גזענות או תקנות?

הגבאי נעל את ארון הקודש - "כי החזן התפלל בהגייה ספרדית"

גבאי בית הכנסת "בני ישיבות" בקרית יערים סגר את ארון הקודש - רק בגלל שהחזן התפלל בהגייה ספרדית. הגבאי ל"כיכר השבת": "זו לא גזענות". מתפלל: "נאלצנו לעבור בית כנסת" (חרדים, מקומי)

יוסי גרברצ'יק | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

קריאת התורה נמנעה - רק בגלל שהחזן היה ספרדי: ביום חמישי האחרון התרחש בבית הכנסת האשכנזי המרכזי בקרית יערים - "בני הישיבות" מקרה חריג במיוחד, במהלכו נמנעה שמיעת קריאת ספר תורה מעשרות בני אדם - רק בגלל מוצאו המזרחי של החזן, כך טוענים המתפללים.

לפי עדויות שהגיעו ל"כיכר השבת", במקום התאספו עשרות אברכים ותושבי הקריה, אולם אף אחד מהם לא הסכים לשמש כשליח ציבור, למעט אברך ספרדי. "כאשר האברך ראה שכולם מסרבים, הוא החל בתפילה בנוסח אשכנז כמנהג המקום - אולם בהברה ספרדית. כשהציבור הגיע ל'קדושה', גבאי בית הכנסת רץ ונעל במהירות את ארון הקודש בו מונחים ספרי התורה" טען נוכח במקום.

לדברי אחד המתפללים, במניין היה רוב אשכנזי, והחזן הספרדי נשא את התפילה בנוסח אשכנז כדי לא לעורר מהומות. אלא שכאמור, הדבר לא סיפק את הגבאי שהחליט לסגור את ארון הקודש.

הגבאי: "נותן כבוד לספרדים, זה מנהג המקום"

בשיחה עם "כיכר השבת" אמר גבאי בית הכנסת הרב יעקב לקס כי "העניין פה הוא לא ספרדים ואשכנזים, זה פשוט מנהג המקום. התקנון לא מונע מאדם לעלות להיות חזן - לא משנה אם הוא אשכנזי, ספרדי, תימני או מרוקאי - העיקר שיתפלל כמו הנוסח וההברה שנקבעה".

"החזן עצמו התפלל בנוסח אשכנז, התקנון עצמו מחייב להתפלל גם בהברה אשכנזית, והחזן עצמו יודע את זה. יש במקום בשעה כזאת אדם שאחראי על המניין בבית הכנסת, הוא עצמו ספרדי והוא דואג שיעלו חזנים אשכנזים או ספרדים שמתפללים בהברה אשכנזית. החזן עצמו עלה בלית ברירה אף על פי שהיו גם מתפללים אשכנזים במקום... רק שהם לא רצו לעלות ואותו חזן לא התפלל בהברה אשכנזית. אני עצמי סגרתי להם את ארון הקודש, בגלל ההוראה של רב בית הכנסת נצמדתי לתקנון כאמור... אם לא הייתי סוגר להם את ארון הקודש - מחר כל אחד היה מתפלל שם איך שהוא רוצה ולתקנון לא היה משמעות".

"אני רוצה להבהיר שוב שאין פה משהו גזעני... אני מכבד ספרדים ונותן להם כבוד" אומר הגבאי. בנוגע לטענה שהוא השאיר כ-40 מתפללים עם ארון קודש סגור וללא יכולת לקרוא בתורה, הגבאי אומר כי הוא אמר להם ש"אם הם ימצאו חזן שיסכים להתפלל גם בהברה אשכנזית הוא ישוב למקום ויפתח את ארון הקודש".

"מה שלמעשה קרה זה שהם לא פנו אליי. לפי מה ששמעתי, הם עברו להתפלל בבית הכנסת הספרדי ושם גם קראו בתורה. אני משתדל להסתדר עם כולם, אני רק עושה את התפקיד שלי - שהוא לעמוד על התקנון. רב בית הכנסת בעבר גם סגר את ארון הקודש בגלל שלא עמדו בתקנון ונגד רצון המקום".

"מי שלא מעוניין להתפלל בהבהרה אשכנזית שלא יעלה חזן"

אחד מהמתפללים במקום שהיה נוכח באותו מניין, טוען בשיחה עם "כיכר השבת" כי "זו גזענות ממדרגה ראשונה. לא יתכן שיסגרו את ארון הקודש רק בגלל שההברה לא היית בנוסח אשכנז, אנחנו נאלצנו לעבור בית הכנסת בשביל לשמוע קריאת התורה רק בגלל שמוצא החזן היה ספרדי, זו גזענות ואפליה עדתית".

מנגד, שמעון מלול, מי שאחראי להעלות מתפללים כשליחי ציבור במקום, טען "אני עצמי אמרתי לאותו חזן לא לעלות אם הוא מתפלל בהברה ספרדית. הגם שהנוסח היה אשכנזי, יש שלט גדול בבית הכנסת שמבהיר את התקנון וכולם מחויבים לפיו. מי שלא מעוניין שלא יעלה חזן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר