פועלים, לאומי ודיסקונט ישלמו 47 מיליון שקל במסגרת פשרות בייצוגיות

שתי בקשות לאישור תובענות ייצוגיות משנת 2006 הסתיימו בפשרה, שאושרה בשבוע שעבר על ידי ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב. השופט: ההסדר חוסך התמודדות עם קשיים לא מבוטלים (משפט)

עו"ד פאני יהלום | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בשנת 2006 הגישה חברת "שרנוע מכונות ממוחשבות" בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד שלושת הבנקים. הטענה המרכזית הייתה שבין הבנקים התקיים הסדר כובל אסור, במסגרתו תיאמו את מחירי הריביות שגבה כל אחד מהם מלקוחותיו בגין אשראי מסגרת בחשבונות עו״ש.

לייעוץ בענייני בנקים:

עורך דין בנקאות

באותה שנה הוגשה בקשה דומה על ידי פרופ' שמואל קניאל ואחרים, שביקשו החזר ריבית בשיעור ממוצע של 2.2% לשנה, בגין האשראי שנטל כל אחד מלקוחות הבנקים בשבע השנים הקודמות להגשת בקשת האישור.

המבקשים טענו שהבנקים מנצלים את מעמדם כ"קבוצת ריכוז" בשוק שירותי הבנקאות למשקי הבית, תוך יצירת הסדר כובל בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים, על-ידי קביעת רמת מחירים בלתי הוגנת של השירות, והטעיית צרכנים.

ב-2009 פרסמה הממונה על ההגבלים העסקיים קביעה בדבר הסדרים כובלים בין בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק המזרחי והבנק הבינלאומי, שעניינם העברת מידע הנוגע לעמלות.

במאי שנה שעברה, אישר בית המשפט המחוזי בתל-אביב פשרה ("צו מוסכם") שהושגה לאחר הליך גישור שהתנהל בין הבנקים לבין הממונה, לפיה הקביעה תבוטל ולא יינקטו הליכים נגד הבנקים, בכפוף לכך שישלמו 70 מיליון שקל במסגרת מספר בקשות לתובענות ייצוגיות, ובהן שני ההליכים – שרנוע וקניאל.

שתי הפרשות עברו הליכים שונים, והגיעו גם לבית המשפט העליון, שהחזיר את הדיון למחוזי.

לפני כשלושה חודשים, הגישו הצדדים הסדר פשרה נוסף, במסגרתו הובאה לאישור בית המשפט פשרה כוללת, בשני התיקים יחד. בהסדר נקבע כי שלושת הבנקים ישלמו 47 מיליון שקל ללקוחות הווה ועבר, מהם 35 מיליון מהסכומים שהופקדו בצו המוסכם.

ההסדר פירט את מנגנון התשלום, וצוין בו כי סכומים שמסיבה כלשהי לא ניתן יהיה להעבירם לחברי הקבוצה, יועברו לאוצר המדינה.

ישירות במזומן

סגן הנשיאה השופט יצחק ענבר אישר את ההסדר. השופט, שסבר כי ההסדר ראוי והוגן, הדגיש בין היתר, כי "סיום ההליכים בהסדר פשרה זה, יזכה את חברי הקבוצה בסכום כסף שיועבר ישירות לידיהם במזומן, וזאת מבלי שידרשו להוכיח את עילות התביעה והנזק הנטען, על הקשיים המרובים והלא מבוטלים הכרוכים בכך, בנסיבות העניין".

כמו כן, השופט הזכיר כי שלהסדר המוצע לא הוגשו התנגדויות כלשהן, גם לא מצד היועמ"ש לממשלה, האמון על שמירת האינטרס הציבורי.

בנוסף, השופט התחשב בעובדה שסכום הפשרה כולל תוספת של 12 מיליון שקל מעבר לסכום שנקבע בצו המוסכם.

בנוסף לסכום של 47 מיליון שקל, השופט אישר את גמול ושכ"ט עו"ד כפי שהמליצו הצדדים, ולפיו לשרנוע ישולם גמול בסך 650,000 שקל ומע"מ, ולעורך דינה ישולם שכ"ט עו"ד של 3.5575 מיליון שקל. לשלושת התובעים בתיק קניאל ישולם גמול בסך 1.15 מיליון שקל, ואילו לב"כ בקשת קניאל ישולם שכ"ט עו"ד של 1.15 מיליון שקל.

על מנת לתמרץ את המבקשים ובאי כוחם לפקח על קיום ההסדר, נקבע כי בשלב זה ישלמו הבנקים מחצית הגמול ושכר הטרחה, ואילו החצי השני ישולם לאחר שבית המשפט, יאשר שהבנקים קיימו את התחייבויותיהם.

עוד נקבע כי הודעה בדבר הפשרה תפורסם בשני עיתונים יומיים.

עורכי דין דיני צרכנות • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עורכת דין פאני יהלום עוסקת בדיני בנקאות וצרכנות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר