בלעדי לכיכר השבת

יהודי טהרן מציגים: כך נראה חג הפסח שלנו

כמו בכל נקודה יהודית בעולם, גם אחינו היהודים שבטהרן חוגגים את פסח כהלכתו, זאת לאחר ימים ארוכים של ניקיונות וצחצוח הבתים. רב בקהילה סיפר ל"כיכר השבת" על פסח בבירה האיראנית (בעולם)

משה ברדא | כיכר השבת |
(צילום בלעדי עבור כיכר השבת)

פסח בתפוצות ישראל: כמו בכל נקודה יהודית בעולם, גם בטהרן, בירת איראן המנוכרת למדינת ישראל, נערכו מראש לליל הסדר, צחצחו את הבתים וחגגו את פסח כהלכתו. אז איך זה לחגוג פסח במדינה שלא מחבבת בלשון המעטה את מדינת היהודים? אלו מנהגים יחודיים יש לקהילה במקום והאם הממשלה מתנכרת ליהודים?

רב מוכר בקהילה היהודית בטהרן ששוחח עם "כיכר השבת", סיפר על חיי הקהילה היהודיים בעיר, המלאים וגדושים בתוכן רוחני. "למדתי באמריקה, בישיבת "נר ישראל" בבולטימור. אני מוסמך לרבנות גם מהישיבה עצמה וגם מרבה הראשי של בולטימור" סיפר על עצמו. "יש לנו פה שיעורים, יש גוף כשרות שפועל במקום, הרבה בתי כנסיות - בדיוק כמו כל קהילה מסודרת". הקהילה, אגב, מונה בסביבות ה-10 אלף יהודים.

מאפיית מצות בטהרן (צילום בלעדי עבור כיכר השבת)

"הנשים גם הולכות לבית הכנסת בשבתות, בניגוד לקהילות בהן לא כל הנשים הולכות לבית הכנסת" מספר הרב על המנהגים בטהרן. "היהודים מכינים את היין בעצמם, כל אחד בביתו. יש לקהילה שלנו מקום שמכינים בו מצות מכונה תחת הכשרות שלנו. ישנן משפחות שמחמירות יותר, אז הם מביאות מצות שמורות עבודת יד ממקומות אחרים ומשתמשים בזה בליל הסדר".

"את ליל הסדר אנו עושים על פי מנהגי הספרדים, בעל הבית מגיע לבית, אומר "עבדים היינו לפרעה במצרים" והקטן שבחבורה שואל "מה השתנה הלילה הזה מכל הלילות?" מספר הרב, "אנחנו קוראים כמה מילים בעברית ומתרגמים לאנשים שלא מבינים את ההברה".

הרב מספר על מנהג מיוחד בקרב יהודי איראן: "לא ראיתי שעושים זאת בשום קהילה בעולם - בזמן שקוראים את "דיינו" באגדה של פסח, מחלקים בצלים עם עלים לכל המסובין, ומכים האחד את השני". הרב מסביר את הסיבות למנהג: "אני חושב שהוא מגיע משני טעמים, א - בשביל הילדים שלא ירדמו, ב - זכר למלקויות שקיבלו אבותינו במצרים".

אפיית מצות בטהרן (באדיבות המצלם)

"בניגוד למה שהרבה אנשים בעולם חושבים, אנו חוגגים את הכל בחופשיות" מספר הרב. "יש לנו חופש פולחן בטהרן, אנחנו יכולים ללכת לבתי כנסיות להתפלל וגם ללכת לבתי מדרשות כדי ללמוד תורה. יש לנו גם בתי ספר שאנו לומדים בהם את עניני הדת ושמירת מצוות בדיוק כמו בקהילות אחרות בלי שום בעיה ברוך ה'. אפילו המוסלמים והממשלה במקום מאוד מכבדים את זה, הם לא מפריעים ואפילו עוזרים"

כמו בכל קהילה יהודית בעולם, גם בטהרן ייחדו מקום מיוחד עבור אלו שידם אינה משגת לחגוג את הפסח: "אותם אנשים שאינם יכולים לחגוג את ליל הסדר בביתם, יכולים לעשות את הלילה כאן יחד עם כל בני הקהילה" מספר הרב.

שולחן חג בטהרן (צילום בלעדי עבור כיכר השבת)

"יש לנו מנהגים מיוחדים רבים בפסח. כולנו קונים כאן פיצוחים וקולים אותם בבית כמו שעשו אבותינו פעם. אין כמעט שום דבר כשר לפסח, אנו מיצרים כמעט הכל לבד - מגבינה כשרה לפסח ועד רסק עגבניות".

לסיום, מה תרצה לאחל לגולשי כיכר השבת?

"שיהיה חג פסח כשר ושמח"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר