספק שהגרח"ק הוא זה שחתם את נושא ההנהגה, לפחות בקרבנו, לפחות אצל רבבות אנשי דגה"ת".

"והגרח"ק, מהרגע הראשון שהפלג התפלג, שהפלס הוקם, מדבר כל דבר רע נגד הפלג ואנשיו, במונחים של 'חייבי סקילה', 'אפיקורסים', 'משוגעים', 'מבזי תלמידי חכמים' ועוד שלל ביטויים המוכיחים כיצד הגרח"ק רואה את ההתארגנות הזאת. אני באופן אישי, ללא אנשי חצר ובית, מקורבים או מתווכים, שמעתי מפיו התבטאויות קשות ביותר, כמו שאין להשתדך עימם, שהם פסולים לקרוא בתורה/במגילה ועוד".

"כשהוצע לי, יום אחד לאחר צאת 'הפלס', לכתוב במוסף התורני שלו, ביקשתי להתייעץ קודם עם הגר"ח. אנשי הפלס לחצו שקודם אשלח מאמר, כי המוסף חייב להיכנס לדפוס. הסכמתי, ובגליון הראשון של המוסף התורני של הפלס מופיע מאמר שלי, תחת השם הרב ב. לרנר. תבדוק. (אי אפשר להכחיש את החי. ומאמר זה פורסם בשמי, שנתיים קודם לכן, בבטאון באלעד). למחרת שאלתי את הגר"ח. ניסיתי לרכך בכל כוחי את השאלה, והתשובה היתה חד משמעית, בת מילה אחת: אסור!"

"אי אפשר לכתוש את עסקני דגל התורה, כשהם מקיימים את מצוות רבינו הגר"ח קנייבסקי, שמחרים בכל עוז את הפלג, מדבר עליהם כל דבר רע, מונע שידוכים עימם וממליץ לא לקבלם לשום מוסד חינוכי. אדרבה, תבדוק את דברי. היכנס לרשב"ם 23, ובידך דף שאלות. מבלי שאיש יראה את הדף קודם, ותשאל, והתשובה תהיה חדה וברורה: ח ר ם!"

"כאשר באים לשאול את מרן רשכבה"ג הגראי"ל בנושאים אלו, הוא מפנה לשאול את ר' חיים. כאשר הרי גם רבי אהרן לייב יודע מה תהיה תשובתו של הגר"ח. נו, אז... אז מה היא כל מסכת הדמגוגיה הזאת, כאשר גדול הדור עומד מאחוריה, בכל כך הרבה נחרצות?! מבלי להשוות, כמובן. חלילה. אלא רק לטהרת המשל: אם היו מוציאים סרט תדמית על הכהנים הגדולים, היית בא בטענות מדוע לא הביאו הסרטה של יוחנן כהן גדול, ששירת בקודש הקדשים שמונים שנה? לא. מדוע? כי שמונים שנות כהונה נמחקים בסרטון שיוציאו הפרושים, כאשר יוחנן כה"ג נהפך לצדוקי..."

"כמובן שבית מאיר או מעלות התורה לא נהפכו לצדוקים. חלילה. אך בודאי שאין מקום לתלונה מדוע לא מכניסים את תמונתם ישיבתם בסרטון של דגל התורה. אחדות? בבקשה. כשר' חיים יחליט על אחדות, אנחנו נילחם למענה. לעת עתה ר' חיים, מורה דרכינו, מדבר כל העת על מלחמה וחרם טוטאלי. יש לך טענות? תפנה לכתוב נגד רבי חיים. לא נגד עושי דברו הנאמנים והצייתנים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר