תיעוד מהכלא ביוהנסבורג

"גיהנום עלי אדמות": כך עבר ליל הסדר על הרב אליעזר ברלנד

בשיחה מיוחדת מיוהנסבורג, מספר גבאו של הרב אליעזר ברלנד על ליל הסדר בכלא: "סוהרים לפחות עוזרים לו וגם מבקשים ממנו ברכות" • "כמעט נעצרנו אבל הצלחנו להכניס לרב מצות ויין" (חסידים)

הגבאים עם הרב, בכלא (צילום בלעדי: כיכר השבת)

"זה גיהנום עלי אדמות כפשוטו, גרוע מכל מה שהרב עבר עד עכשיו", כך מספר בשיחה עם "כיכר השבת" מיוהנסבורג, משה נחמן שטרית, גבאו של מנהיג "שובו בנים" הרב אליעזר ברלנד שחגג את פסח בבית המעצר.

לדבריו: "ברוך ה'. הרב מתמודד עם הסבל הנוראי שעובר בגבורה אדירה. זה הגיהנום עלי אדמות כפשוטו. גרוע מכל מה שהיה עד עכשיו. הוא נראה אמנם חלש".

איך עבר על הרב ליל הסדר בכלא?

"אנחנו לא יודעים, הרב לא סיפר כלום. כשאנחנו רואים אותו הוא מדבר רק דברי תורה או מבקש שנביא לו ספר". הגבאי מספר על היחס לרב ברלנד בכלא ואומר כי "ממה שראינו, חלק מהסוהרים לפחות עוזרים לו וגם מבקשים ממנו ברכות". לדבריו: "הרב יושב ולומד שולחן ערוך חושן משפט כל היום בעיון רב, התנאים מחרידים"

הרב בכלא עם הגבאים

איך הצלחתם להכניס לו מצות ויין?

"הרבה סיעתא דשמיא. כמעט נעצרנו אבל הצלחנו להכניס הכל". הגבאי מספר כי "לאחד הגבאים יש אישור מיוחד מבית המשפט להכניס אוכל פעמיים ביום, אבל הרב רוצה רק שיביאו לו ספרים".

איך החסידים ביוהנסבורג מסתדרים בלי הרב?

"זו שאלה לחסידים. הגבאים נמצאים סביב בית הכלא כל הזמן. אבל נראה שטוב להם, קנו להם כל מה שצריך לחג וגם שיכון נאה מחוץ לעיר, כשעה נסיעה".

מה המסר האחרון שהחסידים קיבלו מהרב?

"לעשות ליל סדר בשמחה ביותר".

הרב ברלנד עם חסידים ביוהנסבורג. ארכיון (צילום: כיכר השבת)

כזכור, בשבוע שעבר קבע בית המשפט ביוהנסבורג כי הרב ברלנד יישאר בחודש הקרוב במעצר כאשר הערכה בקרב קהילתו שבמהלך החודש הזה הרב יוסגר לישראל.

בתוך כך, חסידיו של הרב מתארגנים לערוך מחר (שני) בבוקר הפגנת מחאה מול שגרירות דרום אפריקה בישראל , ברחוב אבא הלל ברמת גן.

לפי התוכנית, אוטובוסים מכל רחבי הארץ יביאו את החסידים אל מול השגרירות בשעה 07:00 בבוקר, שם יערכו תפילת שחרית ואמירת תיקון הכללי ולאחר מכן יסבירו את העוול שנעשה לטענתם לרב ברלנד.

"ספר תורה מבוזה בבית כלא בתנאים נוראים על ידי אנשים רשעים שכול חפצם להזיק, להרע ולהבזות את כבוד התורה ולתת מכשול לתנועת התשובה שמפיץ מורינו ורבינו הרב אליעזר ברלנד", הם אומרים.

במקביל, בהוראת הרב ברלנד, נערכים החסידים לעצרת חג לילית, במערת המכפלה בחברון, ביום רביעי, ד' דחול המועד פסח, בשעה 22:00 בערב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר