המשבר החריף ב'יהדות התורה'

מקורבי ליצמן משיבים מלחמה: "הקנאה מדברת מתוך גרונו"

הקרע ב'יהדות התורה' מתרחב. מקורבי השר ליצמן עולים להתקפה חריפה נגד ח"כ גפני • בשיחה עם "כיכר השבת" הם הודפים את טענותיו בזה אחר זה ומתקשים להבין מדוע הוא רוצה מלחמה (פוליטי)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גפני וליצמן (צילומים: הדס פרוש - פלאש 90)

המשבר הפנימי במפלגת יהדות התורה: דבריו החריפים של יו''ר תנועת 'דגל התור'ה ח"כ משה גפני שצוטטו הבוקר בעיתון 'משפחה' גורמים לעליית מדרגה בעימות בין הסיעות השותפות, ובעיקר לזעם בסביבתו של הנציג הבכיר באגודת ישראל השר יעקב ליצמן.

בשיחה עם "כיכר השבת" פורכים מקורבי שר הבריאות את טענותיו של גפני אחת לאחת וטוענים כי "רצונו במלחמה פנימית אינו מובן".

בנוגע לדבריו על החיבור בין ליצמן לשר החינוך ויו"ר 'הבית היהודי' נפתלי בנט והסיורים המשותפים של השניים אומרים בסביבתו של ליצמן כי מדובר בטענה הזויה ומופרכת.

"הראשון שזימן את המחוז החרדי לסיור בתלמוד תורה של החינוך העצמאי ביבנה היה גפני יחד עם חבריו לתנועה שעשו זאת בגאווה גדולה", הם אומרים. "הזיגזג בעד ונגד בנט מביך אותם והופך את דבריהם ללא רציניים".

המקורבים משגרים 'עקיצה' לכיוונו של גפני ואומרים שיטול קורה מבין עיניו. "זהו ביזיון שאת אוייב החרדים יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הוא בוחר לחבק תוך שיתוף פעולה אך את בנט הוא בוחר לתקוף באיצטלה של 'לא לחבור לשונאינו'. זו צביעות ממדרגה ראשונה".

מקורבי ליצמן חושפים כי בשל טעויות שביצעו גפני ואנשיו בימי המו"מ הקואליציוני לפני החתימה על הכניסה לממשלת נתניה הפסיד הציבור החרדי כסף רב. "גפני וצוות לשכתו טעו ברישום נתוני החינוך החרדי ובשל כך לא קיבלנו מספיק תקציבים. טעינו שסמכנו עליו", אומרים ב'אגודת ישראל'. "אם גפני היה עושה אז בזמנו את החישוב נכון - לא היה חסר היום כסף לתקציב. להבא", הם אומרים, "לא יזיק לו להתייעץ עם חבריו לסיעה בנושאים אלו".

לגבי הטענות של יו"ר 'דגל התורה' על הפסד בבחירות לוועדת דיינים אומרים באגודת ישראל כי "זה שהוא הפסיד לאייכלר בבחירות זה בעיה אישית שלו. שלא יגרור אותנו למלחמות מיותרות להבא. אולי טוב שילמד לעתיד".

בסביבתו של ליצמן זועמים מאוד על עירבוב ההנהגה הרוחנית לוויכוחי הסרק. גפני טוען נגד ליצמן כי אינו מקיים את דברי מרן האדמו"ר בעל ה'פני מנחם' מגור זצ"ל שהורה לכהן רק 2 קדנציות ברציפות והתנגד בזמנו ללקיחת תפקיד שר בממשלת ישראל. "עליו לדעת כי ליצמן כפוף למורו ורבו ולהחלטות חברי מועצת גדולי התורה, ורק אלו קובעים עבורו כיצד ואיך לפעול", הם מבהירים. "בכלל, מדובר בטעות מביכה ועדיף שילמד קצת היסטוריה לפני שתוקף בטענות שווא משום שהאדמו"ר בעל ה'פני מנחם לא היה זה שקבע זאת".

"על גפני להבין אחת ולתמיד כי כמו שאנו מתעקשים שהמדינה לא תתערב לנו בתכני החינוך - כך גם על דגל התורה להבין שאין לה זכות להתערב בהחלטות הפנימיות בחסידות גור ובהתנהגות נציגי אגודת ישראל", הם אומרים בתקיפות. "ההחלטה לקבל תפקיד שר היא של מועצת גדולי התורה של תנועת אגודת ישראל ואין לכך כל קשר לוויכוח על שוויון ביהדות התורה".

"גפני מקשר דברים שאינם שייכים האחד לשני", הם מאשימים. "אדרבה. כעת יוצא המרצע מן השק ומתברר שכל מה שמפריע לגפני זו העובדה שליצמן מונה לשר. הקנאה מדברת מתוך גרונו ולא אידאולוגיה".

בנוגע לאיומים של גפני וצמרת 'דגל התורה' ללכת בבחירות הבאות יחד עם תנועת ש"ס אומרים בסביבת ליצמן: כי "יו''ר שס אריה דרעי הכחיש כל כוונה להתערב בעניין כך שלא ברור על מה בדיוק גפני מסתמך", עוד הם אומרים כי "בנתיים דגל התורה היא זו שמצטמקת והופכת לקטנה יותר ויותר לאחר שבשנים האחרונות פרשו ממנה קהילות גדולות כדוגמת חסידות בעלזא ואנשי הפלג הירושלמי".

גורמים ב'אגודת ישראל', חושפים לסיום את הקלף המנצח, לטענתם, מול גפני, וטוענים כי בזמן המו"מ הקואליציוני הוא ניסה לטרפד את החוק הנורבגי. "למה הוא עשה זאת ומדוע? אין לנו הסברים, אבל זו המציאות".

כפי שדווח מוקדם יותר ב"כיכר השבת", ח"כ משה גפני האשים כי "ליצמן מוכר את האינטרסים שלנו, לא מקיים הסכמים, חבר לאנשים שהורסים את עולם התורה", כשהוא מתכוון לברית החדשה עם השר נפתלי בנט שבאה לידי ביטוי בין היתר בסיורים המשותפים.

"הוא חבר לאנשים שהורסים את עולם התורה ולראש סיעה שלא פועלת למען האינטרס החרדי", אמר גפני והוסיף: "אני פועל להוציא את הבית היהודי מהקואליציה ולצרף את המחנה הציוני".

לדבריו: "יחסי הכוחות מלמדים על יתרון עצום למגזר הליטאי על פני זה החסידי. אנחנו לא מדברים עם חירשים - אנשים שרוצים רק לדבר ולא לשמוע. יש לנו קו ויש לנו דרישות - צריכים לשנות את סדר הנציגים במפלגה".

גפני ציין עוד כי "הדור הצעיר ב'דגל' לא מוכן יותר לקבל את השותפות המעוותת והלא שוויונית הזאת בין 'דגל' ל'אגודה'". יו"ר דגל התורה משגר איום לחלל האוויר ומצהיר: "יש מגוון אופציות על השולחן. לא סוד שהיחסים שלנו עם ש"ס הכי טובים שהיו אי פעם".

גפני המשיך ותקף: "במפלגת 'אגודת ישראל' יש ארבעה נציגים, חלקם לא עושים כלום וחלקם גם מזיקים. ההישג הכי גדול שלהם במושב האחרון, זה ההתכנסות המשותפת בעיתון 'המחנה החרדי' לראיון אחרי חודשים של מריבות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר