ממתינים למבחן

שביתת הטסטרים: כך זה נראה מהצד של בחורי הישיבות

שביתת הטסטרים שנמשכת מזה מספר שבועות, מביאה בחורי ישיבות רבים ואזרחים בכלל להוציא כסף מיותר בהמתנה ממושכת למבחני הנהיגה. "כיכר השבת" שוחח עם כמה מהם (רכב, חדשות)

משה ברדא | כיכר השבת |
הפגנה נגד משרד התחבורה, הבוקר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שביתת הטסטרים שנמשכת מזה מספר שבועות, מביאה בחורי ישיבות רבים ואזרחים בכלל להוציא כסף מיותר בהמתנה ממושכת למבחני הנהיגה. בשיחה עם "כיכר השבת" קוראים הממתינים לטסט לשר התחבורה להביא לסיום השביתה בהקדם.

דניאל, בחור ישיבה כבן 19 מבני ברק סיפר כי "עשיתי תיאוריה לפני חצי שנה, מאז עברתי שיעורי נהיגה. כשהגעתי לישורת האחרונה אחרי שנים של שיעורים בלי הפסקה, פתאום אני מגלה שבוחני הנהיגה החליטו לשבות וכתוצאה מכך אני נאלץ לעבור עוד ועוד שיעורים כדי לשמור על כושר הנהיגה שלי ומוציא סתם כסף שהולך לריק".

גם ישי, בחור ישיבה בן 22 מירושלים ממתין כבר תקופה למבחן: "באמצע שיעורי הנהיגה התבשרתי שמתחילה שביתה, בתחילה לא ייחסתי לזה חשיבות אבל לאט לאט התברר לי שזה הולך להיות מורכב ממה שחשבתי, השביתה מתארכת וכל צד מתבצר בעמדתו".

"לא נראה שהולך להיות סוף לסיפור הזה, משרד התחבורה מבחינתי מתעלל באזרחיו, אני שילמתי כבר אלפי שקלים וכל שבוע שעובר אני מוציא עוד כסף מהכיס כי לעמוד בכושר הלימוד, שלא אשכח את הכללים ואהיה מוכן בכל רגע נתון לטסט. אני לא יודע מתי זה יגיע, באופן כללי סיימתי את השיעורים אבל כל שבוע אני הולך כמה פעמים כדי לא לשכוח" הוא חוזר ואומר.

"במקביל החלטתי יחד עם חברי דניאל לצאת בעצומה בה אנו מבקשים מציבור מעוכבי הטסט שמונה מעל 40,000 תלמידים/ות לחתום עליה בניסיון להשמיע את קולנו מעל אוזנו האטומה של השר כץ, פתחנו גם קבוצת וואטסאפ וכן קבוצה בטלגרם עם אלפי חברים/ות, בניסיון להשמיע קול מחאה ושמשהו יתחיל שם לזוז במשרד התחבורה שלא מפסיק את ההתעללות בנו האזרחים הקטנים"

הם מוסיפים: "אנחנו קוראים לשר התחבורה כץ להפסיק את המאבק עם הטסטרים ולנהל מו"מ במטרה שנוכל כבר לסיים את הסאגה הזאת ולגשת לטסט".

דניאל וישי לא לבד. תלמיד הישיבה אליהו מנהריה מספר כי החל ללמוד נהיגה לפני יותר משנה: "עשיתי כבר שלושה טסטים, באמצע עברתי למורה יותר רציני שהוא בעצם מנהל בית ספר ללימודי נהיגה, עשיתי את זה בתקווה שזה יעזור לי בעיר שלי, במחשבה שאולי הטסטרים יותר מכירים אותו... בסוף התברר לי שגם זה לא יעזור מול כנופיית הטסטרים, עשיתי כבר קרוב ל-50 שיעורים שזה יוצא משהו כמו 6,000 ש"ח לא כולל טסט פנימי, תיאוריה, ועוד שלוש טסטים חיצוניים".

"הרשיון עד עכשיו עלה לי בסביבות ה-7,500 ש"ח ואני עדיין לא רואה את הסוף. אני מתוסכל, קשה לי עם זה. משרד התחבורה מנהל מאבק על הגב שלנו, אנחנו קוראים לשר התחבורה להפסיק להתעלם מאיתנו ולנהל עם הטסטרים משא ומתן במטרה לסיים את הסאגה הזאת".

עתניאל לירן, מורה נהיגה מזה 18 שנים בבי"ס לנהיגה אור ירוק, אומר כי "עוד טרם פרצה השביתה, טרם דיברו על הפרטה, תלמידי נהיגה היו סובלים ממשך זמן ארוך מאוד בין מבחן למבחן. עם כניסת נושא ההפרטה, משך הזמן רק התארך".

"תלמידים ומורים לנהיגה סבלו מתחושת קיפוח. בוחן נהיגה היה יוצא למבחן נהיגה, לעיתים מעביר ולעיתים אף מכשיל, וזאת לעיתים בצדק ולעיתים באופן שרירותי. מאותו רגע, התלמיד יוצא למסע תלאות של המתנה למבחן חוזר. עם כניסת נושא ההפרטה לשיח, הסבל והתלאות רק עלו. זמן ההמתנה עלה, הכשלות שרירותיות וחסרות סיבה. תלמידים ביקשו לערער על הכשלתם ובתמורה ערעורם לרוב נדחה. אם התקבל, נקבע להם מבחן חוזר בניגוד להיגיון. ערעור שמתקבל- דהיינו תלמיד צודק ובוחן טועה, לתלמיד מגיע רשיון. אך לא כך קורה".

"מכאן העניין רק הלך והדרדר, כאשר בוחנים החלו להשמיץ את רמת ההוראה, כשבפועל ברור לכל, שבמבחן, יש כל כך הרבה פרמטרים קובעים ולא רק רמת ההוראה....גם רמת הבוחן! (בין השאר) "אלמלא היו משקיעים המורים יותר מקצועיות בהוראה הרי שתלמידים היו עוברים במבחן הראשון ולא היו נזקקים למבחן חוזר ובטח שלא להמתין לו..." טענות כאלה החלו להישמע ופשוט בושה וחרפה למי שטען אותם! כיום, עם השביתה, הבוחנים פוגעים בצורה ישירה בציבור מבקשי הרשיונות וכמובן בפרנסתם של מורי הנהיגה. אין טסטים אז אין שיעורים... עצוב ומביש".

ממשרד התחבורה נמסר 'לכיכר השבת': "משרד התחבורה פועל בימים אלה למציאת דרכים שיאפשרו לקיים את הבחינות בדרך אחרת ולמנוע מ-100 טסטרים להחזיק כבני ערובה מאות אלפי צעירים וחיילי צה"ל ואלפי מורי נהיגה רק כדי לשמור על המונופול".

"משרד התחבורה גיבש רפורמה מהפכנית במערך מבחני הנהיגה שתשפר את השירות לציבור לומדי הנהיגה בצורה משמעותית ותקצר את זמני ההמתנה לנבחנים באופן דרסטי".

"הזוכים במכרז יחויבו לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה, ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ראשון בתוך שלושה ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר, לעומת המתנה של שלושה חודשים כיום. כל זאת, תוך שדרוג הבקרה והפיקוח על הבוחנים באמצעות צמצום שקול הדעת והתקנת מצלמות ו-GPS בתא הנהג".

"משרד התחבורה נחוש להמשיך את ההליך המכרזי להוצאתם של מבחני הנהיגה לזכיינים פרטיים ושום השבתה או איומים אחרים לא ישפיעו על תכניותינו להעניק לתלמידים את השירות הראוי לו הם זכאים. צר לנו כי במקום לברך על החלטת משרד התחבורה, ההסתדרות מגנה על מונופול תוך פגיעה גסה בתלמידי הנהיגה ובמורים".

"צוות מקצועי בינמשרדי שבחן את הנושא, קבע כי אין שום אפשרות לספק את השירות הדרוש עם המערכת הקיימת וכי ביצוע מבחנים על ידי זכיינים פרטיים היא האפשרות היחידה לענות על הצרכים הקיימים של תלמידי הנהיגה. כל ניסיונות העבר להוסיף בוחנים ולהרחיב את שעות העבודה של הטסטרים לא הועילו לקיצור זמן ההמתנה לטסטים ולשיפור השירות לתלמידים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר