ניו יורק סוערת

"רב הסלבס" התגרש בפעם החמישית ונאלץ לפרוש מתפקידו

הרב מארק שנייר כבש בימים האחרונים את כותרות העיתונים בניו יורק בשל סערה שפרצה בקהילתו לאחר גירושיו בפעם החמישית, מה שהביא את תלמידיו לדרוש ממנו: תתפטר מיד מתפקידך (עולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב מארק שנייר (צילום מסך מתוך יוטיוב / FFEU)

אין איש עסקים יהודי בניו יורק בכלל ובמנהטן בפרט שלא מכיר או לפחות שמע את שמו של הרב מארק שנייר. שנייר, או שניאור בעברית, הינו בנו הססגוני של הרב ארתור שנייר המכהן כרב בית הכנסת "פארק איסט סינגוג" (בו משמש החזן יצחק מאיר הלפגוט כחזן ראשי). מספר תקריות וחילוקי דעות כמו גם רצון להיות רב עצמאי, גרמו לרב מארק הבן לפרוש ולהקים קהילה משלו, יותר פתוחה ומודרנית משל אביו.

שנייר כיהן בשנים האחרונות כרב של שני בתי כנסת אורתודוקסים מובילים במדינת ניו-יורק: האחד -ה"ניו יורק סינגוג" במנהטן והשני - "המפטון סינגוג" בעיירת הנופש ווסת'המפטון בלונג-איילנד. שניים שהם בעצם אחד, מאחר וברוב ימות השנה המתפללים של שנייר נמצאים במנהטן, ואילו בקיץ הם מבלים בעיירת הנופש היוקרתית.

בעוד אביו התחבר לאליטה הוותיקה של ניו יורק, עורכי הדין, הבנקאים ואנשי העסקים הוותיקים, קמנ לעצמו הבן שם דווקא אצל אנשי העסקים הצעירים כמו גם האמנים והסלבריטאים. שנייר הפך עד מהרה לרב מוכר ומוערך ונבחר ברשימת 50 הרבנים המשפיעים של מגזין ה"ניוזוויק" כשבנוסף הקים קרן להבנה בין גזעית שמטרתה היתה להרבות אחדות בין יהודים לשחורים ובין מוסלמים ליהודים. בשנים האחרונות צצו מדי פעם שמועות ורכילויות אודות חיים הזוגיים של שנייר, אולם הוא הצליח להתמודד עם הדבר.

אלא שנדמה שבתקופה האחרונה הפך העניין למשבר של ממש המאיים על פעילותו הרוחנית של שנייר, כאשר בשלב זה הדבר הגיע לכדי פיצוץ כששנייר הודיע על התפטרותו מהרבנות זאת לאחר לחץ מחברי הקהילה הליברלית שטענו כי אינו מתאים וכי "הגזים בהתנהגותו האישית".

שנייר בן ה-57, היה נשוי והתגרש חמש פעמים. אולם נדמה כי הקשר הזוגי האחרון שלו הכעיס את בני הקהילה וגרם למשבר החמור. "הוא אינו מתאים להיות הרב של הקהילה שלנו" כתב אחד המתפללים הוותיקים במייל נזעם לחבריו. שנייר, דור 18 של שושלת רבנית מוערכת, נכנע ללחץ כדי להציל את כבודו והודיע ​​על התפטרותו.

בהודעת דואר אלקטרוני ששלח למתפללים הודיע כי "הקיץ הקרוב יהיה העונה האחרונה שלי כרב הקהילה". שנייר מציין כי ימשיך להיות חבר מן המניין בבית הכנסת.

בהיותו בן 21, כשהיה תלמיד ישיבה, נישא שנייר הצעיר לרעייתו הראשונה. אולם הנישואין החזיקו מעמד פחות משנה והשניים התגרשו. "הייתי צעיר," סיפר שנייר למגזין Tablet "אנחנו עושים טעויות כשאנחנו צעירים".

כעבור כמה שנים, נישא הרב הצעיר לאישה נוספת. אולם בשנת 1992 התגרש בשנית. בקיץ 1993 נישא הרב שנייר לתושבת פורטלנד בטקס מצומצם ויוקרתי. אחד הנוכחים בחתונה סיפר: "היה נדמה שהכל יחזיק מעמד, הם היו הרב והרבנית של הקהילה החדשה שהקים אז והיו נערצים על כולם". לאחר 12 שנות נישואין, הגיעו גם הנישואים הללו למשבר ורעייתו לשעבר אף הוציאה לאור ספר בנושא.

בשנת 2006, נישא שנייר בפעם הרביעית במעמד מצומצם שהתקיים בבית הכנסת בהמפטון. בשנת 2009, לכבוד יום ההולדת של שנייר, תרמו בני הזוג אריה אסייתי במשקל 400 קילו לגן החיות התנ"כי בירושלים. אולם בשנת 2010 צץ משבר חדש. חוקר פרטי ששכרה האישה גילה ממצאים מביכים והביא לפיצוץ גדול שסיים גם את הנישואים הרביעיים של הרב.

בשלב זה, החלו הרינונים אחר אורח חייו של הרב וחלק מבני הקהילה ביקשו מהרב לקחת עצמו לידיים ולעבור טיפול או לחילופין להתפטר מתפקידו הרוחני. חלקם אף פרשו במחאה מבית הכנסת ועברו להתפלל במקום אחר. "הוא זקוק לטיפול" הצהירו רבים מהם. "זה כבר הפך לבדיחה בקרב המתפללים, מתי תהיה החתונה השנתית של הרב", סיפר בגיחוך אחד מבני הקהילה.

למרות השמועות, המשיכו רבים להסתופף בצילו ולהתפלל מידי שבת בבית הכנסת. "צריך להבין מדובר ברמה הגבוהה ביותר של אנשי העסקים", מספר אחד מהם. "בכל שבת היה קידוש מפואר עם כל סוגי המאכלים. 12 סוגי הרינג כנגד 12 השבטים, נקניקים, סוגי קוגעל, מסיבה של ממש".

שנייר התחתן בפעם החמישית וב-2014 נולד לזוג בן קטן. אלא שגם הנישואים הללו לא שרדו. גילוי שגילתה רעיית הרב החמישית היה "הקש ששבר את גב הגמל", כך לפי חברי הקהילה. "הוא מנצל את המעמד לרעה" אמרו בני הקהילה וביקשו את התפטרותו המיידית. "הוא לא מייצג את האורתודוכסים או את היהדות בכלל בדרכי התנהגותו" אמר אחד המתפללים.

מנגד, טען עוזרו של הרב כי מדובר בחוצפה. "הרב הקים את בית הכנסת ואת הקהילה יש מאין בעשר אצבעותיו. לסלק אותו מכאן, מהבית שלו? זו נבזות שאין כדוגמתה". כך או כך, הסיפור הצהוב מסעיר את העיר ניו יורק והגיע לכותרות העיתונים. מה שלא הוסיף כמובן לקידוש השם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר