שאלנו, הרבנים ענו

המוצא סמארטפון - צריך להחזירו או להשמידו?

בעקבות הסערה שפרצה סביב מוצא הסמארטפון שסירב להחזירו למאבדת, בדק "כיכר השבת" מה אומרת ההלכה - האם על המוצא להחזירו או לשבור אותו ולהשמידו • זה מה שפסקו הרבנים (יהדות)

משה ברדא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

"המלחמה בפגעי הטכנולוגיה", נמצאת על סדר היום החרדי, מה שגורם ללא מעט אנשים מתחזקים, לעשות דין לעצמם ולהחליט כי מי שמוצא סמארפטון, עליו להשמידו ולא להחזירו לבעליו.

אמש פורסם ב"כיכר השבת" על אישה חרדית שאיבדה את מכשיר הטלפון החכם שלה בשכונת "גאולה" בירושלים, וקיבלה הודעה מהמוצא, כי לא יחזיר לה אותה בשל איסור הרבנים.

בעקבות ההד שנוצר על המקרה, הודיעה הבוקר המאבדת כי הבחור חזר בו והחליט להחזיר לה את המכשיר, כאשר בעלה הלך לקבל אותו במקום בו סיכמו עם המוצא.

"כיכר השבת" יצא לבדוק מה דעתם של הרבנים ומה אומרת ההלכה.

השאלה ששאלנו את הרבנים הייתה זהה: אדם שמצא ברחוב מכשיר חכם (סמארטפון ודומיו) האם הוא אמור להחזיר את זה למאבד ולקיים מצוות השבת אבידה או שעליו לשבור את ולהשמידו?

הגאון רבי אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה בירושלים, השיב ל"כיכר השבת" כי "אני יודע שנחלקו בכך הרבנים, אני בעצמי רשמתי על כך תשובה בספר שלי שעכשיו יצא, שו"ת 'שואלין ודורשין' חלק שמיני, ושם רשמתי שאפילו שהמכשיר יכול לדרדר אותו אבל מצד דיני ממונות חייב להחזיר".

הרב מסביר כי "אם האדם באמת רוצה את המכשיר אז הוא ילך לקנות חדש ואם הוא לא רוצה אז הוא בעצמו יסלק את זה, לכן הוא חייב לחזיר מבחינה ממונית".

הגאון רבי יוסף אפרתי, נאמן ביתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, השיב ל"כיכר השבת" ואמר כי "כיוון שיש אנשים שהותר להם להחזיק את הדבר הזה, למשל אנשי הצלה וכדומה, וכיוון שיש מכשירים עם סינון - צריך להשיב את האבידה".

"אבל", מוסיף הרב אפרתי, "כשהוא משיב את האבידה עליו לומר לבעלים שאסור להיות עם מכשיר שיש בו דברים שאינם צנועים, שיש בו גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה".

הגאון רבי שמואל אליהו, רבה של צפת, השיב ל"כיכר השבת" ואמר כי "יש מקומות שנוהגים להשתמש באייפון וישנם מקומות שלא, אני חושב שאת המכשיר עצמו צריך להחזיר לבעלים ולאמר לו שישים בתוכו תוכנת סינון שלא יראה דברים שאינם מקובלים, אבל אתה לא יכול למנוע מכך מצוות השבת אבידה"

הגאון רבי יצחק רצאבי, מחשובי רבני העדה התימנית, השיב ל"כיכר השבת" ופסק כי "הוא לא חייב להחזיר את זה, הדבר הזה יכול לדרדר אותו ברוחניות, את הבעלים של הפלאפון, וגם הבעלים ודאי שלא קיבל היתר להחזיק אייפון כזה פרוץ בידיו, לכן הוא צריך לשבור אותו ולא להחזיר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר