עיכוב היציאה מהארץ לא בוטל, האזרח יפוצה בידי ההוצאה לפועל

בעוד בני המשפחה עם התיקים וחיוך של חו"ל, בבואם לצאת לנופש ביוון, אבי המשפחה הופתע לגלות כי עומד כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ שלא בוטל ויפוצה ב-20 אלף שקלים (טור משפטי)

יוסף ויצמן, עו"ד | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

אדם שהיה נתון תחת עול חובות קשה מנשוא, קיבל בשעה טובה הפטר בזכות הליכי פשיטת רגל. לאחר ההתאוששות הכלכלית, החייב לשעבר ובני משפחתו החליטו בפעם הראשונה מזה כעשר שנים לצאת לחופשה בחו"ל. את קבלת הפנים העצובה שחיכתה להם בנמל התעופה אף אחד לא צפה.

בשדה התעופה, בני המשפחה נמצאים עם התיקים וחיוך של חו"ל, בבואם לצאת מישראל לנופש ביוון, אבי המשפחה הופתע לגלות, כי עומד ותלוי כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. שריד ישן נושן להליכי הוצאה לפועל שהוטל לראשונה כעשר שנים קודם לכן בעקבות תיק איחוד והכרזה עליו כחייב מוגבל באמצעים.

מכיוון שלא היה ניתן לאכזב את בני המשפחה ולבטל את החופשה ולקבל החזר כספי, האישה ושלושת הילדים יצאו לחו"ל ללא אביהם, בעוד אבי המשפחה נותר לבדו בארץ על מנת לפתור את התעלומה. בירור קצר הביא לגילוי שמדובר בטעות טכנית, ולשכת ההוצאה לפועל "שכחה" לבטל את הצו. לאחר הגשת בקשה דחופה לביטול צו העיכוב, הוא בוטל, וידידינו הצטרף בהמשך לבני משפחתו. אולם עוגמת הנפש שנגרמה לו לאור המעמד המביך בנמל התעופה, ובפרט תמונת בני משפחתו המביטים בו בעצבות מבעד למסוף הטיסות היוצאות, לא הותירו בו מנוח. תביעה שהוגשה בסדר דין מקוצר כנגד רשות האכיפה והגבייה ביקשה להביא לפיצוי כספי בגין הרשלנות.

פיצויים בסך 20,000 שקלים

בתחילה רשות האכיפה והגביה הגישה כתב הגנה מטעמה אשר ביקש לשלול את חבותה בנזיקין מחמת סיבות שונות. לדוגמה, נטען כי לאחר קבלת ההפטר החייב לא עדכן את לשכת ההוצאה לפועל. הודגש כי כאשר חייב נמצא תחת איחוד תיקים, והוא מקבל צו הפטר במסגרת הליכי פשיטת רגל, תיק האיחוד מתפזר וסגירת התיקים צריכה להיעשות באופן פרטני. כמו כן, רשות האכיפה והגבייה טענה כי לחייב אשמה לא קטנה באירוע המצער. זאת מכיוון שהוא לא פעל לסגירת התיק ולא עדכן את לשכת ההוצאה לפועל בדבר צו ההפטר.

לאחר דין ודברים שהתנהלו מחוץ לכותלי בית המשפט, ולאחר שרשות האכיפה באמצעות הפרקליטות חששה להפסד צורב בתיק, הצדדים הגיעו להסכם פשרה. בהסכם נקבע כי רשות האכיפה והגבייה תשלם לחייב פיצויים בסך 20,000 שקלים בגין אי ביטול צו עיכוב היציאה מהארץ. יש להדגיש כי למרות שהחייב לשעבר אכן לא ביצע פעולות אקטיביות שהיו יכולות למנוע מהמקרה להתרחש, הוכח כי לשכת ההוצאה לפועל ידעה על ההפטר כבר כשנה לפני הטיסה לחו"ל.

ממקרה זה ניתן ללמוד כמה וכמה דברים. ראשית, אם היה לך בעבר תיק הוצאה לפועל או הליך של פש"ר, לא יוצאים לחול בטרם עושים בדיקה מקדימה האם יש כנגדך צו עיכוב יציאה מהארץ. עוד דבר חשוב, גם לאחר קבלת הפטר לא מדובר בהכרח בסוף פסוק. במיוחד כאשר ההפטר ניתן לחייב במסגרת הליכי פשיטת רגל ולא מכוח חוק ההוצאה לפועל ("חוק השמיטה", סעיפים 69י2 – 69י22 לחוק). גם יש לזכור כי הדברים הללו רלבנטיים באופן ספציפי לגבי חייבים אשר קיבלו הפטר בהליכי פשיטת רגל אך היו נתונים תחת איחוד תיקים בהליכי הוצאה לפועל. סוגיה חשובה נוספת היא עדכון כתובת החייב. לשכת ההוצאה לפועל ממשיכה לשלוח מכתבים והתראות לחייבים לפי הכתובת המעודכנת בידה. כלומר, אם החייב החליף מקום מגורים עליו לעדכן את לשכת ההוצאה לפועל ולמנוע מצב בו הוא איננו מקבל הודעות לגבי החלטות בעניינו. במקרה שלנו, רשות האכיפה והגבייה הוכיחה כי היא שלחה התראות לחייב שלא זכו למענה. והאחרון והחשוב ביותר היא, במידה וגרמו לך עוול שלא באשמתכם, תלחמו על הזכויות שלכם ותתבעו פיצויים, גם כנגד גוף שנראה חזק וגדול כמו ההוצאה לפועל! כולם יכולים לטעות, אבל לכל טעות יש מחיר.

תא"מ 49261-10-14

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין וראש פורום הוצאה לפועל בלשכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר