תעלומת ה'רב' המתחזה

"ראיתי איך ג'קוב נגע בספר תורה והבנתי - הוא לא באמת רב"

קריסטוף קזימירצ'ק, העיתונאי שחשף את פרשת "הרב ג'קוב המתחזה" ששימש כרב קהילה בפולין, מספר בראיון לכיכר השבת על הרגע בו הבין שמדובר במתחזה. חברת הקהילה: "רימו אותנו" (עולם)

משה ברדא | כיכר השבת |
ה"רב" ג'קוב (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק שהוסר מהרשת)

סערת ה"רב" הפולני המתחזה ממשיכה להכות גלים: לפי העיתון הפולני "קול פולין הגדולה" (Glos Wielkopolski) האדם הכריזמטי ששימש כרב בעיר פוזנן, אכן הודה כי לא באמת היה רב, אלא התחזה לכזה. לפי העיתון, שמו האמיתי של המתחזה הוא יאצק ניסזוקטה.

במקביל, ראשת הקהילה במקום, גב' קובוס, ניסתה להרגיע היום (חמישי) בשיחה עם "כיכר השבת" וטענה כי ניסזוקטה לא שימש כרב באופן רשמי: "הוא בכלל לא היה רב במקום, זה לא נכון מה שמספרים. פנו אליו אנשים והוא נתן להם להמשיך לקרוא לו ככה, זה כל הסיפור".

ה"רב" (מתוך התקשורת הפולנית)

עם זאת היא הוסיפה ואמרה כי "אני באופן אישי מרגישה רע עם כל הסיפור הזה, בדיוק כמו הקהילה היהודית במקום. אנחנו המומים מהמקרה" לדבריה, "'הרב' למד עברית באמצעות רדיו ישראלי". קובוס הוסיפה ואמרה כי ניסזוקטה "היה קתולי אדוק, הוא הגיע ממשפחה קתולית ונשא איתו סיפור לא מובן שאנחנו לא בדיוק מבינים כרגע".

"המתחזה השיב לבני הקהילה עם שאלות הלכתיות"

שליח חב"ד בוורשא, שלום בער סטמבלר, אמר ל"כיכר השבת" כי "הקהילה היהודית נפלה בתרמית של 'הרב המתחזה'. היהודים שהיו במקום תמיד התלוננו ושאלו 'מדוע אין רב לקהילה'. כשהגיע 'הרב', הוא הצליח למשוך את ליבותיהם".

"אני מדבר עם יהודים מהקהילה והם מספרים לי שהרב הוצג על ידי ראשת הקהילה בפוזנן, שהיא גברת מאוד פעלתנית ועושה דברים רבים במקום. אז היא אמרה שהנה הגיע הסוף לסאגה המתמשכת ולכך שבכל פולין יש רב, ובפוזנן אין".

"מובן מאליו שבמקום כזה שאין בו הרבה אידישקייט, לא שואלים שאלות של מנהגים, אלא שאלות בהלכה" אומר סטמבלר. "הקהילה היהודית במקום ממש המומה מכל מה שקרה, הם כואבים".

"כפעילים לטובת היהודים" הוא אומר, "אנו צריכים להתמקד איך להוציא אותם מכל מה שקרה להם, ולא להתמקד בשאלה להיכן הרב הצליח להמלט" הוא מוסיף בהתייחסו לעיסוק הרב בשאלה להיכן נמלט הרב המתחזה.

ה'רב' עם הבישוף ונציגי הכנסייה (swietywojciech.archpoznan.pl)

חברת הקהילה שנפלה בפח של הרב המתחזה, אישרה בשיחה עם "כיכר השבת" כי "הרב" ג'קוב אכן ייעץ לבני הקהילה בשאלות הלכתיות ולא רק שימש כדמות רוחנית.

"ראיתי איך הוא נגע בספר תורה והבנתי - הוא לא רב"

קריסטוף קזימירצ'ק, העיתונאי שחשף את הפרשה המסעירה בעיתון "קול פולין הגדולה" סיפר היום ל"כיכר השבת' כי "משנת 2009 יאצק ניסזוקטה התחזה לאזרח ישראלי שעבד בחיפה, הוא אמר שקוראים לו יעקב בן ניסטל וטען שהבן שלו עדיין מתגורר בחיפה ומשרת בצה"ל".

"הוא התחזה כרב יהודי בפוזנן, השתתף באירועים רישמיים שבאחד מהם אף השתתפה שגרירת ישראל. הוא ניהל תפילות, אמר קדיש באירועים גדולים, ערך מפגשים בבתי ספר והרצאות בכנסיות והכין 'אוכל כשר' בשביל אורחים בקהילה. הוא אמר שהוא יודע עברית, אבל זה שקר".

"אחרי הדיווח שלי שהוא לא רב, השגתי מידע שהוא גם לא אזרח ישראלי מחיפה. צלצלתי אליו, בהתחלה הוא ניסה לרמות אותי, עד שבסוף הודה שזה לא שמו האמיתי".

נואם בכינוס דתות (מתוך יוטיוב)

לדברי קריסטוף קזימירצ'ק: "ה'רב' הלך עם זקן ובגדים אורתודוכסים, הוא היה אחראי על הצרכים של הקהילה היהודית, סמכויות שנתנה לו ראשת הקהילה הגב' קובוס. התרשמתי בהתחלה שיש לו ידע ביהדות, עד שראיתי שהוא נוגע בקלף של ספר תורה ביד, מה שלא נהוג ביהדות".

"הקהילה היהודית בפוזנן עצמה לא רוצה לדבר על הסיפור, היא סבורה שלא קרה כלום ואין לה שום כוונה ללכת למשטרה או לפרקליטות. אף אחד לא מחפש אותו" הוא מוסיף.

לפי הדיווח שהופיע בימים האחרונים ב"Times of Israel", לרב היה עמוד פייסבוק פעיל תחת הזהות "יעקב בן ניסטל", בה אכן צויין מקום הולדתו כחיפה בישראל, אולם העמוד הוסר בימים האחרונים ונעלם יחד עם הרב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר