תרבחו ולא תסעדו

האדמו"ר מסאטמר: אכילת חמץ? רק שלושה ימים אחרי החג

האדמו"ר מסאטמר יוצא במתקפה חריפה נגד המאפיות שכותבים על המוצרים "נאפה לאחר הפסח", והכריז כי לא יאפשר למכור בחנויות חמץ אלא רק שלושה ימים לאחר צאת החג (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום ארכיון: א' בליק)

האדמו"ר מסאטמר יוצא במתקפה חריפה נגד המאפיות שכותבים על המוצרים "נאפה לאחר הפסח" כאשר המציאות היא שהדבר לא נעשה אחר הפסח והם מכינים את המאפים מבעוד יום.

האדמו"ר הכריז על תקנה חדשה בעיר קרית יואל לפיה לא יאפשר לחנויות למכור מוצרי מאפה מכל סוג שנמכרו לגוי ושכתוב עליהם "נאפה לאחר הפסח", זאת עד 3 ימים אחר צאת החג.

גם מוצרים שנמכרו לגוי במכירת חמץ לא ימכרו בחנויות עד 3 ימים אחרי חג הפסח, ורק מיני מאפה שכל תהליך האפייה החל לאחר צאת החג יוכלו בעלי החנויות למכור בעיר.

בדרשה השנתית של האדמו"ר, בכינוס הכללי הנערך מידי שנה בחול המועד פסח, בהיכל בית המדרש של החסידות בווילאמסבורג, התיייחס האדמו"ר מסאטמר באריכות לכל ה"היתר" של מכירת חמץ לנכרי.

האדמו"ר הסביר שכל ההיתר נוצר בדוחק, ואך ורק על סחורה שנשארה בידי היהודי ויש לו הפסד מרובה לזרקו ולבערו, ולכן התירו לו למכור את זה לגוי עד לאחר חג הפסח כדי לא לעבור על איסור בל יראה.

אבל לפי המבואר בפוסקים ("היטב לב", "הישועת יעקב" ועוד) אסור ליהודי לקנות 'לכתחילה' חמץ לפני חג הפסח ולמכרו לגוי כדי שיהיה לו חמץ מיד בצאת החג שיוכל למכור ללקוחות.

הרבי ציין כי בשל בעיה זו, נהג אביו האדמו"ר הברך משה זצ"ל, שלא למכור 'חמץ בעין' עבור בעלי החנויות שהזמינו עוד לפני הפסח סחורה כדי שיהיה להם מיד בצאת החג.

האדמו"ר הסביר שכיום, בדור התאוות הרעות השולטות בעולם, אנשים חושבים שהם חייבים "מיד" אחרי החג לאכול את כל סוגי מאכלי חמץ וכל מיני מאפה בעולם, ומשכך התחילו המאפיות להכין כבר בערב פסח חמץ גמור ומקפיאים אותו, ובמוצאי החג אופים את החמץ שהיה בהקפאה בחג וכותבים "נאפה" לאחר הפסח.

מלבד זה שהם עוברים על איסור "הונאה" שהם משקרים לציבור שחושב שזה לא היה בכלל לפני החג, גם האפייה שנעשית אחרי החג לא חל עליה "מכירת חמץ" כי היהודי לא באמת מוכן למכור את החמץ לגוי בגלל ההפסד.

כאמור, בשל עובדה זו, החליט האדמו"ר מסאטמר, שהינו מכהן בנוסף גם כרב העיר קרית יואל, שבעירו לא ימכרו החנויות והמאפיות "חמץ" שנמכר לגוי לפני הפסח: לא חמץ רגיל, ולא מיני מאפה שנקפאו ולא נאפו, זאת עד 3 ימים אחר החג שאז כבר ניתן להכין את הכל בלי להכשל באיסור בל יראה ובל ימצא

האדמו"ר ביקש שגם בווילאמסבורג ובשאר מקומות בעולם האנשים לא יקנו מוצרים כאלו עד 3 ימים אחר החג כדי שלא יהא חוטא נשכר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר