"הרגשתי שהרב קנייבסקי אבא שלי"

'מלך מלכי המלכים' של אפריקה: "אין שחור ולבן - כולנו יהודים"

קורא להכרה בבני עמו כ"יהודים אבודים", מתרגש מהברכה שקיבל ממרן רבי חיים קנייבסקי ומכחיש טענות שהוא לא יהודי: המלך האפריקני "היי" הגיע ישראל ומדבר על הכל בראיון מיוחד (ראיון וידאו)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: חיים אבני)

בשעות הצהריים (ראשון) נפגש מלך טוגו המלך "היי" עם שר הדתות דוד אזולאי בלשכתו בירושלים. המלך שהפך למפורסם בשנה האחרונה בציבור החרדי ונודע כשליט אפריקני גולה, נפגש לפני מספר חודשים עם מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שאף בירך עליו ברכת "שנתן מכבודו לבשר ודם", התקבל בכבוד רב על ידי שר הדתות ואנשי משרדו.

המלך היי הגיע כשהוא לבוש בגלימה מלכותית וכתר לראשו ללשכתו של שר הדתות דוד אזולאי, בדרישה להכיר בהם כחלק מהעם היהודי ובתקווה שביקורו אצל שר הדתות יהווה פתח מצד ממשלת ישראל להכרה זו. "השאיפה שלי היא להגיע בחג הסוכות הבא עם קהל מאמיניי לכותל המערבי ולזעוק שמע ישראל", אמר היי לאזולאי, שהשיב מצידו כי "דבר זה צריך לעבור במישור הרבנות הראשית לקבל את ההיבט ההלכתי עד למישור המעשי".

היי עם שר הדתות (צילום חיים אבני)

לאחר הפגישה החמימה, שוחח המלך היי עם "כיכר השבת" וניסה להסביר בשביל מה הגיע לירושלים ומה הוא מנסה להשיג:

"אני מאמין שחינוך ודת, בעיקר המחלקה הזאת (משרד הדתות) חשובים מאוד. מדינה שלא מכירה את השם ואין לה דת - היא מדינה שלא יודעת לאיפה היא הולכת. משרד הדתות חשוב בגלל שהוא מוביל לידיעת אלוקי היהודים. בתור פרופסור שלמד דתות אחרות אני יכול לומר לך שאין שום דת שנצרבה בלבי כמו הדת היהודית".

"אצלנו באפריקה אין לימודי יהדות. הפגישה עם השר שקיבל אותי בחום, מתחילה לפתוח דלתות לשבטים שלנו באפריקה ובעולם, אלו שרוצים לדעת על היהדות ולהתחבר לארץ ישראל".

מתי גילית שאתה יהודי?

"לא גיליתי אתמול שאני יהודי. אני יהודי, אנחנו יודעים את זה, המורים שלנו בטוגו לימדו אותנו שאנחנו יהודים. לפני שטוגו הפכה לרפובליקה, היא הייתה ממלכה שקראו לה "הממלכה היהודית של מערב אפריקה". האבות המייסדים שלנו הגיעו מישראל לפני יותר מאלפיים שנה דרך מצרים ומרוקו".

לדבריו: "שמרנו על ראש השנה ואת כל ההלכות היהודיות. אנחנו לא אוכלים בשר וחלב, עושים ברית מילה ביום השמיני ושומרים שבת. ידעתי שאני יהודי, פשוט לא היה לי את הגישה ללימודי יהדות עד שהגעתי לישראל ולמדתי על היהדות. הרגשתי פה בבית. נסעתי הלוך חזור לישראל ולמדתי על יהדות ואיך להתקרב להשם".

"המסר שלי" הוא אומר, "הוא להביא את כל מלכי ומלכות אפריקה שאני המלך שלהם - שיבואו לראות מה אלוקי ישראל עשה. שיראו את ההיסטוריה התנ"כית ואת האמת של זה, אני רוצה שכל היהודים בעולם יבואו לפה ויקראו שמע ישראל".

המלך היי (צילום: חיים אבני)

אתה אומר שתמיד היית יהודי, מה השתנה לאחרונה שהתחלת להתקרב לדת?

"אני חושב שזה בלב שלי. אני רוצה לדעת עוד ועוד. מה שהוביל אותו לחזרה בתשובה זה שראיתי בדתות האחרות שלמדתי באוניברסיטה שהן לא עקביות כמו היהדות. התורה נהייתה כל כך אמיתית בעיני, המסר מהתורה כל כך ברור לי. רואים בתורה שמה שהשם נתן לעם שלו לפני יותר מאלפיים שנה - נמשך עד היום. אני מרגיש שאני חייב להצטרף כדי להמשיך את המסורת, אני רוצה להוביל את העם שלי ואת כל בני עמם של המלכים שתחתיי כדי שיבינו ביחד שהאלוקים של הר סיני הוא אותו אלוקים שאנחנו מחפשים היום".

כשהגעת למרן רבי חיים קנייבסקי הוא ברך ברכת "שחלק מכבודו". איך זה הרגיש?

"הרבה עיתונאים שאלו אותי את השאלה הזאת, עד היום לא עניתי, אבל לך אני אענה" אומר היי. "הרב היה כמו אבא בשבילי, הוא החזיק את ידי, והרגשתי שהאדם הזה קדוש, שכל לבו מוקדש להשם. הוא התפלל בשבילי וברך אותי בברכת חיי. זו היה הברכה הכי גדולה שקיבלתי וזה נתקע לי בלב. כשחזרתי לאפריקה הראתי לאנשים את התמונה הזאת והם לא האמינו".

"היינו ביחד 40 דקות" הוא ממשיך לספר על פגישתו עם מרן שר התורה, "הוא הערה עליי קדושה. אני רוצה לברך אותו שהשם יתן לו חיים ארוכים ושיהיה חזק".

יש רבנים שהביעו חשש שאתה גוי ופקפקו במטרות שלך

"פעם ראשונה שאני שומע את זה, הרבנים האלה צריכים לקרוא יותר תורה. אם הם אומרים את זה עוד פעם, שיבואו לאפריקה ויראו בעיניים שלהם את הקהילה שלנו. השם הוא שיצר אותנו והוא זה שיקבע מי יהודי ומי לא".

"אם רב אומר שיהודי שמנסה למשוך ליהדות הוא לא יהודי - שיילך ויקרא שוב את התורה. בתורה כתוב שיש שבטים אבודים אחרי נהר הסמבטיון. באחרית הימים כל היהודים בעולם יתגלו, אנשים רחוקים יחזרו. היהדות לא נמצאת רק באירופה, אנחנו נמצאים בכל העולם.

בזמן שהדודים והדודות שלנו נרצחו בשואה, הרבה מהאנשים שלנו - שחורים יהודים באפריקה - נכחדו גם הם. היו זמנים שבהם אמרו שהעור השחור יהפך לשקית והשומן השחור יהפך לסבון. הרבה מהשחורים היהודים נלקחו לאמריקה, וחלק מהשחורים באמריקה יהודים, בדקו את זה בד.נ.א" הוא מספר.

לסיום הוא אומר כי "הגיע הזמן שנדע שאנחנו עם אחד, אין יהודי לבן, יהודי ירוק ויהודי שחור. כולנו יהודים תחת ממלכתו של השם ישתבח שמו. אנחנו יהודים".

הדברים המצוטטים בכתבה נאמרו על ידי המרואיין ותוכן הדברים לא נבדקו על ידי המערכת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר