מאבק השבת באשדוד

בעלי עסקים עתרו נגד חילולי השבת בעיר

13 בעלי עסקים בעיר אשדוד הגישו עתירה מנהלית נגד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי וכן נגד בעלי עסקים שפותחים את שערם ביום השבת בדרישה לאכוף את חוק העזר ולמנוע פגיעה בעסקים (בארץ)

משה ברדא | כיכר השבת |
ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי (צילום: משה שי - פלאש 90)

13 בעלי עסקים בעיר אשדוד הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי נגד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי וכן נגד בעלי עסקים שפותחים את שערם ביום השבת, בהם מפעילי מרכזי המסחר "ביג" ו"סטאר סנטר" בעיר.

לטענת העותרים, "אם החוק לא ייאכף יהיה בכך משום ריקון מתוכן של זכותם של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים ליום מנוחה, אשר על מנת לשרוד כלכלית ייאלצו לפתוח את עסקם במנוחה השבועית בניגוד לרצונם, או יגיעו למצב של קריסת עסקם, בשל חוסר היכולת לעמוד בתחרות בעסקים הפועלים במרכזי הקניות במנוחה השבועית".

בעלי העסקים, לא הסתפקו בעתירה נגד העסקים שמחללים שבת ועתרו גם נגד ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי. לדבריהם, "מדיניותו פוגעת בתושבי העיר חפצי יום המנוחה השבועי בעירם ומסבה להם נזקים בלתי הפיכים, בשל היעדר קיומו של פיקוח מינהלי הולם ויעיל על מסחר הוגן, בשעה שעברייני החוק נהנים ומתעשרים שלא במשפט".

לפי העתירה, העירייה בראשות לסרי מנהלת הליכים משפטיים רק נגד חמישה בעלי עסקים הפועלים בשבת מתוך 230 העושים כן. יתרה מזו, מעדות שמסר מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, ביהמ"ש השלום בעיר, בדיון בעניינם של חמשת בעלי העסקים המדוברים, עולה כי מספר בעלי העסקים הפתוחים בשבת בקביעות יותר מהכפיל את עצמו ב-7 השנים האחרונות.

ליבת העתירה מתבססת על חוק עזר לאשדוד (פתיחת בתי עסק וסגירתם), לפיו לא יתקיים מסחר בשבת בעיר. העותרים טוענים כי לפחות 230 חנויות במרכזי המסחר "ביג" ו"סטאר סנטר" פועלות באין מפריע ובאין אכיפה עירונית. בהתאם לחוק העזר העירוני, העותרים דורשים כי ביהמ"ש יחייב את ראש העירייה להוציא צווי סגירה לעסקים מפירי החוק, לתקן את חוק העזר העירוני באופן שתקצוב גובה הקנסות שפקחי העירייה מטילים על עברייני החוק לפי דרגת קנס א' (730 שקל), במקום דרגת קנס ג' (320 שקל) הנהוגה היום כדי להרתיע עברייני חוק.

מדובר ברשות היחידה בישראל שקבעה את דרגת הקנס הנמוכה ביותר בגין הפרת חוק העזר העירוני.

רועי לחמנוביץ', מנכ"ל קואליצית שבת שוויון, אומר כי "עתירת הסוחרים נגד עיריית אשדוד והעומד בראשה היא עדות למצב המעוות שנוצר, בו מי ששומר על החוק מפסיד כסף ומי שמצפצף עליו גורף רווחי ענק על חשבונם. פתיחת מתחם הקניות ביג בשולי העיר לא מותירה שום סיכוי לעסקים הקטנים שבה לשרוד, כל בר דעת מודע לכך שמי שקונה בשבת לא יחזור לעשות זאת במהלך השבוע.

"ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי, מאפשר בדעה צלולה את רמיסת העסקים הקטנים בעירו ובאופן אבסורדי מפר באופן שיטתי את החוק. לכולנו הזכות לנוח יום בשבוע, גם לבעלי העסקים הקטנים וגם לעובדים השכירים שנאלצים להקריב את יום המנוחה השבועי שלהם עם משפחותיהם למען עבודה בשכר מינימום במתחמי הקניות הענקיים ברחבי הארץ. הקואליציה לשבת שוויון חרטה על דגלה לחתור לקיום הפרדה מוחלטת בין מסחר ובין פעילות בילוי ופנאי בשבת. אסור לנו לקבל את המצב בו עובד או בעל עסק נענש על היותו יהודי המבקש לנוח בשבת".

איציק דינה, בעלים של החנות בליני בעיר, מספר ל"כיכר השבת" כי "הקו שלי שהחנויות צריכות להיות סגורות בשבת וכל זה מבחינה אחת - לא מבחינה דתית אלא שיהיה מסחר הוגן בעיר, מה שנוצר שאנשים שקונים ביום שבת ממתחם 'ביג' לא מגיעים לקנות ביום חול אצלינו".

"אם 'ביג' פתוח וה'סטאר סנטר' פתוח ביום השבת אז האנשים שמטיילים בשבת לא מגיעים באמצע שבוע וזה פוגע בעבודה שלנו", הוא מוסיף. "מאז שנפתח ביג אנשים פחות באים לקנות ויש לי הפסד כספי מהעניין הזה".

עו"ד אורי ישראל פז, בא-כוח קואליציית שבת שוויון, מסר ל"כיכר השבת" כי "עתירת הסוחרים נגד עיריית אשדוד והעומד בראשה שנבחר בזכות הציבור שומרי המצוות והחרדי בעיר, היא עדות למצב המעוות שנוצר שבו מי ששומר על החוק מפסיד כסף ומי שמצפצף עליו גורף רווחי ענק על חשבונם. לכולנו הזכות לנוח יום בשבוע, גם לבעלי העסקים הקטנים וגם לעובדים השכירים שנאלצים להקריב את יום המנוחה השבועי שלהם עם משפחותיהם למען עבודה בשכר מינימום במתחמי הקניות הענקיים ברחבי הארץ. אסור לנו לקבל את המצב שבו עובד או בעל עסק נענש על היותו יהודי המבקש לנוח בשבת".

עו"ד פז יצא בקריאה לממשלת נתניהו המאפשרת לעיריית אשדוד, החמישית בגודלה בישראל, לעקוף את חוק שעות עבודה ומנוחה. "אני קורא לממשלת נתניהו לשים סוף לסאגה של הפרות חוק סדרתיות, ותמה איך קורה שדווקא בתקופה שבה הממשלה שלנו מורכבת מסיעות כמו ש"ס והבית היהודי, המסחר בשבת בישראל נמצא בשיאו?!".

גורמים בעירייה מסרו בתגובה כי "כרגע אנו לא מוציאים התייחסות לדבר, אנחנו נקבל את זה ונשמע מה יש לבית המשפט לומר, ובכן הלשכה המשפטית שלנו תתייחס לכך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר