את חייבת לשמור על העובר שלך

תזונה נכונה, מסודרת ובריאה הינה מרכיב חיוני במהלך ההיריון וחשוב הן לאישה והן לעובר. הרכב המזון והתפריט היומי משליך לבריאות העובר במהלך הלידה ולאחריה (בריאות)

תזונה בריאה במהלך ההיריון. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

תזונה נכונה, מסודרת ובריאה הנה מרכיב חיוני במהלך ההיריון וחשוב הן לאישה והן לעובר. הרכב המזון והתפריט היומי משליך לבריאות העובר במהלך הלידה ולאחריה

במהלך ההיריון ישנה עלייה טבעית במשקל אך ישנם דברים שצריך לשים אליהם לב. ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית: "יש לסווג את העלייה במשקל הגוף לפי משקלה של האישה בתחילת ההיריון. אם האישה מתחילה במשקל תקין (לפי הטבלאות) היא צריכה לעלות בין 10-15 ק"ג, אולם אם היא בתת משקל עליה לעלות יותר, וכן אם היא במשקל עודף העלייה צריכה להיות פחותה יותר".

"חלק מהעלייה מהמשקל הוא עקב היווצרות העובר. אישה שהחלה במשקל תקין, חלק מהעלייה במשקל – 5 ק"ג – הנם רקמת שומן שהגוף מייצר שתשמש לאחר מכן להנקה".

מרכיב התזונה והמזון הבריא והמאוזן חיוניים גם לאישה וגם לעובר. ליאורה חוברה מביאה לדוגמה את מרכיב הסידן שנצרך לשם בניית השלד והעצמות של העובר: "אם האישה לא צורכת מספיק סידן אזי הגוף ייקח עבור העובר מהעצמות והשיניים של האישה. כך יוצא שישנן נשים לאחר הלידה עם חורים בשיניים", על כן התזונה חשובה גם עבור האישה עצמה.

מעבר לתפריט הנדרש, ישנם מאכלים שאסורים על אישה בהיריון כדי לשמור על בריאות העובר: "להוריד מהתפריט מאכלים שלא עברו פסטור, או כאלה שלא בושלו לגמרי, ומומלץ להימנע מאלכוהול".

הסיבה לכך אומרת ליאורה חוברה דיאטנית קלינית של קופת חולים מכבי בקרית בן גוריון בחולון, היא משום החיידקים והזיהומים שעוברים לעובר, כמו גם אלכוהול וקפאין, ולכן כל מזון המכיל קפאין כמו קפה, תה, קולה או קקאו חשוב להמעיט עד כמה שניתן, 1-2 כוסות ביום בלבד.

"נשים שאוכלות טוב ומאוזן – העובר ייוולד יותר בריא, ויהיה חסין יותר ממחלות כמו סכרת, השמנה או בעיות בלב לכל חייו" אומרת ליאורה חוברה, והיא מציינת שלכן קופת חולים מכבי מביאה לפחות ביקור אחד אצל דיאטנית בכל היריון עקב החשיבות הגבוהה לתזונה נכונה עבור האישה והעובר.

מעבר לתפריט המאוזן והנכון שיורכב אצל הדיאטנית, על האישה לוודא את הוויטמינים הדרושים לה ולעוברה במהלך ההיריון, כאשר הרבה נשים מקבלות תוספת ברזל או תוספי ויטמינים שונים לפי הממצאים בבדיקות הדם אותן הן עורכות במהלך ההיריון.

גם נשים שכבר ילדו בעבר צריכות לוודא שבכל לידה הן מקפידות על התזונה הנכונה שהן צריכות להן ולעובריהן. ליאורה חוברה דיאטנית קלינית: "אישה שעולה בהריון במשקל יתר, ישנו סיכוי שגם התינוק יהיה בעודף משקל" ועל כן תשומת הלב חשובה לבריאות העובר להמשך חייו.

"ככל שתדירות ההיריון גדלה, וישנו רווח יותר קטן בין היריון להיריון אזי עוד יותר חשוב להקפיד על כל הנתונים. נשים בהריונות מוגברים נוטות להשמין ומייצרות מחסור בוויטמינים ובשל כך הן מתחילות את ההיריון הבא במצב פחות טוב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר