תיעוד מרהיב

צוללים גילו מטען עתיק של ספינה טרופה

בצלילות של רשות העתיקות בנמל קיסריה שבגן לאומי קיסריה, הוצאו מהים פסלונים יפהפיים, אלפי מטבעות בני 1600 שנה, ועוד • לפחות 30 שנה לא נחשף מכלול ימי בסדר גודל כזה • צפו (מעניין)

(צילום וידאו: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות; תמונה ראשית: היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות)

גילוי מקרי של שני צוללים בנמל העתיק של קיסריה שבגן לאומי קיסריה לפני חג הפסח, הוביל לחשיפת מטען ימי עתיק, גדול ומרהיב ביופיו, של ספינת סוחר מלפני כ-1600 שנים שנטרפה בים.

הצוללים רן פיינשטיין ועופר רענן מרעננה התקשרו אל רשות העתיקות, ודיווחו על מציאתם והוצאתם של מספר פריטים עתיקים מהים. צלילה משותפת באתר, העלתה כי שטח נרחב בקרקעית הים נחשף מחול, ועל הקרקעית נותרו חשופים שרידי הספינה: עוגני ברזל, שרידיהם של עוגני עץ ואביזרים ששימשו לבניית כלי השייט ותפעולו.

סקר הצלה תת ימי, שנערך בשבועות האחרונים בסיוע צוללים רבים מרשות העתיקות ומתנדבים תוך שימוש בציוד מתקדם, גילה פריטים רבים שהיו במטען הספינה.

רבים מהממצאים עשויים ברונזה והם השתמרו באופן יוצא דופן: נר ברונזה מעוטר, נר בדמות ראש עבד אפריקאי, שברי שלושה פסלים שנוצקו בגודל טבעי, חפצים מעוצבים בצורת חיות כגון לוויתן, ועוד.

בנוסף, נמצאו שברי קנקנים גדולים ששימשו לנשיאת מי שתיה לשימוש הצוות בספינה ולהובלה בים. אחת ההפתעות הגדולות הייתה גילויים של שני גושי מטבעות המורכבים מאלפי מטבעות, במשקל כ-20 קילוגרמים, שקיבלו את צורת כלי החרס שבתוכם הובלו.

לדברי יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות ודרור פלנר, סגן מנהל היחידה, "מדובר בממצאים מרגשים ביותר, אשר מעבר ליופיים יוצא הדופן, יש להם חשיבות היסטורית. מיקום הממצאים העתיקים ופיזורם בקרקעית הים מצביע על ספינת סוחר גדולה שנשאה מתכות למיחזור, וככל הנראה נקלעה לסערה באזור פתח הנמל ונסחפה עד שהתרסקה על שובר הגלים והסלעים".

לדבריהם, "מלימוד ראשוני של עוגני הברזל, נראה כי נעשה ניסיון לעצור את היסחפות הספינה אל החוף באמצעות השלכת עוגנים, אולם אלה נשברו-עדות לעוצמת הגלים והרוח אליה נקלעה הספינה".

שרביט ופלנר מדגישים, כי "מכלול ארכיאולוגי-ימי כזה לא נמצא בארץ לפחות מזה 30 שנה. פסלי מתכת הם נדירים בממצא הארכיאולוגי, משום שמאז ומתמיד נהגו להתיך ולמחזר אותם. כשכבר מוצאים ממצאים מברונזה, זה קורה בעיקר בים, משום שהפסלים נטרפו יחד עם הספינות, שקעו במים ו"ניצלו" מתהליך המיחזור".

המטבעות שנתגלו, נושאים את דמותם של הקיסרים קונסטנטינוס, ששלט על הקיסרות הרומית המערבית ומאוחר יותר נודע כקונסטנטינוס הגדול, קיסר האימפריה הרומית ושל ליקיניוס, קיסר ששלט בחלקה המזרחי של האימפריה הרומית והיה יריבו של קונסטנטינוס, עד למפלתו של ליקינוס בקרב שנערך בין השניים.

לדברי שרביט, "בשנים האחרונות אנו עדים לגילויים אקראיים רבים בנמל קיסריה. גילויים אלה הם תוצאה של שני גורמים משמעותיים: מחסור בחול בקרקעית הים הגורם לחשיפת ממצאים עתיקים, וכן ריבוי הצוללים באתר. לצוללים, אשר הפגינו אזרחות טובה ראויים לשבח, נעניק תעודת הוקרה והם יוזמנו לסיור באוצרות המדינה. בכך שדיווחו לרשות העתיקות על מציאת המכלול הימי, הם אפשרו לכל הציבור ליהנות מדרישת השלום המרהיבה הזו מהעבר: לאחר מחקר, יוצגו הממצאים המרהיבים במוזיאונים".

ממצאי הברונזה הנדירים שנתגלו בקיסריה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות
צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות
נר ברונזה מעוטר. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות
שבר ראש פסל בגודל אדם. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות
נר בדמות ראש עבד אפריקאי. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות
צילום: באדיבות רשות העתיקות
עוגן הספינה כפי שהתגלה בים. צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות
הצוללים רן פיינשטיין (מימין)
צילום: רן פיינשטיין
שבר נר ברונזה. צילום: רן פיינשטיין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר